حدود سه‌هزار متقاضی فرزندخواندگی همچنان در نوبت قرار دارند:

واگذاری بیش از ۷۰ فرزندخوانده به اصفهانی‌ها

ناصر چاووشی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان که چند ماهی است بر مسند ریاست نشسته، به رسم مدیران قبلی، صبح روز گذشته خبرنگاران را دور هم جمع کرد تا در اولین نشست خبری خود که در آستانه روز بهزیستی برگزار شد، به چالش‌ها و دغدغه‌های این سازمان بپردازد.

تاریخ انتشار: 08:36 - پنجشنبه 1402/04/22
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
واگذاری بیش از ۷۰ فرزندخوانده به اصفهانی‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ ناصر چاووشی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان که چند ماهی است بر مسند ریاست نشسته، به رسم مدیران قبلی، صبح روز گذشته خبرنگاران را دور هم جمع کرد تا در اولین نشست خبری خود که در آستانه روز بهزیستی برگزار شد، به چالش‌ها و دغدغه‌های این سازمان بپردازد.

او وقتی پشت تریبون قرار گرفت، اول از همه به شعار اختصاصی بهزیستی اصفهان اشاره کرد و آن را «مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی و رشد و ارتقای خدمت‌رسانی» دانست و گفت که قرار است تا زمانی که فرمان اداره این سازمان را به عهده دارد، تمامی سیاست‌های خود را با این شعار منطبق کند و براساس آن گام بردارد.

او همچنین سال 1402 را مبتنی بر شعار «برای مردم، برای به‌زیستن» پیش خواهد برد.

فراوانی معلولان در اصفهان از نرم بین المللی کمتر است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اشاره کرد که بخشی از معلولان که تعداد آن‌ها به 93 هزار نفر می‌رسد (البته با احتساب چندمعلولیتی‌ها به 108 هزار نفر در استان اصفهان می‌رسند)، خدمات خود را از مراکز چهارگانه بهزیستی دریافت می‌کنند؛ مراکزی که تعداد آن‌ها به 240 عدد می‌رسد.

چاووشی در ادامه با تشریح فعالیت مراکز تحت نظر بهزیستی گفت: ۶۶ مرکز شبانه‌روزی در اصفهان وجود دارد که چهارهزار و 362 معلول دارای نیازهای ویژه و خاص از آن‌ها خدمات دریافت می‌کنند. این معلولان، معمولا افرادی هستند که خانواده‌هایشان توان نگهداری از آن‌ها را ندارند؛ به همین دلیل در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

به گفته این مسئول، ۱۲۶ مرکز روزانه نیز تحت نظارت بهزیستی فعالیت می‌کنند که افراد دارای معلولیت به صورت ساعتی به آنجا مراجعه و خدمات دریافت می‌کنند. تعداد این افراد به چهارهزار و ۴۵۱ نفر می‌رسد.

آن‌طور که او می‌گوید: ۴۵ مرکز دیگر نیز به دوهزار و ۱۴۱ فرد دارای معلولیت در خانه و به صورت ویزیت در منزل خدمات ارائه می‌دهند؛ همچنین هشت مرکز دیگر نیز به ۴۵۰ نفر درمنازلشان (هوم کر) خدمت‌رسانی می‌کنند.

چاووشی در ادامه سخنانش میزان و فراوانی معلولان در استان اصفهان را منطبق بر نرم‌های موجود دانست و بیان کرد: در استان اصفهان میزان معلولان 0/4 درصد نسبت به نرم‌های بین‌المللی کمتر است.

مدیرکل اداره بهزیستی با اشاره به اینکه اصفهان دارای یک مرکز شیرخوارگاه است، گفت: کودکان از بدو تولد تا سه‌سالگی به این مرکز سپرده می‌شوند که معمولا بیش از نیمی از این کودکان دارای معلولیت‌های خاص هستند و خانواده‌هایشان تمایلی به نگهداری آن‌ها ندارند؛ بخشی هم بدسرپرست و خانواده‌هایشان فاقد صلاحیت نگهداری از آن‌ها هستند که با حکم مراجع قضایی به شیرخوارگاه تحویل داده می‌شوند. برخی نیز کودکان مجهول‌الهویه‌ای هستند که دارای معلولیت‌های خاص‌اند و خانواده‌هایشان آن‌ها را به طرق مختلف به بهزیستی رسانده‌اند.

