نصب پنل‌های خورشیدی روی دوهزار بام منزل مسکونی

انرژی خورشیدی یکی از منابع تأمین انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست‌محیطی است و باعث کاهش و صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف انرژی می‌شود. در حال حاضر شهرداری اصفهان آمادگی خود را برای مشارکت در نصب پنل‌های خورشیدی روی بام دوهزار منزل مسکونی در اصفهان اعلام کرده است.

به گزارش اصفهان زیبا؛ پنل خورشیدی، سیستمی است که انرژی نورانی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. خورشید یکی از قدرتمندترین منبع نور موجود است و تولید برق مهم‌ترین ویژگی آن است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پنل خورشیدی برای تأمین برق اضطراری، کاربرد آن در مناطق دور برای دسترسی به برق شهر، عدم نیاز به آب برای تأمین برق و همچنین در مکان‌های دیگری از قبیل بیمارستان‌ها، ویلاها سقف شیب‌دار، بانک‌ها، شرکت‌های مسکونی، اتوبان‌ها، بالای دکل چراغ راهنمایی، پایه‌های روشنایی، دکل‌های مخابراتی و پارک‌ها، قابل‌استفاده است.

انرژی خورشیدی یکی از منابع تأمین انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست‌محیطی است و باعث کاهش و صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف انرژی می‌شود. در حال حاضر شهرداری اصفهان آمادگی خود را برای مشارکت در نصب پنل‌های خورشیدی روی بام دوهزار منزل مسکونی در اصفهان اعلام کرده است.

دکتر علی قاسم‌زاده این موضوع را روز گذشته در برنامه زنده رادیویی «سلام اصفهان» بیان کرد. او به این موضوع هم اشاره کرد که این اقدام در صورت تمایل شهروندان انجام می‌شود و به هر خانواده‌ای که اعلام آمادگی کند، وام تشویقی ارائه می‌شود تا بتوانند پنل خورشیدی را خریداری و نصب کنند. در این راستا افراد می‌توانند از محل درآمد فروش برق تولیدی اقساط وام خود را پرداخت کنند و بعد از صفر شدن اقساط وام یک درآمد پایدار برای خانواده کسب خواهد شد. این اقدام به نفع مردم و همچنین آب‌وهوای شهر اصفهان است.

شهردار اصفهان گفت: با توجه به اینکه برق تولیدی حاصل از این پنل‌های خورشیدی پیش‌خرید می‌شود، می‌تواند برای خانواده‌ها از نظر اقتصادی در کوتاه‌مدت یک منبع درآمد پایدار باشد.

قاسم‌زاده اشاره‌ای هم داشت به سیاستی که شهرداری در صرفه‌جویی از منابع انرژی اتخاذ کرده است: شهرداری اصفهان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در کشور رتبه نخست صرفه‌جویی در مصرف انرژی را کسب کرد؛ در این راستا از سوی وزارت نیرو جایزه ۲۷۰ میلیون تومانی به حوزه خدمات شهری اعطا و به‌عنوان بستانکار در قبوض شهرداری درج شد. شهرداری از این جایزه برای پرداخت هزینه‌های انرژی استفاده می‌کند. بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، قرار است در یک برنامه ۱۰ ساله برق فضاهای در اختیار شهرداری از طریق پنل خورشیدی تأمین شود، البته مردم نیز باید در این الگوی تولید انرژی پاک مشارکت داشته باشند.

پیش‌ازاین هم محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه 3 شهرداری اصفهان از احداث پنل خورشیدی ۵۵ کیلوواتی برق در بام ساختمان شهرداری این منطقه خبر داده بود. او گفته بود با توجه به لزوم کاهش آلودگی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی از یک‌سو و در اختیار داشتن انرژی عظیم خورشیدی از سوی دیگر، از سال گذشته تصمیم گرفته شد که پنل خورشیدی در منطقه 3 نصب شود.

او با اشاره به نصب این پنل در بام ساختمان شهرداری واقع در خیابان کمال افزود: نیروگاه برق ۵۵ کیلوواتی منطقه 3 از ۱۰۰ پنل خورشیدی تشکیل و یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

مدیر منطقه 3 شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ماهیانه به‌طور متوسط ۱۷ میلیون تومان درآمد از برق تولیدی (ماهیانه ۹ مگاوات ساعت) برای شهرداری حاصل می‌شود، خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان که در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر رتبه نخست را در بین کلان‌شهرهای کشور دارد، درصدد است تا سال ۱۴۱۰ تمام برق مصرفی خود را از طریق انرژی خورشیدی تأمین کند.

سال گذشته هم سیدسلمان قاضی‌عسگر، مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان از احداث نیروگاه خورشیدی در منطقه ۹ خبر داده و گفته بود: این نیروگاه با اعتباری بالغ‌بر چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال با هدف تأمین ۲۰ درصد انرژی‌های ساختمان از انرژی‌های پاک در حال نصب است.

به گفته او، به‌منظور استفاده بهینه از انرژی‌های تجدید پذیر، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و در راستای تحقق پدافند غیرعامل نیروگاه ۱۵ کیلوواتی در ساختمان منطقه ۹ شهرداری اصفهان در حال احداث است.