کروکی رونق فروش خانگی ها

برای زنان کارآفرین مسئله فروش و جذب مشتری یکی از مؤلفه‌های اصلی موفقیت در کسب‌وکار است و داشتن مهارت فروش و جذب مشتری می‌تواند موجب رشد و رونق کسب‌وکار شود. بسیاری از تولیدکنندگان خانگی توانایی تولید کیفی و هنرمندانه دارند، اما محصولاتشان در سطح محلی یا کوتاه‌مدت عرضه می‌شود.

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای زنان کارآفرین مسئله فروش و جذب مشتری یکی از مؤلفه‌های اصلی موفقیت در کسب‌وکار است و داشتن مهارت فروش و جذب مشتری می‌تواند موجب رشد و رونق کسب‌وکار شود. بسیاری از تولیدکنندگان خانگی توانایی تولید کیفی و هنرمندانه دارند، اما محصولاتشان در سطح محلی یا کوتاه‌مدت عرضه می‌شود.

یکی از مشکلات اساسی بانوان در بحث مشاغل خانگی، نبود فضای مناسب برای عرضه مستمر محصولات است که به‌زعم کارشناسان بازار کار، راه‌اندازی بازارچه‌های محلی و فعالیت مستمر این بازارچه‌ها راهگشاست. از سوی دیگر سفر گردشگران داخلی و خارجی به مناطقی که تولیدات خانگی متناسب بافرهنگ بومی مناطق عرضه می‌شود و آشنایی آنها با این محصولات برای رونق فروش داخلی مؤثر است.

علاوه براین فراهم‌کردن بسترهایی برای ارتباط تولیدکنندگان محصولات خانگی با کارگروه‌های صادراتی نیز می‌تواند به رونق فروش خارجی کمک کند.

نبود شبکه فروش منجر به ازبین‌رفتن فرصت‌های اقتصادی، کاهش انگیزه تولیدکنندگان و در نهایت محدودشدن رشد اقتصادی خانوارها می‌شود. بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی، سهم مشاغل خانگی از بازار تولید و اشتغال کشور تنها سه درصد است، این در حالی است که ۲۳ درصد اشتغال در کشورهای توسعه‌یافته را مشاغل خانگی تشکیل می‌دهد.

توسعه مشاغل خرد، کوچک و خانگی به‌عنوان راهکاری مؤثر در بهبود شرایط بازار کار مطرح شده است. این نوع مشاغل توانسته‌اند بخشی از ظرفیت‌های بیکار و نیمه بیکار را جذب کنند و به‌ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته و روستایی نقش مهمی در ایجاد درآمد پایدار ایفا کنند.

یک کارشناس بازار کار به اصفهان زیبا می‌گوید: «مشاغل خانگی همواره بخشی مهم از توسعه اقتصادی کشور بوده و در دولت‌های مختلف موردحمایت قرار گرفته است، اما تاکنون حمایت‌های جدی و برنامه‌ریزی ملی در این حوزه کمتر صورت‌گرفته است.»

حمید حاج اسماعیلی بیان می‌کند: «بازار کار تحت‌تأثیر تحریم‌هاست و شرایط سرمایه‌گذاری برای کسب‌وکارهای مختلف با مشکلاتی همراه است؛ باتوجه‌به شرایط فعلی بازار کار فعالیت‌های غیررسمی و زیرزمینی در بازار کارافزایش یافته است که به اقتصاد ملی و نیروی کار آسیب می‌زند.»

حاج اسماعیلی اذعان می‌کند: «در این وضعیت، مشاغل خانگی می‌توانند نقش مؤثری در ایجاد اشتغال و کاهش فعالیت‌های غیررسمی ایفا کنند، زیرا نیاز به سرمایه کم، بوروکراسی کمتر، و امکان فعالیت در منزل یا محل سکونت دارند. این مشاغل فرصت‌هایی برای زندگی و کار هم‌زمان بدون لطمه به زندگی خانوادگی فراهم می‌کنند و می‌توانند طیف وسیعی از کالاها و خدمات را شامل شوند.»

او خاطرنشان می‌کند: «هرچند حمایت‌های مقطعی درگذشته صورت‌گرفته، اما دولت‌ها به‌صورت جدی و ملی به این حوزه نپرداخته‌اند و نیاز است برنامه‌های منسجم و کارشناسی شده‌ای تدوین و اجرا شوند تا این فعالیت‌ها پایدار و توسعه یابند و سهم قابل‌توجهی در اقتصاد ملی داشته باشند.»

