به گزارش اصفهان زیبا؛ خروجی سد زایندهرود افزایش یافت و مسئولان اعلام کردند که توزیع آب کشاورزی از صبح فردا آغاز خواهد شد. این اقدام با هدف تأمین آب مورد نیاز باغات، مزارع و حفظ محیطزیست در حوضه آبریز زایندهرود انجام میشود.
آغاز توزیع آب کشاورزی پس از افزایش خروجی سد زایندهرود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اعلام کرد که جریان آب پس از عبور از مسیر باغبهادران و باغشاد، عصر امروز به سد چم آسمان رسید. سپس آب از شهر اصفهان عبور میکند و پس از آبگیری شبکههای آبیاری، توزیع آب کشاورزی و باغات آغاز میشود.
همچنین شرکت میراب زایندهرود بر اساس برنامه مصوب کارگروه سازگاری با کمآبی و هماهنگی با صنوف کشاورزی، آب را از طریق کانالهای منشعب میان بهرهبرداران توزیع میکند.
حجم فعلی سد زایندهرود
منصور شیشهفروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، اعلام کرد که حجم فعلی سد زایندهرود به ۶۰۷ میلیون مترمکعب رسیده است. به همین دلیل مسئولان امیدوارند بخشی از نیاز آبی باغات و مزارع استان تأمین شود.
استقرار تیمهای امدادی در مسیر زایندهرود
از سوی دیگر با افزایش دمای هوا و حضور گردشگران در مناطق طبیعی، ۶۷ تیم گشت، نظارت و امداد در مسیر رودخانه زایندهرود، مخازن سدها و کانالهای انتقال آب مستقر شدند. هدف از این اقدام، پیشگیری از حوادث و کاهش خطر غرقشدگی است.
هشدار به گردشگران و ساکنان مناطق اطراف رودخانه
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از گردشگران و ساکنان مناطق مجاور منابع آبی خواست نکات ایمنی را رعایت کنند. همچنین والدین باید مراقبت بیشتری از فرزندان خود داشته باشند. ورود به رودخانه، کانالهای انتقال آب، استخرهای ذخیره آب کشاورزی و دریاچه سدها میتواند خطرآفرین باشد.
سابقه افزایش خروجی سد زایندهرود در سال جاری
در نهایت باید اشاره کرد که خروجی سد زایندهرود نخستین بار در سال جاری از ۱۷ اردیبهشت برای تأمین آب باغهای غرب استان اصفهان افزایش یافت. با این حال در آن زمان آب وارد بستر رودخانه در شهر اصفهان و مناطق شرقی نشد. سپس از دهم خرداد، با افزایش دوباره خروجی سد، جریان آب از شهر اصفهان عبور کرد.