گفت‌و‌گوی «اصفهان‌زیبا» با محسن عرب‌زاده، کارگردان تئاتر:

ده دقیقه داغ

تئاتر «ده دقیقه داغ» شجاعت و جسارت انسان‌هایی را برایمان تداعی می‌کند که جان برکف به دل شعله‌های آتش می‌زنند و در آخرین دقایق ناامیدی در حسرت سوختن و نابودی، روزنه‌های امید را می‌شکافند.

تاریخ انتشار: 13:27 - دوشنبه 1402/03/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ده دقیقه داغ

به گزارش اصفهان زیبا؛ اصفهانی که نصف‌جهانش می‌نامند، در بخش‌های متعدد و گوناگون زبانزد است. هنر از دیرباز در این خطه درخشان بوده ‌است و هنرمندان نامی و شهره آن در بخش‌های مختلف از خود آثار ماندگار به جای گذاشته‌ و در ذهن‌ها ماندگار شده‌اند.

در کنار انبوه هنرمندان در شهر گنبدهای فیروزه‌ای ایجاد ظرفیت‌ها و بسترهای مناسب در تبلور هنرهای ذاتی و اکتسابی این هنرمندان نقش برجسته‌ای داشته و مکمل درخشش آن بوده است.

بوستان پردیس هنر اصفهان در حاشیه زاینده‌رود که دارای مساحت ۷۵ هزار مترمربع است، این بوستان ویژگی‌های خاصی دارد که یکی از شاخص‌های آن داشتن بزرگ‌ترین سالن آمفی‌تئاتر روباز کشور است که می‌توان از آن برای برگزاری مراسم‌های فرهنگی و جشن‌ها و کنسرت‌های روباز استفاده کرد.

در این بوستان، غرفه‌های متعددی برای نمایش آثار هنری هنرمندان و پرداختن به هنرهای مختلف در نظر گرفته شده که هنرمندان رشته‌های مختلف می‌توانند از این فضاها برای بروز و ظهور هنر خود استفاده کنند.

این بستر برای علاقه‌مندان به تئاتر در اصفهان یک فرصت استثنایی است که هم بازیگران و فعالان عرصه تئاتر را در شکوفایی مدد می‌کند و هم جوابگوی علاقه‌مندان به تئاتر است.

این بار نیز در سلسله‌اکران‌ها در پردیس قرار است تئاتر «ده دقیقه داغ» به نمایش گذاشته شود؛ نمایشی که روز شنبه ۲۷ خرداد از پوستر آن رونمایی شده است.

دیدن این تئاتر شجاعت و جسارت انسان‌هایی را برایمان تداعی می‌کند که جان برکف به دل شعله‌های آتش می‌زنند و در آخرین دقایق ناامیدی در حسرت سوختن و نابودی، روزنه‌های امید را می‌شکافند و در ثانیه‌ها و دقایق داغ حرارت آتش را به جان می‌خرند، که آتش را خاموش کرده و جان و مال مردم را نجات دهند.

قصه آتش‌نشانان

کارگردان این تئاتر محسن عرب‌زاده است. او متولد ۱۳۵۶ است و ازسال ۱۳۷۶ کارگردانی را شروع کرده است.

عرب زاده درباره موضوع این نمایش توضیح می‌دهد: قصه این نمایش مستندی است که چند سال پیش در اصفهان حریقی اتفاق افتاد و آتش‌نشانان اصفهانی موفق شدند آتش را خاموش کنند. در اتفاق مشابه قبل از آن یک حریق منحصر‌به‌فردی چند سال قبل در کره جنوبی اتفاق افتاد که در آن کپسول گاز عظیمی منفجر می‌شود و تا شعاع ۱۵ کیلومتری تلفات زیادی از خود به جای می‌گذارد و همه چیز را نابود می‌کند؛ در این تئاتر قصه ما آتش‌نشانان هستند و آن حرکتی که انجام دادند.

او در ادامه به نقش‌آفرینان این نمایش اشاره می‌کند که رسول هنرمند، محسن احمدی‌نیک، مژگان نوایی، سارا احمدی، محبت جاوید، مهرزاد مشکل‌گشا، شادی تیموری بازیگرانی هستند که در این تئاتر ایفای نقش می‌کنند.

