بررسی یک شائبه درباره انتخابات هیئت‌های ورزشی:

تک‌کاندیدا بهتر از کاندیدای دکوری!

مجامع انتخاباتی هیئت‌های کشتی، هاکی، شنا و سه‌گانه استان اصفهان که طی یکی دو ماه اخیر برگزار شده، یک نکته مشترک دارد و آن تک‌کاندیدا‌بودن تمام این مجامع بوده است.

تاریخ انتشار: 10:02 - چهارشنبه 1402/04/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تک‌کاندیدا بهتر از کاندیدای دکوری!

به گزارش اصفهان زیبا؛ مجامع انتخاباتی هیئت‌های کشتی، هاکی، شنا و سه‌گانه استان اصفهان که طی یکی دو ماه اخیر برگزار شده، یک نکته مشترک دارد و آن تک‌کاندیدا‌بودن تمام این مجامع بوده است تا بار دیگر این پرسش مهم مطرح شود که رقابتی‌نبودن انتخابات حسن است یا عیب و اداره ورزش و جوانان چه نقشی در این رویه ایفا می‌کند؟

رقابت بر سر انتخاب رؤسای فدراسیون یا هیئت‌های ورزشی معمولا از پرچالش‌ترین اتفاقات ورزش کشور و استان است و اتفاقات بسیاری در مسیر رقابت رخ می‌دهد؛ همچنان‌که بیشتر ابطال انتخابات هیئت‌های ورزشی اصفهان در سال‌های اخیر پیامد پیگیری رقبای مغلوب برای اثبات تخلفات آشکار و نهان بوده است.

رویه رقابتی در انتخابات هیئت‌هایی همچون فوتبال، بدن‌سازی و پرورش اندام و موتورسواری و اتومبیل رانی، نه تنها فرایند ثبت‌نام را دستخوش حاشیه کرده بود، بلکه انتخابات را نیز درگیر اتفاقات متعددی می‌کرد که در مواردی منجر به تعویق انتخابات می‌شد.

در خصوص بحث رقابتی انتخابات چندکاندیدایی وضعیت تقریبا شفاف است؛ اما برگزاری مجامع تک‌کاندیدایی، به ویژه در ماه‌های اخیر که تمام مجامع یک داوطلب داشته، حساسیت‌هایی ایجاد کرده است.

در مجمع هیئت کشتی، مصطفی میرزایی که برای دومین دوره متوالی کاندیدای ریاست هیئت شده بود، تنها کاندیدای انتخابات بود و برای دومین دوره متوالی مورد وثوق جامعه کشتی قرار گرفت. در مجمع هیئت شنا نیز پیمان گرامی برای دوره دوم کاندیدا شد و توانست با کسب حداکثری آرا، ریاستش را در این هیئت تمدید کند.

برای مجامع سه‌گانه و هاکی شرایط متفاوت‌تر از دو هیئت قبلی بود و تک‌کاندیداهای جدید برای ریاست داوطلب شده بودند و موفق به کسب اکثریت آرای مطلق شدند. در مجمع هیئت هاکی، مهران انصاری‌پور که یک دوره سرپرستی هیئت را نیز برعهده داشت، تنها کاندیدای مجمع بود و ریاست این هیئت با جمعیت آماری محدود را برعهده گرفت.

برای انتخابات هیئت سه‌گانه نیز مجتبی صباغی که چندی قبل به عنوان عضو هیئت رئیسه هیئت شنا انتخاب شده بود، تنها کاندیدای حاضر در مجمع بود و سکان‌داری هیئت را عهده‌دار شد.

برای انتخابات هیئت سه‌گانه چندین نفر متقاضی شده بودند که از بین نفرات ثبت‌نامی پر تعداد، دو گزینه واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند؛ یکی از آن‌ها در مجمع غیبت داشت که به منزله انصراف قلمداد شد.