آن‌طور که چاووشی افزود: چهل خانه کودک و نوجوان در اصفهان وجود دارد که در این خانه‌ها 450 فرزند در حال نگهداری هستند و به تفکیک سن و جنسیت پذیرش می‌شوند. بخشی از این کودکان، بدسرپرست هستند که البته تلاش بهزیستی این است که این کودکان درساختار خانوادگی خود حفظ شوند؛ برای همین هم سرپرستی‌شان به اقوام درجه‌یک و دو سپرده می‌شود. در سال گذشته ۷۷۰ کودک از این طریق واگذار شده‌اند.

واگذاری ۵۰ کودک به امین موقت

او در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته ۷۷ کودک به متقاضیان فرزندخواندگی واگذار شدند، افزود: حدود سه‌هزار نفر متقاضی همچنان در لیست نوبت قرار دارند و منتظر هستند؛ همچنین ۵۰ فرزند نیز به‌صورت امین موقت واگذار شده‌اند؛ به این معنا که این کودکان بلاتکلیف هستند و هنوز حکم قاضی مبنی بر فرزندخواندگی آن‌ها صادر نشده است. در صورتی که این کودکان تعیین تکلیف نشوند، واگذاری آن‌ها برای یک دوره دیگر تمدید می‌شود یا اینکه به مراکز بهزیستی باز می‌گردند.

آن‌طور که او گفت: در سال گذشته، ۳۴۹ کودک سالم در بهزیستی پذیرش شده‌اند.

خانه‌ای امن برای زنان آسیب‌دیده

او با اشاره به وجود یک خانه امن در اصفهان برای پناه دادن به زنانی که مورد خشونت‌های خانگی قرار می‌گیرند، بیان کرد: در سه‌ماهه اول سال جاری، ۱۳ زن در این مرکز پذیرش شده‌اند که البته با مداخله‌ها و اقدام‌های مددکارانه این زنان به خانه خود بازگشته‌اند. معمولا در مراحل اولیه که زنان مورد خشونت قرار می‌گیرند، به خانه امن مراجعه نمی‌کنند؛ بلکه این مراجعه زمانی صورت می‌گیرد که زنان احساس امنیت خود را از دست می‌دهند و مورد خشونت دائمی قرار می‌گیرند.

هشت‌هزار و 867 زن سرپرست خانوار که به دلایل مختلف ناچار به اداره خانواده خود هستند و همسر آن‌ها فوت کرده یا در زندان به سر می‌برد یا طلاق گرفته‌اند به گفته مدیرکل بهزیستی تحت پوشش این سازمان هستند و از خدمات آن بهره می‌برند.

به گفته او، دوهزار و ۶۵ خانواده دارای دوقلو یا چندقلو نیز تحت پوشش بهزیستی هستند و از بخشی از امکانات این سازمان بهره می‌برند.

او در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت‌های اورژانس اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: این مرکز به صورت شبانه روزی فعالیت می کندو به افراد مشاوره می‌دهد؛ همچنین در صورت نیاز تیم‌های این مرکز به محل اعزام می‌شوند و اگر نیاز به جداسازی باشد، این اقدام توسط آن‌ها انجام می‌شود. کودک‌آزاری، خشونت خانگی علیه زنان و افکار خودکشی بیشترین موارد تماس افراد به اورژانس اجتماعی را تشکیل می‌دهد.

افزایش تماس با اورژانس اجتماعی در ابتدای سال

مقایسه آمار سال ۱۴۰۱ با سه‌ماهه ابتدایی سال جاری حاکی از این است که تعداد موارد تماس با اورژانس اجتماعی افزایش چشمگیری داشته است.

در سال گذشته ۱۱ هزار و 210 تماس با اورژانس برقرار شده است؛ درحالی‌که در سه‌ماهه ابتدایی امسال، چهارهزار و ۴۰۳ تماس با این سامانه انجام شده است؛ همچنین در سال گذشته ۱۲۴۲ بار تیم سیار اورژانس اجتماعی استان به مأموریت اعزام شده و این آمار در سه‌ماهه سال جاری برابر با ۸۵۴ بار است.

۷۰۹ مورد از مداخله‌های انجام‌شده اورژانس اجتماعی در سال گذشته و ۴۲۷ مورد از مداخله‌های سه‌ماهه سال جاری منجر به جداسازی شده است. 18 مرکز در سطح استان وجود دارد که به‌صورت مداوم اقدام به مداخله و مشاوره می‌کنند.

