همنشینی دوره‌های تاریخی در مسجد جامع

اگر درباره آثار تاریخی و گردشگری اصفهان از افراد مختلف پرسیده شود، بیشتر به آثاری مانند میدان نقش جهان و بناهایش یعنی مساجد امام خمینی(ره) و شیخ لطف‌الله و کاخ عالی قاپو و… اشاره می‌کنند؛ در حالی که در اصفهان گنج‌های زیاد دیگری نیز وجود دارند.

تاریخ انتشار: 13:32 - شنبه 1402/04/17
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
همنشینی دوره‌های تاریخی در مسجد جامع

به گزارش اصفهان زیبا؛ اگر درباره آثار تاریخی و گردشگری اصفهان از افراد مختلف پرسیده شود، بیشتر به آثاری مانند میدان نقش جهان و بناهایش یعنی مساجد امام خمینی(ره) و شیخ لطف‌الله و کاخ عالی قاپو، چهل‌ستون، زاینده‌رود و پل خواجو و سی‌وسه پل و خیابان چهارباغ اشاره می‌کنند و عموما این مکان‌ها از دیگر آثار اصفهان شلوغ‌تر و پررفت‌وآمدتر هستند؛ در حالی که در اصفهان گنج‌های زیاد دیگری نیز وجود دارند.

یکی از این گنج‌ها، مسجد جامع اصفهان و در کنار آن مزار علامه مجلسی است.

گاهی اوقات مخصوصا زمان‌هایی که هوس پیاده‌روی در محیطی جذاب به سرم می‌زد، از میدان نقش جهان شروع می‌کردم و وارد راسته بازار هارونیه می‌شدم و آنقدر می‌رفتم تا به میدان امام علی (ع) یا همان سبزه میدان می‌رسیدم و باز راهم را در بازار ادامه می‌دادم تا بالاخره با تمام‌شدن این راسته طولانی و جذاب، جلوی مسجد جامع اصفهان درمی‌آمدم.

مسجد جامع چندین ورودی دارد؛ اما در اصلی آن در همین قسمت واقع شده که دو سکوی بزرگ در کنار آن قرار دارد. از در که وارد می‌شوید، ابتدا باید از یک راهروی نسبتا کوتاه عبور کرد.

به حیاط که می‌رسید ناگهان منظره‌ای بسیار جذاب در قاب چشمان آدم نقش می‌بندد. چهار ایوان بلند دور تا دور حیاط را فراگرفته که هرکدام جذابیت خاص خودش را دارد.  از ویژگی‌های اصلی این بنا، جمع‌شدن چندین سبک معماری از دوره‌های مختلف در کنار یکدیگر است.

در مسجد جامع اصفهان از باقی‌مانده‌هایی از دوران خلفای عباسی در قرن 2 و 3 هجری تا محراب الجایتو در قرن 8 و همچنین کتیبه‌های پادشاهان مختلف مانند شاه طهماسب صفوی همنشین هم هستند.

هر قسمتی از مسجد، معماری خاص خودش را دارد. از طرح و شکل ستون‌ها که در بخشی استوانه‌هایی ساده هستند و در بخشی دیگر پر از نقش، تا کاشی‌کاری‌های رنگی با طرح‌های مختلف و همچنین اشعاری که بر کتیبه‌ها نقش بسته‌اند، هویتی خاص و منحصر به فرد به این بنا داده‌اند.

در دوران دفاع مقدس و در سال 1363، موشکی از یک هواپیمای عراقی به شبستان جنوب شرقی مسجد برخورد کرد که موجب تخریب بخشی از این قسمت شد که البته بلافاصله این بخش بازسازی شد؛ اما آثاری از آن را به‌عنوان سند نگه داشته‌اند و این مورد هم به مجموعه تاریخی این مسجد اضافه شد.

شبستان‌های مسجد هم متفاوت‌اند. یکی از این شبستان‌ها که در برخی از ماه‌های سال نماز جماعت در آن برگزار می‌شود، دارای سقفی قوسی‌شکل با ارتفاع کم است که جذابیت خاصی دارد.

به‌طورکل نمازخواندن در این مسجد بسیار باصفاست. اینکه افراد گوناگونی بیش از 1000 سال، هر روز در این مکان نماز خوانده‌اند، فضای معنوی خاصی را در مسجد جامع اصفهان ایجاد کرده است.

در سمت شمال مسجد بین ستون‌های افراشته، راهرویی وجود دارد که به سمت خارج مسجد می‌رود. انتهای این راهرو به ورودی مقبره خانوادگی مجلسی می‌رسد.

در میان این مقبره که معماری جالبی نیز دارد و رنگ‌های زیبا و آرامش‌بخشی مخصوصا در سقف آن به کار رفته است، در ضریحی کوچک مزار دو عالم بزرگ قرار گرفته است: علامه محمدتقی مجلسی از علما و عرفای بزرگ قرن 11 و فرزندشان علامه محمدباقر مجلسی دانشمند بزرگ و صاحب کتاب شریف بحارالانوار؛ البته در این مکان قبور زیادی از خاندان مجلسی و چند عالم و روحانی دیگر نیز قرار دارد.

خلوت‌کردن در این مکان صفای خاصی دارد. به‌طورکل مجموعه مسجد جامع اصفهان و مقبره خاندان مجلسی، در میان آثار مشهور تاریخی و گردشگری اصفهان، پنهان شده‌اند؛ درحالی که خودم روزهای خیلی خوب و پراز آرامشی را در آن‌ها تجربه کردم و حیف است کسی اصفهان برود و به این دو مکان سری نزند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 − چهار =