صنایع در اصفهان فعالیت کنند؛ ولی آلایندگی‌هایشان کنترل شود:

صنایع در اصفهان می‌مانند

صنایع اصفهان باید فعالیت خودشان را در اصفهان انجام دهند؛ ولی آلایندگی این واحدها باید کنترل شود. نمی‌توان گفت که صنایع اصفهان به خاطر آلایندگی باید به مناطق دیگر منتقل شوند. به‌هرحال صنایع به هر منطقه‌ای منتقل شوند، در همان منطقه منجر به آلایندگی می‌شوند.

تاریخ انتشار: 10:36 - سه شنبه 1402/04/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
صنایع در اصفهان می‌مانند

به گزارش اصفهان زیبا؛ نشست خبری روز گرامیداشت صنعت و معدن در خانه صمت اصفهان برگزار شد. در این نشست مدیرکل صمت اصفهان گفت: رشد اقتصادی بخش صنعت در سال 1400 حدود 3/1 درصد بوده که در سال 1401 به 7/7 درصد رسیده است؛ یعنی حدود 4/6 درصد رشد اقتصادی صنعت نسبت به سال گذشته تجربه کردیم.

امیرحسین کمیلی اظهار کرد: در سال 1401 آمار صادرات اصفهان به لحاظ وزنی حدود دو میلیون و 850 هزار تن و به لحاظ دلاری یک میلیارد و 533 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال 1400 به لحاظ وزنی 11 درصد رشد و به لحاظ دلاری 13 درصد رشد داشته است.

مدیرکل صمت اصفهان عنوان کرد: از ابتدای دولت تاکنون 33 هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به بخش تولید اصفهان اختصاص داده شده است.

او خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی از لحاظ تأمین برق موردنیاز تولیدکنندگان سیمان اصفهان وجود ندارد. به گفته فعالان صنعت سیمان اصفهان اگر التهابی در بازار ایجاد شده دلالان به این موضوع دامن زدند.

کمیلی بیان کرد: برق خانگی طی دوسال گذشته قطع نشده و درمقابل، این فشار به بخش صنعت وارد شده است. در سایر کشورها زمانی که ناترازی انرژی ایجاد شود، برای خانوار محدودیت ایجاد می‌شود و سپس بخش تولید با تنگنا مواجه می‌شود. با این حال ما خواستار این هستیم که مشترکان خانگی به‌طور حتم برق مصرفی‌شان را کنترل کنند تا فشار روی صنایع کمتر شود.

فاز دوم آکریلیک را راه‌اندازی می‌کنیم

مدیرکل صمت اصفهان عنوان کرد: یکی از فازهای آکریلیک راه‌اندازی شده و امسال نیز فاز بعدی این آکریلیک راه‌اندازی می‌شود. به‌طور کلی می‌توان گفت وضعیت پلی‌اکریل نسبتا مناسب است؛ ولی کاشی نیلو و کاشی اصفهان پیچیدگی‌های زیادی دارند؛ چون سهامداران این کارخانه‌ها اقدامات عجیبی انجام داده‌اند که منجر به بدهی و زیان انباشته شده است.

کمیلی اذعان کرد: وزارت اقتصاد و دارایی متولی مولدسازی است و ما آمار مشخصی از پیشروی این طرح در اصفهان نداریم.

به گفته او، براساس طرح مولدسازی، سرمایه‌های بخش دولتی گاهی راکد مانده و بسیاری از ساختمان‌های اداره‌‌ها و دستگاه‌های دولتی بدون‌استفاده مانده‌اند که باید از این سرمایه‌ها به بهترین نحو استفاده شود.

مدیرکل صمت اصفهان عنوان کرد: هرهفته جلسات ستاد تسهیل رفع موانع تولید برگزار می‌شود و در این جلسات بسیاری از مشکلات احصا و برطرف شده است؛ ضمن اینکه در شورای گفت‌وگوی استانداری اصفهان نیز مباحثی تصویب ‌شده که به تسهیل موانع و بوروکراسی‌ها کمک کرده و منجر شده جایگاه اصفهان در سال گذشته در کسب‌وکار به رتبه 5 ارتقا پیدا کند.

