در عصر حاضر فناوریهای نوین تمام زندگی و محیط کار ما را تحتالشعاع قرار داده است و بشر امروز بدون بهرهگیری از پیامدهای آن، امکان عملی برای ادامه حیات خود ندارد. شتاب انتشار اطلاعات ناشی از عصر دیجیتال و الکترونیک به حدی است کـه میتوان از آن به انفجار اطلاعات تعبیر کرد؛ بهطوریکه در شروع هزاره سوم، فناوری اطلاعات بهعنوان عمدهترین محور تحول و توسعه در جهان مطرحشده است (کیانی، 1391).
مسئولیت اجتماعی سازمان، عامل اساسی بقای هر سازمان است. شرکتها، سازمانها و مؤسسهها در جامعهای كار میکنند که آن جامعه برای آنها فرصتهای مختلفی را برای كسب سود و تحقق اهدافشان ایجاد كرده است. در مقابل این رفتار جامعه، سازمانهای مذكور نیز باید متعهد باشند كه نیازها و خواستههای جامعه را آنگونه که موردتوجه ذینفعان است، برآورده كنند. سرمایه اجتماعی در جهان امروز یکی از مهمترین و کلیدیترین سرمایههای هر سازمان است که به افزایش اعتماد عمومی و بهبود جایگاه برند و ارزش ویژه آن جامعه کمک میکند.
نقش روابطعمومیها ایجاد ارتباط مناسب بین مخاطبان و ذینفعان با سازمان مربوط است و از آن روی که شهرداری یک دستگاه مردمی است که روزانه با طیفهای مختلف مردمی سروکار دارد، بنابراین نقش روابطعمومی در نهاد مردمی شهرداری نسبت به دیگر دستگاههای دولتی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است.
شاید هیچ مفهومی به اندازه توسعه دغدغه ذهنی متفکران، جامعهشناسان، اقتصاددانان و عالمان علوم مختلف در ایران عزیزمان نبوده است. مفهوم توسعه آنچنان با تفکر در زمان حاضر درآمیخته که گویی جامعه ایران آرزو و آمالی جز توسعه ندارد.
مدیریتشهری عبارت است از یک نظام مدیریتی ویژه در قلمرو جغرافیایی شهر بهمنظور ارتقای مدیریت پایدار در سطح محلی که با مجموعهای از راهبردها، ابزارها و نیروی انسانی فعالیت میکند تا با برنامهریزی، سازماندهی، نظارت و ایجاد انگیزش یک شهر را به شهر زنده تبدیل کند.