دانستنی روز:

پیشنهاد درمانی برای پیچ‌خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا به آسیب‌دیدگی رباط‌های نگهدارنده مفاصل مچ پا گفته می‌شود که بیشتر مواقع همراه با درد و تورم و اختلال در راه رفتن همراه است. در این زمینه دکتر احسان گلکار، جراح ارتوپد و متخصص بیماری‌های استخوان و مفاصل  توضیحات لازم را می‌دهد.

تاریخ انتشار: 17:09 - چهارشنبه 1402/04/14
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیشنهاد درمانی برای پیچ‌خوردگی مچ پا

به گزارش اصفهان زیبا؛ پیچ خوردگی مچ پا به آسیب‌دیدگی رباط‌های نگهدارنده مفاصل مچ پا گفته می‌شود که بیشتر مواقع همراه با درد و تورم و اختلال در راه رفتن همراه است. در این زمینه دکتر احسان گلکار، جراح ارتوپد و متخصص بیماری‌های استخوان و مفاصل  توضیحات لازم را می‌دهد.

پیچ خوردگی مچ پا به صورت حاد و مزمن می‌تواند در افراد ایجاد اختلال در راه رفتن کند که در هر دو مورد نیاز به مراجعه به پزشک است.

 در موارد حاد، احتمال آسیب استخوانی یا غضروفی به همراه آسیب رباط‌ها وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتر دارد و راهکار درمانی باید مدنظر باشد.

در موارد مزمن، به دلیل احتمال ناپایداری مفاصل مچ و پیچ خوردگی‌های مکرر، بیمار باید توسط پزشک معاینه شود.

 در موارد ناپایداری مچ پا، بخصوص در ورزشکاران درمان جراحی ترمیم رباط یکی از گزینه‌های درمانی است.

از علل ایجاد پیچ خوردگی مچ پا می‌توان به ضربات وارد شده به مچ پا هنگام تصادف با وسائل نقلیه و صدمات ورزشی بخصوص در ورزش‌هایی مثل فوتبال، هندبال و بسکتبال و والبیال اشاره کرد.

 در بعضی افراد با اختلال شلی لیگامان‌، این مشکل بیشتر رخ می‌دهد، در این افراد به صورت مادرزادی رباط‌ها استحکام کمتری دارند و در ضربات با انرژی کمتری نیز دچار آسیب می‌شوند.

در آسیب‌های مچ پا اگر بیمار دچار درد در ناحیه قوزک خارجی و داخلی و محدودیت حرکات مچ پا و عدم توانایی در وزن‌گذاری حین راه رفتن شده باشد، باید به پزشک مراجعه کند تا مورد بررسی‌های بیشتری قرار گیرد.همچنین در افراد با سنین بالا و شرح حال پیچ خوردگی به دلیل آسیب استخوانی بیشتر نیاز به مراجعه به پزشک است.

درمان این بیماران با توجه به شدت آسیب از عدم وزن‌گذاری روی پای درگیر و بی‌حرکت کردن مچ پا تا اعمال جراحی مختلف متغیر است.

در آسیب‌های شدید که همراه با شکستگی است، جراحی جهت اصلاح شکستگی به برنامه درمانی افزوده می‌شود.

روش‌های جراحی بر اساس نوع آسیب شامل جراحی باز تا جراحی آرتروسکوپی است.

باز‌توانی توسط کارشناسان بازتوانی از دیگر گزینه‌های درمان است که با توجه به شرائط بیمار تجویز می‌شود.

اما در صورت بی توجهی به درمان این بیماران درد مزمن مچ پا به همراه اختلال در راه رفتن و پیچ خوردگی‌های مکرر مچ پا ایجاد می‌شود.

در ضمن آنکه مدیریت درد و اصلاح راه رفتن دشوارتر می‌شود و در مواردی که همراه با شکستگی بوده باشد و درمان نشود، درمان‌های تهاجمی‌تری از جمله جراحی باز به بیمار تحمیل می‌شود.

از جمله اقداماتی که از پیچ خوردگی مچ پا جلوگیری می‌کند، می‌توان به استفاده از کفش مناسب حین پیاده‌روی و ورزش و عدم پیاده‌روی بر روی زمین‌های غیر مسطح و استراحت حین پیاده‌روی‌های طولانی مدت اشاره کرد.

توصیه

توصیه من به همشهریان عزیز، توجه به نکاتی است که از پیچ خوردگی مچ پا جلوگیری می‌کند و در صورت ابتلا، مراجعه به متخصصین و عدم مداوا به صورت خانگی و به دست افراد غیر کارشناس است.

چرا که درصدی از بیمارانِ عارضه‌دارِ مراجعه‌کننده شرح حال اقدامات غیر علمی و غیر اصولی را ذکر می‌کنند و با این رویه منجر به عارضه، علاوه بر پیچ خوردگی مچ پا شده است. در واقع چنین افرادی، درمان بیماری خود را هم سخت‌تر می‌کنند و هم به تعویق می‌اندازند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده − 9 =