کمیلی درباره کمبود نیروی کار در صنایع اصفهان گفت: برخی کارگران فکر می‌کنند رفتن از بخش صنعت و ورود به کسب‌وکارهای مجازی برای آن‌ها به‌صرفه‌تر است؛ اما هنگامی‌که وارد حوزه کسب‌وکارهای مجازی می‌شوند، به این نتیجه می‌رسند که مثلا  کارکردن با اسنپ و تپسی منجر به استهلاک خودروهایشان می‌شود و چندان هم به‌صرفه نیست. این به خاطر ایرادهای آموزشی و فرهنگی است که وجود دارد.

او عنوان کرد: صنایع اصفهان باید فعالیت خودشان را در اصفهان انجام دهند؛ ولی آلایندگی این واحدها باید کنترل شود. نمی‌توان گفت که صنایع اصفهان به خاطر آلایندگی باید به مناطق دیگر منتقل شوند. به‌هرحال صنایع به هر منطقه‌ای منتقل شوند، در همان منطقه منجر به آلایندگی می‌شوند.

کمیلی گفت: 300 معدن در استان طی دو مرحله در بهمن 1401 و  اردیبهشت امسال به مزایده گذاشته شده و مرحله بعدی نیز طی ماه‌های آینده برگزار می‌شود.

مدیرکل صمت اصفهان اذعان کرد: 873 واحد معدنی فعال و 200 معدن راکد در سطح اصفهان وجود دارد؛ همچنین درباره سامان‌دهی واحدهای تولیدی گچ و آجر از شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان مذاکرات درحال انجام و سند بهسازی و نوسازی کارخانه‌های آجر در حال پیگیری است.

عملکرد ضعیف شرکت شهرک‌ها برای تأمین آب صنایع

در ادامه رئیس خانه صمت اصفهان اظهار کرد: در این شرایط اقتصادی کوچک‌ترین ریزشی در بخش کارگری صنایع اصفهان نداشتیم. خوشبختانه اتفاق‌نظر خوبی
بین جامعه کارگری و کارفرمایی ایجاد شده و دعاوی کارگری و کارفرمایی در اصفهان کاهش‌ یافته است؛ همچنین خوشبختانه شاهد اعتصاب کارگران هم نبودیم.

عبدالوهاب سهل‌آبادی تصریح کرد: جامعه صنعتی اصفهان توانسته با همراهی تشکل‌ها این شهر را از دغدغه‌های صنعتی نجارت دهد. باوجود مشکلات مالیاتی، تحریم‌ها و افزایش قیمت لوازم و ابزار عزم جدی برای سرپانگه‌داشتن واحدهای تولیدی وجود داشته و دارد.

او خاطرنشان کرد: مسئله تأمین آب صنایع اصفهان یکی از معضلات صنعتگران اصفهان است که باید حل‌وفصل شود. در کمال تأسف شرکت شهرک‌های صنعتی برای تأمین آب موردنیاز واحدهای تولیدی ضعیف عمل می‌کند.

او افزود: مهم‌ترین چالش صنعتگران اصفهان تأمین سرمایه در گردش است. سرمایه در گردش واحدهای صنعتی روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند. نرخ سود تسهیلات بانک‌ها برای اعطای وام به صنایع 28 درصد است؛ اما بانک‌ها ادعا می‌کنند که نرخ سود 18 درصد است. با وجود سخت‌گیری بانک‌ها توسعه و بازسازی صنایع اصفهان به‌کندی صورت می‌گیرد.

سهل‌آبادی با اشاره به انعقاد قرارداد بین خانه صنعت و اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: طبق این قرارداد افراد باید در کلاس‌ها شرکت کنند و هم‌زمان در کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی در کنار استادکاران حضور پیدا کنند تا علاوه بر گرفتن مجوز رسمی از فنی و حرفه‌ای، با فضای کار صنعتی هم آشنا شوند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 − هشت =