اولویت‌های بودجه استان برای 1405 چیست؟

اولویت متولیان برنامه‌ریزی استان برای بودجه سال آینده، تکمیل پروژه‌های آب در استان و پروژه‌های ملی مهم همچون قطار سریع‌السیر و بهداشت و توسعه انرژی تجدیدپذیر است. بودجه استانی یعنی شریان مالی توسعه منطقه‌ای؛ همان چیزی که زندگی روزمره و رشد اقتصادی محلی را ممکن می‌کند.

به گزارش اصفهان زیبا؛ اولویت متولیان برنامه‌ریزی استان برای بودجه سال آینده، تکمیل پروژه‌های آب در استان و پروژه‌های ملی مهم همچون قطار سریع‌السیر و بهداشت و توسعه انرژی تجدیدپذیر است. بودجه استانی یعنی شریان مالی توسعه منطقه‌ای؛ همان چیزی که زندگی روزمره و رشد اقتصادی محلی را ممکن می‌کند.

اهمیت بودجه استان اصفهان از چند جنبه قابل‌بررسی است، چون این بودجه نه‌تنها بر توسعه اقتصادی استان تأثیر دارد، بلکه بر خدمات عمومی، اشتغال، زیرساخت و رفاه مردم هم نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. اصفهان با چالش شدید کم‌آبی روبه‌روست. بودجه اختصاص‌یافته به طرح‌های آب‌رسانی، انتقال آب، و تصفیه‌خانه‌ها اهمیت راهبردی دارد.

اگر بودجه کافی نباشد، کشاورزی و صنایع وابسته به آب دچار بحران می‌شوند که بر اشتغال و مهاجرت تأثیر می‌گذارد. در بودجه استانی باید به مناطق محروم‌تر مثل غرب و شرق استان (مثلاً نطنز، فریدن، سمیرم) توجه ویژه شود تا شکاف توسعه بین مرکز شهر اصفهان و شهرستان‌ها کمتر شود. این عدالت در توزیع بودجه باعث کاهش مهاجرت و حفظ تعادل اجتماعی می‌شود.

باتوجه‌به سابقه صنعتی استان اصفهان و چالش‌های جدی آن در زمینه منابع آب و آلودگی هوا، اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر این استان چندوجهی و بسیار بالاست ازاین‌رو متولیان استان اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را در نظر گرفته و جزو اولویت‌های بودجه‌ای سال آینده قرارداده‌اند.

استان اصفهان ستون فقرات توسعه صنعتی و فرهنگی کشور محسوب می‌شود و تخصیص درست منابع بودجه می‌تواند بحران‌های شهری را برطرف کرده و رفاه عمومی را افزایش دهد. بودجه استان به طور مستقیم بر حفظ و توسعه زیرساخت‌های صنعتی و تولیدی تأثیر می‌گذارد. اختصاص منابع به بودجه استان‌ها تلاشی است برای تحقق توسعه متوازن کشور ولی موفقیت آن به شاخص‌هایی همچون دقت در شاخص‌های توزیع، شفافیت در هزینه‌کرد و مشارکت فعال استان‌ها در برنامه‌ریزی بستگی دارد.

موضوع مدیریت هزینه و درآمد بودجه استان‌ها از دید اقتصاد عمومی و توسعه منطقه‌ای، یکی از حیاتی‌ترین جنبه‌های اداره کشور است؛ چون بودجه استانی عملا نشان‌دهندهٔ کارایی دولت محلی در استفاده از منابع ملی است. اگر استان‌ها هزینه‌های خود را درست مدیریت نکنند، بودجه دولتی به هدر می‌رود و پروژه‌ها یا نیمه‌تمام می‌مانند یا بهره‌وری پایین دارند.

مدیریت هزینه و درآمد بودجه استان‌ها یعنی انتخاب درست محل خرج، شفافیت در عملکرد مالی، استفاده از ظرفیت‌های بومی برای درآمدزایی و اگر استانی این سه اصل را رعایت کند رشد اقتصادی پایدار، کاهش وابستگی به بودجه عمومی و رضایت شهروندان را هم‌زمان محقق می‌کند.

استان‌ها می‌دانند که نیازهای واقعی شهروندانشان به چه صورت است، بنابراین می‌توانند بودجه را دقیق‌تر خرج کنند. از این لحاظ بودجه‌های استانی می‌توانند منجر به کاهش اتلاف منابع، تمرکز بر پروژه‌های اولویت‌دار منطقه و سرعت بیشتر در اجرای طرح‌ها شود. دررابطه‌با بودجه استان با محمدرضا قاسمی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

رتبه اصفهان در تأمین منابع در کشور چندم هست؟

وضعیت وصول شش‌ماهه درآمدها (تا ۳۱/۶/۱۴۰۴) به این شرح است.
استان تهران ۳,۰۱۰,۰۷۵ میلیارد ریال، استان خوزستان۳۶۸,۲۰۲ میلیارد ریال و استان اصفهان ۳۱۷,۱۵۱ میلیارد ریال. باوجود این تفاسیر استان اصفهان رتبه سوم را در تأمین منابع کشور دارد.

میزان تحقق درآمدهای استان چقدر هست؟

میزان تحقق درآمدها تا ۳۰/۷/۱۴۰۴ حدود 395.537 میلیارد ریال است. میزان تحقق درآمدها در هفت‌ماهه سال ۶/۷۲ درصد است.

اولویت‌بندی شما برای بودجه سال آینده به چه صورت است؟

تکمیل پروژه‌های آب در استان و پروژه‌های ملی مهم همچون قطار سریع‌السیر و بهداشت و توسعه انرژی تجدیدپذیر جزو اولویت‌های ما برای بودجه سال آینده قراردارد.

چقدر از پروژه‌هایی که بودجه ملی داشتند را توانستید تأمین اعتبار کنید؟

پروژه‌های ملی که در ابتدای سال در پیوست یک قانون اعتبار دارند. ما توانستیم از سایر محل‌های در اختیار همچون مولدسازی و توازن ملی به اعتبار پروژه‌ها کمک کنیم. حدود ۵/۱ همت از محل توازن ملی و ۳۵ همت از محل مولدسازی بر پروژه‌ها سرعت بخشیدیم.