این کارشناس بازار کار عنوان می‌کند: «در شرایط کنونی، باتوجه‌به سختی‌های بازار کار، مشاغل خانگی می‌توانند جایگزین مناسبی برای فعالیت‌های غیررسمی و زیرزمینی باشند و دولت باید حمایت‌های شفاف و جدی‌تری از آن‌ها داشته باشد.»

حاج اسماعیلی ادامه می‌دهد: «توسعه بازارهای داخلی و خارجی برای این مشاغل ضروری است؛ دولت می‌تواند این فعالیت‌های خانگی را به فرهنگ عمومی تبدیل کند، دولت می‌تواند از طریق رسانه‌ها آموزش دهد و مردم را به حمایت و خرید محصولات خانگی ترغیب کند.»

او می‌افزاید: «تمرکز دولت بر تولیدات و خدمات محلی و ملی و حمایت از کالاهای فرهنگی و بومی از طریق ایجاد بسته‌های تشویقی برای ترغیب مردم به خرید و استفاده از محصولات مشاغل خانگی راهگشاست، همچنین دولت می‌تواند بازارچه‌های دائمی و مستمر در شهرها و روستاها برای عرضه کالاها و خدمات این دسته از مشاغل ایجاد کند البته که راه‌اندازی این بازارچه‌ها از گذشته هم بوده مثل جمعه‌بازار یا بازارهایی که در مقاطع خاصی مانند نزدیک ایام عید و مناسبت‌های خاص دیگر شکل می‌گیرد. این بازارچه‌ها به‌صورت مستمر باید راه‌اندازی شوند؛ چون به افزایش فروش تولیدات خانگی کمک می‌کنند.»

این کارشناس بازار کار خاطرنشان می‌کند: «برنامه‌های صادراتی ویژه‌ای باید برای تولیدات مشاغل خانگی تدوین شود. صادرات باید مبتنی بر نشانه‌ها و فرهنگ بومی مناطق باشد در این راستا کارگروه‌های صادراتی باید تشکیل شود تا تولیدکنندگان مشاغل خانگی بتوانند از طریق ارتباط با این کارگروه تولیدات خانگی را صادرکنند، این اقدام می‌تواند ارزآوری برای کشور داشته باشد و علاوه‌براین صادرات تولیدات خانگی به تداوم فعالیت این مشاغل و نوآوری مشاغل خانگی کمک کرده و نقش مهمی در تولید ناخالص ملی ایفا می کند.»

حاج اسماعیلی بیان می‌کند: «رونق گردشگر داخلی و خارجی نیز در زمینه رونق تولید مشاغل خانگی راهگشاست؛ بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری برای معرفی و ترویج کالاها و خدمات محلی و بومی در مناطق گردشگرپذیر، می‌تواند به توسعه این مشاغل کمک کند، گردشگران خارجی می‌توانند به این مناطق سفر کنند و بافرهنگ و صنایع محلی و تولیدات خانگی آشنا شوند.»

او اذعان می‌کند: «حمایت‌های ملی، برنامه‌ریزی منسجم، توسعه بازار، و ترویج فرهنگی می‌تواند نقش مشاغل خانگی را در اقتصاد کشور تقویت کند و سهم آن‌ها در تولید ناخالص ملی را افزایش دهد، به‌گونه‌ای که این فعالیت‌ها پایدار و توسعه‌پذیر باشند و بتوانند در کنار سایر بخش‌های اقتصادی نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشند.»

دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نیز به‌تازگی اعلام کرده است که با همکاری نهادهای متولی، به دنبال ایجاد شبکه‌های فروش مشترک و ساختارهای حمایتی برای بانوان فعال در مشاغل خانگی است.
فاطمه سخائی، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، در اظهارات اخیر خود با اشاره به مشکلات بانوان فعال در این بخش گفته است: بسیاری از بانوان غرفه‌دار، به‌صورت فردی و مستقل فعالیت می‌کنند و این استقلال در فروش، قدرت رقابت و حضور مؤثر آن‌ها در بازار را کاهش می‌دهد.

سخائی تأکید کرده است که برگزاری نمایشگاه‌ها و گردهمایی‌های تخصصی قرار است مقدمه‌ای برای شکل‌گیری این شبکه‌ها باشد تا بانوان توانایی رقابت جمعی و حضور مؤثرتر در بازار را پیدا کنند.