درخواست رسیدگی به چندنرخی بودن نان و تخلفات آرد

چندین سال است که دولت‌ها از اثرات منفی چندنرخی بودن بر اقتصاد کشور سخن می‌گویند؛ از جمله در بنزین، دلار و سایر کالاها.

به گزارش اصفهان زیبا؛ چندین سال است که دولت‌ها از اثرات منفی چندنرخی بودن بر اقتصاد کشور سخن می‌گویند؛ از جمله در بنزین، دلار و سایر کالاها. نان نیز از این قاعده مستثنا نیست و سال‌هاست به صورت دو یا چندنرخی عرضه می‌شود، موضوعی که زمینه ایجاد تخلف و سوءاستفاده را فراهم کرده است.

وضعیت فعلی بازار نان

در بسیاری از شهرها، نان دولتی و آزاد هم‌زمان عرضه می‌شوند، اما سامانه «نانینو» نتوانسته جلوی تخلفات را بگیرد. برخی نانوایی‌ها یک نان را دو تا سه برابر ثبت کرده و آرد دولتی را در بازار آزاد با قیمت چندین برابر می‌فروشند. به‌عنوان نمونه، آرد دولتی با قیمت ۶۰ هزار تومان و آرد آزاد تا یک میلیون تومان معامله می‌شود.

نمونه‌ای از اصفهان

در اصفهان نان سنگک با سه نرخ توزیع می‌شود:

این اختلاف قیمت نشان می‌دهد که آرد دولتی ۶۰ هزار تومانی، در بازار آزاد تا ۱.۵ میلیون تومان فروخته می‌شود و فشار اقتصادی به مردم و به‌ویژه اقشار کم‌درآمد وارد می‌شود.

ضرورت پیگیری جدی

خانواده‌ها تحت فشار معیشتی قرار دارند و عرضه چندنرخی نان عدالت اجتماعی را زیر سؤال می‌برد. دولت و رسانه‌ها باید به‌طور جدی این موضوع را بررسی کنند تا نظام توزیع آرد و نان شفاف و منصفانه شود و تخلفات کاهش یابد.