اصفهان را دوست دارم

عرب‌زاده با اشاره به دلیلی که به این سوژه پرداخته است، افزود: موضوع نمایش به شهرم مربوط بوده و من خیلی دوست دارم درباره شهرم، اصفهان کار کنم؛ همچنین به قهرمانان آتش‌نشانی بر می‌گردد و این بخش و موضوع که آتش‌نشانان شهر هستند برای من جذاب و موضوع منحصر به فردی است و حرکت و از‌خود‌گذشتگی آتش‌نشانان برایم جالب بود. به همین دلیل سعی کردم در نمایش به جای مستند‌سازی آن اتفاق، رفتار و تصمیم سریع و چند‌دقیقه‌ای آتش‌نشانان را مورد توجه قرار دهیم که با خارج‌کردن کپسول گاز از وقوع یک تلفات گسترده جلو گیری کردند و اگر با اتخاذ تصمیم چند دقیقه‌ای اقدام به خارج کردن کپسول نکرده بودند و کپسول منفجر می‌شد، تعداد ۱۲۰ آتش‌نشان جان خود را از دست می‌دادند.

کارگردان نمایش «ده دقیقه داغ» در ادامه درباره شکل‌گیری طرح اولیه این نمایش می‌گوید: طرح این نمایش از حدود ۱۰ سال پیش توسط شهرداری اصفهان به ما داده شد و محسن رهنما نویسنده این نمایش آن موقع طرحی روی این کار اجرا کردند و طرح ماند و بعد از آن وقفه با همت و حمایت سازمان آرامستان‌های استان اصفهان به نتیجه رسید. همچنین پیش از این نیز تئاتر «شب‌زده‌ها» را اجرا کردیم که موضوع آن رفتگرها و پاکبانان است و با حمایت شهرداری انجام شد.

مستند بودن؛ نقطه قوت نمایش

محسن عرب‌زاده با بیان اینکه بهتر است نقطه قوت یک اثر را مخاطب آن اثر بیان کند یا کسی که نقد می‌نویسد، اظهار کرد: اما اگر قرار باشد نظر شخصی خود را در این زمینه بیان کنم، به نظر من مستند‌بودن آن نقطه‌قوت است؛ چون تئاتر مستند در اصفهان نداشتیم و اگر هم باشد خیلی کم است. همچنین نو بودن فرم روایت نقطه قوت دیگر آن است. این نمایش برای اولین بار از یکم تا آخر تیرماه از ساعت هفت‌و‌نیم عصر اجرا می‌شود و امیدوارم مورد توجه و رضایت مخاطبان قرار گیرد.

این تئاتر شانزدهمین تئاتری است که با فاصله شش ساله از آخرین کارم روی صحنه می‌رود، نمایش اسب‌ها شش سال پیش اجرا شد و از آن به بعد به دلیل کرونا و … اجرا نداشتم. در حال حاضر هم طرح‌های زیادی داریم؛ اما بستگی به تهیه‌کننده و اسپانسر دارد که مورد حمایت قرار بگیرد ولی در حال حاضر برنامه‌ای که شروع شده باشد، ندارم.

تنها حامی تئاتر شهرداری است

او در پایان با اشاره به چالش‌هایی که هنرمندان با آن روبه‌رو هستند، بیان داشت: مشکلات تئاتر نیز همانند مشکلات دیگر بخش‌های فرهنگی و هنری است، بودجه‌ای به آن اختصاص داده نمی‌شود ومتولی دلسوزی ندارد. چه در اداره ارشاد و چه در حوزه هنری که از متولیان اصلی هستند، تنها حامی تئاتر شهرداری است.
از اصحاب رسانه می‌خواهم که مطالبه کنند و سراغ مدیران بروند که چرا خروجی تئاتر آن‌قدر کم است و اهالی تئاتر همه شاکی هستند، باید با مدیران بالا دستی صحبت کرد و مشکلات تئاتر را به گوش آن‌ها رساند شاید تئاتر دغدغه مدیران نباشد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 − 8 =