مشکلاتی که در سنین بالا با آن مواجهیم:

پیری و ظهور سارکوپنی!

تا به حال از پدیده بیولوژیکی سارکوپنیا که در سنین پیری در انسان ظاهر می‌شود، چیزی شنیده‌اید؟ در این باره دکتر مهدی فهیمی، محقق طب سنتی توضیح می‌دهد:

تاریخ انتشار: 12:54 - دوشنبه 1402/04/12
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیری و ظهور سارکوپنی!

به گزارش اصفهان زیبا؛ تا به حال از پدیده بیولوژیکی سارکوپنیا که در سنین پیری در انسان ظاهر می‌شود، چیزی شنیده‌اید؟ در این باره دکتر مهدی فهیمی، محقق طب سنتی توضیح می‌دهد:

جالب است بدانید ثروت هر انسان، پول و مقام و فرزندانش نیست، اصلی‌ترین ثروت عضلات شما است! از دست دادن قدرت عضلات باعث ظهور بیماری سارکوپنی می‌شود. به عبارت دیگر سارکوپنی، از دست دادن توده عضلانی و قدرت اسکلتی در نتیجه افزایش سن است.

این وضعیت وحشتناکی است، بنابراین بهتر است برای پیشگیری از این بیماری دست به کار شوید و سلامت خود را در اولویت قرار دهید.

توصیه

برای پیشگیری از سارکوپنی به نکات زیر توجه کنید:

برای ایجاد عادت ایستادن، فقط ننشینید و اگر می‌توانید بنشینید، دراز نکشید!

اگر سالمندی مریض شد و در بیمارستان بستری شد، از او استراحت بیشتری نخواهید، یا دراز بکشد و استراحت کند و از رختخواب خارج نشود!

دراز کشیدن به مدت یک هفته حداقل 5 درصد از توده عضلانی را از دست می‌دهد و افراد مسن نمی‌توانند عضلات خود را بازیابی کند.

بهتر است بدانید معمولاً بسیاری از سالمندانی که دستیار استخدام می‌کنند، سریع‌تر عضله خود را از دست می‌دهند!

توجه داشته باشید که سارکوپنی حتی از پوکی استخوان وحشتناک‌تر است!

با پوکی استخوان، فقط باید مراقب باشید که زمین نخورید، در حالی که سارکوپنی نه تنها کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه باعث افزایش قند خون به دلیل توده عضلانی ناکافی می‌شود.

سریع‌ترین راه از دست دادن آتروفی عضلانی در عضلات پاها است. زیرا زمانی که فرد نشسته یا دراز کشیده است، پاها حرکت نمی‌کنند و قدرت عضلات پاها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد.

بالا و پایین رفتن از پله‌ها در حد تعادل، دویدن و دوچرخه‌سواری همگی ورزش‌های عالی هستند و می‌توانند حجم عضلانی را افزایش دهند. بنابراین برای کیفیت زندگی بهتر در دوران پیری باید حرکت کنید و قدرت ماهیچه‌هایتان را هدر ندهید!

 پیری از پاها شروع می‌شود!

توجه داشته باشید که پیری از پاها شروع می‌شود از این رو باید پاهای خود را فعال و قوی نگه دارید.

در واقع با افزایش سن و پیری روزانه، پاهای ما باید همیشه فعال و قوی بمانند.

اگر فقط 2 هفته پاهای خود را حرکت ندهید، قدرت واقعی پای شما 10 سال کاهش می‌یابد. بنابراین ورزش منظم مانند پیاده‌روی بسیار مهم است. بدین منظور هر روز پیاده‌روی کنید.

جالب اینجاست که 50 درصد استخوان‌ها و 50 درصد ماهیچه‌های یک فرد در پاها هستند. پاها نوعی ستون هستند که تمام وزن بدن انسان را تحمل می‌کنند.

بزرگ‌ترین و قوی‌ترین مفاصل و استخوان‌های بدن انسان نیز در پاها یافت می‌شود.

70 درصد فعالیت انسان و انرژی‌‌سوزی در زندگی انسان توسط دوپاها انجام می‌شود. در واقع پا مرکز حرکت بدن است.  هر دو پا با هم شامل 50 درصد اعصاب بدن انسان، 50 درصد رگ‌های خونی و 50 درصد از خونی است که در آنها جریان دارد.

ضمنا این را بدانید که ورزش پاها حتی بعد از هفتاد و هشتاد سالگی هم هیچ وقت دیر نیست. بنابراین  حداقل 30 تا 40 دقیقه در روز پیاده‌روی کنید تا مطمئن شوید که پاهایتان به اندازه کافی ورزش می‌کنند و از سالم ماندن عضلات پایتان مطمئن شوید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

9 + 11 =