برگزاری مجامع تک‌کاندیدایی، شائبه‌هایی را درباره دخالت اداره ورزش و جوانان در وقوع این اتفاق مطرح کرده است. برخی با نگاه بدبینانه این فرضیه را مطرح کرده‌اند که روند تأیید صلاحیت متقاضیان ریاست و چینش اعضای مجمع به گونه‌ای گزینش می‌شود که گزینه مورد نظر متولیان ورزش استان بدون دردسر، انتخاب شود.

در برخی مجامع این موضوع به دستاویزی برای منتقدان تبدیل شده و اداره ورزش و جوانان استان اصفهان متهم به مهندسی مجمع می‌شود.

در موارد دیگری نیز این شائبه در خصوص تیم بر سرکار هیئت به وجود می‌آید، به‌ویژه در‌خصوص چینش اعضای مجمع که پربحث‌ترین اتفاق ممکن در تمام مجامع انتخاباتی است و این ذهنیت مطرح می‌شود که تیم بر سرکار حتی به فرض تغییر شخص رئیس‌هیئت نیز باز هم در تلاش هستند زمام امور را در اختیار داشته باشند.

مطرح‌شدن این موضوع در ادوار مختلف و شائبه‌های موجود، باعث شده مسئولان اداره ورزش و جوانان به دنبال راهکاری برای فرار از آن باشند، همچنان‌که در دوره‌ای حضور کاندیداهای تشریفاتی در مجامع انتخاباتی به روندی عادی تبدیل شده بود و در مجامعی که تنها یک نفر برای ریاست ثبت‌نام کرده بود، یکی از کارمندان اداره ورزش و جوانان نیز به‌عنوان کاندیدا وارد می‌شد؛ اما در عمده موارد این نامزد صرفا یک نام بود و حتی در مجمع نیز حضور پیدا نمی‌کرد.

علاوه بر کاندیداهای پوششی، برخی افراد نیز برای مطرح‌کردن خود سالانه برای انتخابات چندین هیئت ورزشی ثبت‌نام می‌کردند و در هیچ کدام نیز حضور پیدا نمی‌کردند تا پدیده زشت کاندیداهای دکوری در ورزش اصفهان باب شود.

با این وجود دستورالعمل جدید برگزاری انتخابات هیئت‌های ورزشی، سخت‌گیری بیشتری برای ثبت‌نام از کاندیداها داشته است؛ از جمله پیش‌شرط سابقه مدیریت که دایره ثبت نامی‌ها را محدود کرده و پای کاندیداهای دکوری و تشریفاتی را از ورزش اصفهان برید تا هر طوری حساب کنیم، انتخابات تک‌کاندیدایی از یک انتخابات پر تعداد با کاندیداهای دکوری و پوششی بهتر باشد.

از سوی دیگر، عملکرد رؤسای برخی هیئت های ورزشی و وسعت عمل آن‌ها به گونه‌ای است که جامعه آن رشته برای ادامه فعالیت رئیس موردنظر به اجماع می‌رسند و بدین ترتیب گزینه دیگری وارد رقابت نمی‌شود.

ماهیت برخی هیئت های ورزشی نیز به‌گونه‌ای است که تمایل چندانی برای ریاست وجود ندارد و معمولا انتخابات آن با یک کاندیدا برگزار می‌شود، همچنانکه انتخابات هیئت بیماران خاص، نابینایان و کم‌بینایان و ناشنوایان این ویژگی را دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo ک.م گفته :

    به نظرم جواب این سوال رو میتونید از کاندیداهایی که انصراف دادن سوال کنید
    مسلما وقتی می‌بینند مجمع با سوگیری چیده شده و آیین نامه در چینش مجمع رعایت نشده عطای این رقابت را به لقای آن می‌بخشند.

  2. Avatar photo ف.ک گفته :

    چون کاندیداهایی که واقعا صلاحیت نشستن روی آن صندلی را دارند به دلایل واهی و خلاف آیین نامه رد صلاحیت می‌شوند تا کاندیدای مورد نظر آقایان روی صندلی رئیس هیئت بنشیند و ۴ سال آینده منافع آقایان تامین شود

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش − 2 =