به گفته این مسئول، فراوانی کودکان کار به‌ویژه در مرکز شهرها کاهش پیدا کرده است.

آن‌طور که چاووشی گفت: مرکزی به‌منظور جذب و نگهداری کودکان کار در اسفند سال گذشته افتتاح شد و طی این مدت، ۱۷۶ کودک کار و خیابان در این مرکز پذیرش شدند. جذب کودکان کار و خیابان، توانمندسازی، رفع نیازهای اقتصادی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده، از اقدامات انجام‌شده برای این کودکان است. متأسفانه آمار دقیقی از این کودکان وجود ندارد. این مرکز همچنین ظرفیت نگهداری از ۱۰۰ نفر را دارد.

انصراف از طلاق با بهره‌گیری از مشاوره

او به فعالیت سامانه تصمیم نیز اشاره کرد و افزود: بخشی از سامانه تصمیم (سامانه‌ای برای مراجعه متقاضیان طلاق) بر عهده بهزیستی است. افراد متقاضی طلاق در این سامانه فعالیت می‌کنند؛ سپس در مراکز منتخب به آن‌ها خدمات مشاوره‌ای و زوج‌درمانی ارائه می‌شود. سال گذشته درخواست ۱۹,۱۲درصد از افراد متقاضی برای طلاق، به واسطه فعالیت‌های همکاران در قالب سامانه تصمیم، منجر به سازش و سرآغاز مجدد زندگی شده است.

95درصد معتادان پس از ترک دوباره به سمت اعتیاد بازمی‌گردند

۷۷ کمپ ماده ۱۵ در استان اصفهان به گفته مدیرکل بهزیستی وجود دارد که افراد درگیر با اعتیاد به صورت خودمعرف به این مراکزمراجعه می‌کنند.

این افراد یک بازه ۲۰ روزه را پشت سر می‌گذارند و پس از بهبود از مراکز ترخیص می‌شوند. طبق آمارها، ۹۵ درصد افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند، سالم و پاک ترخیص می‌شوند.

او با اشاره به اینکه میزان عود کردن اعتیاد در سطح جهانی برابر با ۹۵ درصد است، اضافه کرد: کمپ‌های ماده ۱۶ حاکمیتی و پذیرای افراد متجاهر کارتن‌خواب و خیابانی هستند که با حکم قضایی جمع‌آوری می‌شوند و در دوره‌ای سه تا شش‌ماهه تحت درمان قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: تا یکی‌دو ماه گذشته، مرکز ماده ۱۶ مردان تحت پوشش بهزیستی در حال فعالیت بود وآمار عملکرد آن برای سال گذشته و دوماهه اول سال جاری، ۵۸۱ مددجوی مرد بود. بعد از افتتاح و راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ فدک، تمام مردان به کمپ فدک منتقل شدند و کمپ مردان بهزیستی حدود یک ماهی است که به زنان معتاد متجاهر و خیابانی، اختصاص پیدا کرده است و در حال حاضر ۸۴ نفر در این مرکز نگهداری می‌شوند.

مدیرکل اداره بهزیستی ادامه داد: مشاوره‌های ژنتیک از سایر خدماتی است که توسط اداره‌کل بهزیستی انجام می‌شود و مرکز دولتی مشاوره ژنتیک دارای ظرفیتی منحصربه‌فرد، در مجاورت اداره کل انتقال خون خواجو فعالیت می‌کند. در حال حاضر با ۱۸ آزمایشگاه ژنتیک قرارداد داریم و در صورت نیاز به انجام آزمایش ژنتیک، موارد از سمت این آزمایشگاه‌ها پیگیری خواهد شد.

آن‌طور که او گفت: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از خدمات بهزیستی بر عهده بخش غیردولتی است، فرایند بررسی و صدور درخواست مجوز برای مراکز غیردولتی و مشارکتی مرتبط، توسط اداره‌کل بهزیستی انجام می‌شود.

چاووشی افزود: در حال حاضر ۱۰۸۹ مرکز و مؤسسه غیردولتی تحت پوشش بهزیستی در استان اصفهان که ۲۴۰ مورد مربوط به حوزه توانبخشی است، در حال فعالیت و ۸۵۰۰ نفر در این مراکز مشغول به کار هستند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سیزده − 3 =