با ویژگی‌های تغذیه سالم در محل‌کار همراه شوید:

تغذیه سرکاری‌ها

برای اینکه بدانید غذای سالم و در کل تغذیه سر‌کاری‌ها باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد، نظر دکتر محمد باقرنیا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را جویا شدیم تا برای شما بازگو کنیم.

تاریخ انتشار: 09:24 - شنبه 1402/02/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تغذیه سرکاری‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ تقریبا بخش عظیمی از جامعه، صبح را با دغدغه کار و مشاغل آغاز می‌کنند و صرف صبحانه را پشت گوش می‌اندازند؛ حتی خیلی از آن‌ها در محل کار هم فرصت کافی برای صرف غذا ندارند. این در حالی است که مطالعات نشان می‌دهد صرف صبحانه و میان‌وعده‌ها راندمان کاری را افزایش می‌دهد. / تغذیه

حال برای اینکه بدانید غذای سالم و در کل تغذیه سر‌کاری‌ها باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد، نظر دکتر محمد باقرنیا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را جویا شدیم تا برای شما بازگو کنیم.

فضای صرف غذا

اولین گزینه برای غذا خوردن کارکنان، توجه به فضاست. محققان معتقدند فضای غذا خوردن نقش بسیار مهمی در میل و رغبت به غذا دارد. بررسی‌ها نشان داده‌اند زمانی که فضای تغذیه از نظر تهویه و چیدمان سالن غذا سالم و زیبا باشد، تغذیه افراد بهتر انجام می‌شود و تعداد بیشتری از آن‌ها در سالن غذاخوری غذا صرف می‌کنند.

این در حالی است که بدترین وضعیت تغذیه، غذا خوردن پشت میز کار است، چون مدت زمان زیادی را در یک جا ثابت می‌مانند و این عدم تغییر موقعیت می‌تواند باعث ایجاد حس بد برای صرف غذا شود.

صبحانه

عجله‌کردن، گویا با زندگی کارمند‌ان گره خورده است. بنابراین همین مورد باعث می‌شود از صرف صبحانه صرف‌نظر شود. باید به خود عادت داد که قبل از صرف صبحانه از خانه بیرون نرفت تا انرژی کافی برای انجام کار روزانه وجود داشته باشد.

مصرف‌نکردن صبحانه یکی از دلایل پایین‌بودن راندمان کاری بسیاری از کارمندان اداره‌ها در ساعت‌های اولیه است. دلیل آن نیز پایین بودن میزان قندخون است. این در حالی است که مغز برای فعالیت به گلوکز نیاز دارد و در‌صورت عدم تأمین آن دچار افت عملکرد می‌شود. با این اوصاف، تنها راه تأمین گلوکز مورد‌نیاز بعد از چندین ساعت ناشتا بودن، مصرف صبحانه است.

میان‌وعده و تغذیه هوشمندانه

میان‌وعده چیزی است که در اغلب ادارات به آن توجهی نمی‌شود؛ اما صرف میان‌وعده در‌طول کار مزایای گوناگونی دارد که می‌توان به بازگرداندن انرژی و همین‌طور کنترل وزن اشاره کرد. کاهش سطح انرژی در طول روز یکی از عوامل مهم در ایجاد خستگی است.

افزایش وزن در کارمندانی که پشت میز‌نشین هستند، یکی از دغدغه‌های این روزهای افراد است که یکی از راه‌های جلوگیری از این افزایش وزن، افزایش دریافت میان‌وعده‌های سالم (به میزان کم) و صرف غذا در وعده‌های کوچک‌تر است (تعداد وعده بیشتر، حجم هر وعده کمتر).

در کل افراد باید در‌ طول کار به بهانه‌های مختلف از پشت میز بلند شوند و با صرف تنقلات سالم، انرژی و قند کافی برای ادامه کار داشته باشند. ضمنا استفاده از سبزیجات مثل کاهو، خیار، هویج و…، میوه‌ها و مغزیجات از جمله میان‌وعده‌های بسیار سالم به‌حساب می‌آیند که بهتر است همراه خود داشته باشند.

سایر توصیه‌ها

یکی از مشکلات کارمندان، کم‌تحرکی است که باعث اضافه‌وزن می‌شود. همچنین بیشتر افراد دچار مشکلات گوارشی به‌ویژه یبوست می‌شوند. بنابراین با مصرف مواد غذایی فیبردار مثل سبزیجات و میوه‌ها و در نظر گرفتن یک برنامه ورزشی منظم (به‌عنوان مثال روزانه ۴۵ تا ۶۰ دقیقه پیاده‌روی) هر دو مشکل به‌طور هم‌زمان برطرف می‌شود.

از مصرف مواد غذایی و تنقلات کم‌ارزش که دارای قند ساده بالا و چربی زیاد هستند مانند شیرینی، شکلات، کیک، کلوچه، بیسکویت و‌… باید پرهیز شود تا مشکلات گوارشی کاهش یابد و راندمان کاری کم نشود. علاوه بر اینکه باید توجه داشت مصرف غذای چرب و شور باعث سنگینی و خواب‌آلودگی و کاهش راندمان کاری می‌شود.

حذف نوشیدنی‌های ناسالم، استفاده بیشتر از نان سبوس‌دار به جای نان سفید و‌ بدون سبوس باعث حفظ سلامت کارمندان می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های غذای مناسب، گرم بودن آن است. غذای سرد، عطر و طعم مناسب ندارد و ممکن است موجب بیماری‌های گوارشی شود؛ بنابراین گرم‌بودن غذا یکی دیگر از شاخص‌های مهم در کیفیت غذاست.

از مصرف زیاد نوشیدنی‌های دارای کافیین نیز باید اجتناب شود، چون مصرف زیاد آن باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای سلامتی و به‌هم‌خوردن تعادل خواب و بیداری می‌شود.

میزان مصرف نان و برنج با توجه به نیاز افراد مشخص می‌شود. عدم مصرف یا مصرف کمتر از میزان نیاز دو مورد فوق موجب عوارض بسیار زیادی برای سلامتی از جمله بیماری‌های عصبی، ریزش مو، مشکلات پوستی و غیره می‌شود.

از طرفی مصرف بیش از نیاز این دو ماده غذایی و همچنین مصرف تنقلات ناسالم موجب کاهش کارایی افراد و اضافه وزن می‌شود (اضافه وزن زمینه‌ساز ابتلا به دیابت نوع دوم، کبد چرب، فشار خون، سندرم متابولیک، بیماری‌های قلبی‌‌‌عروقی و گرفتگی رگ‌ها و افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و… می‌شود.)

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo جلیل ترکان گفته :

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

بیست − بیست =