طراحان گرافیک اصفهانی‌، خالق پوسترهایی با موضوع زیست عفیفانه:

همچون آیینه

کارگاه تولید پوستر و اکران شهری با موضوع زیست عفیفانه، 10 تا 12 تیرماه در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد. در این کارگاه، اعضای مجمع طراحان گرافیک آیه به تولید پوستر با موضوع حجاب پرداختند که در ادامه به بیان جزئیاتی از این کارگاه می‌پردازیم.

تاریخ انتشار: 12:26 - سه شنبه 1402/04/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
همچون آیینه

به گزارش اصفهان زیبا؛ کارگاه تولید پوستر و اکران شهری با موضوع زیست عفیفانه، 10 تا 12 تیرماه در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد. در این کارگاه که مدت سه روز به طول انجامید، اعضای مجمع طراحان گرافیک آیه به تولید پوستر با موضوع حجاب پرداختند که در ادامه به بیان جزئیاتی از این کارگاه می‌پردازیم.

طراحان حاضر در کارگاه از هنرمندان بنام هنر انقلاب اسلامی هستند و در اکثر مناسبت‌های مهم ملی و مذهبی، دارای اثر هستند؛ به‌عنوان مثال در آبان 1401 و در بحبوحه اغتشاشات جنبش «زن زندگی آزادی»، اصفهان میزبان طراحان کل کشور جهت برگزاری رویداد برای ایران بودند، از آن کارگاه تولید پوستر، آثار فاخری منتشر شد که از این دست مثال‌ها بسیار است.

در روز اول کارگاه، بررسی محتوایی کاملی توسط طراحان انجام گرفت و بعد از آن اتودهای اولیه و ایده‌هایی جهت اجرا شناسایی شد که در روز دوم و سوم آثار اجرا و نهایی شدند.

تولید آثار در موضوع عفاف و حجاب آن‌چنان چالش‌برانگیز است که آماده‌سازی محتوا درباره آن نمی‌تواند بدون مقدمه و آسیب‌شناسی گذشته و مسیر طی‌شده باشد. سوگمندانه باید گفت آثار تولید شده در خصوص «حجاب و عفاف» در حوزه هنرهای تجسمی به‌ویژه گرافیک و پوستر به دلیل عدم وجود نهاد فرهنگی سفارش‌دهنده به صورت جدی آثار قابل قبولی نیست.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی مسئول، به‌عنوان تولید یک اثر فاخر به این حوزه، نیم‌نگاهی هم نداشته‌اند و هیچ گرافیست و هنرمندی در این حوزه سفارش جدی دریافت نداشته است.

در این حوزه تولیدات موجود بیشتر خودجوش و فاقد سفارش‌دهنده و درصورت وجود خالق، فاقد شناسنامه حرفه‌ای است. فضای غیرحرفه‌ای حاکم بر این حوزه، باعث شده آثار تولید شده ضمن دور بودن از استانداردهای موجود بیشتر در جبهه دشمن نقش بازی کنند تا در جبهه خودی!

هدف کارگاه چه بود؟

پوستر رسانه فرهنگ‌ساز نیست. فرهنگ‌سازی و اغنای مخاطب وظیفه رسانه‌های دیگری است که زمان تعامل بیشتری را با مخاطب می‌توانند برقرار کنند. پس خوش‌خیالی است که هدف این کارگاه را تأثیرگذاری بر مخاطب و اصلاح فضای موجود در جامعه دانست؛ گرچه نمی‌توان اذعان کرد که بی تأثیر هم نیست.

هدف اساسی این کارگاه مانور آثار فاخر است برای تأثیرگذاری بر مخاطب جبهه فرهنگی انقلاب برای بیرون آمدن از لاک دفاعی و منفعلانه و شکستن دیوار ترسی که این مخاطب در کار فرهنگی و زندگی روزمره‌اش دور خودش و مخاطب بیرونی ایجاد کرده است.

هدف کارگاه تولید آثار شناسنامه‌دار و فاخر از تعداد زیادی هنرمند بنام و برند کشور در این موضوع است تا موضوع حجاب از این مظلومیتی که دارد بیرون بیاید…

درباره حجاب محتواهای پراکنده زیادی وجود دارد که آسیب‌های واضح و پنهان زیادی هم دارند و نمی‌شود درباره صحت و سقم آن همه بدنه جبهه انقلاب را به وحدت رسانید.

از این رو جهت جلوگیری از آفات این محتواها سعی شده محورها از بیانات رهبری استخراج شود. این بدین معنا نیست که طراح موظف به استفاده عینی از کلام رهبری باشد، می‌تواند داستان و سناریوی خود را بر آن‌ها استوار کند.

محورهای محتوایی کارگاه

با توجه به ارزشمندی بانوان و ارزش زن در فرهنگ ملی و دینی در این کارگاه به محورهای زیر توجه شود:

پرداختن به نقش‌های مختلف زنانه مانند: مادر بودن، انسان‌سازی و تربیت نسل، همسر‌بودن و نقش مادر در خانواده و…

پرداختن به خصوصیت ذاتی بانوان که غرب زن را فقط در ظاهر و زیبایی ظاهری می‌بیند…

حجاب وسیله فعالیت اجتماعی بانوان که در واقع لباسی برای کار و فعالیت آزادنه است، با کمترین آسیب و برای بانوان در همه عرصه‌هاست، همچنین حجاب موجب امنیت بیشتر برای بانوان در جامعه است.

پرداختن به موضوع بی‌حجابی در جامعه که باعث فروپاشی خانواده می‌شود و برای همین حجاب با واژه‌های مهربانی و مسئولیت گره می‌خورد.

پرداختن و کار روی موضوع حیای بانوان که به معنای احساس کرامتی است که موجب خودداری از ارتکاب عمل زشت می‌شود و منشأ آن، درک حضور در برابر موجودی گران‌مایه و ارزشمند است و همچنین دیدن خود به عنوان موجودی ارزشمند و متعالی است.

موضوع غیرت مردان، بدین معناست که من حریمی دارم و در آن افراد غیر و غریبه را به آن حریم راه نمی‌دهم. این موضوع باعث ایجاد حریم برای خانواده می‌شود و مرد یک حامی برای همسر و دختر خویش می‌شود.

پرداختن به نگاه غرب نسبت به جنس زن، که در آن نگاه زن تحقیر می‌شود، تنزل شخصیتی پیدا می‌کند و تجربه زنان غربی از پوشش بد نشان داده که در نهایت این عمل موجب بی ‌‌هویتی و آسیب‌های فراوان برای بانوان شده و اینکه ما در این موضوع و نگاه از غرب طلبکاریم.

زمان اکران آثار

پوسترها و آثار کارگاه «همچون آیینه» در هفته عفاف و حجاب در سطح شهر اصفهان اکران خواهد شد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × 3 =