معرفی گروه نهضت مطالبه‌گری اصفهانی‌ها و آشنایی با فعالیت‌های آنان:

ترک فعل مسئولان؛ مشکل اصلی کشف حجاب

از شهریورماه سال گذشته اتفاقاتی در کشور رخ داد که منجر به بروز برخی بی‌قانونی‌ها و کشف حجاب‌ها شد. در این راستا جامعه مذهبی کشور ساکت ننشست و واکنش‌های مختلفی از جمله اعتراض و تحصن و… نسبت به این موضوعات از خود نشان داد.

تاریخ انتشار: 09:15 - پنجشنبه 1402/04/22
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
ترک فعل مسئولان؛ مشکل اصلی کشف حجاب

به گزارش اصفهان زیبا؛ موضوع عفاف و حجاب به‌عنوان یکی از اصول زیربنایی و ساختاری در سبک زندگی اسلامی مطرح است؛ چراکه رعایت این آموزه می‌تواند اساس زندگی و سلامت افراد را در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی حفظ کند؛ البته بنا بر آموزه‌های قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم‌السلام، حجاب و عفاف موضوعی نیست که تنها به زنان جامعه مربوط بوده و مردان را استثنا کرده باشد، بلکه این نکته از مناظر گوناگون شامل همه افراد، اعم از مرد و زن، می‌شود که رعایت آن بر تمام مردم جامعه واجب و الزامی است.

از شهریورماه سال گذشته اتفاقاتی در کشور رخ داد که منجر به بروز برخی بی‌قانونی‌ها و کشف حجاب‌ها شد. در این راستا جامعه مذهبی کشور ساکت ننشست و واکنش‌های مختلفی از جمله اعتراض و تحصن و… نسبت به این موضوعات از خود نشان داد.

یکی از تحرکاتی که در این زمینه و در شهر اصفهان شکل گرفته است، تشکیل گروهی به نام «نِما»(نهضت مطالبه‌گری اصفهانی‌ها) است.

به بهانه روز حجاب و عفاف خبرنگار «اصفهان‌زیبا» با مسئول مردمی این گروه به گفت‌و گو نشسته است که در ادامه خواهید خواند.

از نحوه و هدف تشکیل گروه بگویید واینکه بر چه اساسی با مسئولان دیدار می‌کنید و مواردی که مطالبه دارید از چه دست است؟

با توجه به بحران‌هایی که از سال گذشته رخ داد و کشف حجاب‌هایی که روزبه‌روز دامنه‌اش گسترده‌تر می‌شد، به این فکر افتادم که برای رفع این معضل، باید یک کار ریشه‌ای و منسجم رخ دهد و این اتفاق ویژه نمی‌توانست بیفتد مگر اینکه مسئولان مربوط اراده کنند تا قوانین این حوزه به خوبی اجرا شود؛ به همین دلیل تقریبا از دی‌ماه درصدد تشکیل این گروه برآمدم و یک فراخوان مردمی برای جذب مردم دادم و از دغدغه‌مندان در این حوزه دعوت کردم که در بحث مطالبه‌گری از مسئولان به میدان بیایند.

این فراخوان به صورت مجازی و در گروه‌های فضای مجازی منتشر شد که الحمدلله به نسبت استقبال خوبی شکل گرفت و در حال حاضر ۵۰ نفر عضو ثابت در گروه «نما» داریم؛ البته تمام اعضا در همه جلسات حضور ندارند و بسته به فراغتشان در این جلسات شرکت می‌کنند.

مطالبات ما بر اساس ابلاغیه شورای عالی فرهنگ انقلاب اسلامی و دستورالعمل‌هایی که در زمینه عفاف و حجاب برای هر نهاد در نظر گرفته شده است، شکل گرفت.

اولین جلسه‌ای که برگزار کردیم در دی‌ماه با آقای خورزنی، مدیرعامل شرکت مترو بود که مطالبات را بیان کردیم؛ چون آن زمان مترو وضعیت بدتری نسبت به بقیه مکان‌ها داشت.

برخورد مسئولان در این دیدارها چگونه است؟ برای پذیرش شما نیاز به رانت و رابطه است و یا خودشان راه را برای این‌گونه مطالبات باز گذاشته‌اند؟

 نه رانت و رابطه‌ای در کار است و نه راهی برای این‌گونه مطالبات باز گذاشته شده است! بلکه مسئولان را مجبور می‌کنیم که با ما دیدار داشته باشند و مطالبات ما را بشنوند. اجبار هم از این طریق است که ما مردم هستیم و باید به ما پاسخ دهند.

در نگاه ما، مسئولان خدمت‌گزار مردم هستند و گروه ما به عنوان ارباب رجوع به آن‌ها مراجعه می‌کند؛ پس هر مسئولی موظف است پاسخ ارباب رجوع را بدهد؛ ضمن اینکه مطالبه ما چیز جدیدی نیست؛ ما فقط خواستار اجرای همان قوانینی هستیم که از مدت‌ها پیش وضع شده است.

این نکته را نیز بگویم که برخی مسئولان زمانی که متوجه می‌شوند مطالبه ما حجاب وعفاف است، بسیار بد نوبت می‌دهند و یا کلا از پذیرش ما سر باز می‌زنند که در این مواقع سرزده به دیدن آن مسئول می‌رویم و صحبت می‌کنیم.

از جمله جاهایی که با وجود سرزده‌رفتن برخورد خیلی خوبی با ما داشتند، سازمان تبلیغات اسلامی بود. به صورت کلی استقبال بعضی از مسئولان مناسب است و برخی نه.

گاهی تعدادی از مسئولان برخورد بسیار بدی با ما داشته‌اند؛ مثلا در یکی از دیدارها با وجود اینکه از قبل نوبت داشتیم و برای جلسه از قبل برنامه‌ریزی شده بود، یک‌ساعت‌ونیم معطل ماندیم!

دلیل این برخورد نا مناسب را چه می دانید؟ با وجود اینکه مطالبات شما بر مبنای قانون است.

چون تمایل ندارند که کسی برایشان مزاحمت ایجاد کند و یا اینکه به دنبال چالش نیستند. به دنبال این هستند که در همان موقعیتی که هستند پابرجا بمانند.

به بیان دیگر، به عقیده من برخی از مسئولان شجاعت لازم در برخورد با نقشه‌های دشمنان را ندارند و تنها به دنبال یک سری اجراهای نمایشی و اعمال ریاکارانه هستند.

تاکنون مطالبه‌ای هم داشته‌اید که جامه عمل پوشانده شده باشد و شاهد تأثیر مثبت آن در جامعه بوده باشید؟

می‌توان گفت در طول این شش‌ماه تنها بازخورد مثبتی که گرفتیم، از شهرداری بود؛ آن هم فعالیت‌هایی که برای حجاب و عفاف در عید نوروز انجام شد؛ ولی بقیه ارگان‌ها را نیاز است که مکرر سر بزنیم و پیگیر باشیم.

مثلا تقریبا یک‌ماه پیش سازمان اتوبوس‌رانی رفتیم و یک سری پیشنهادهایی هم ارائه دادیم و خواستار اجرایی‌شدن این پیشنهادها شدیم که طبق قول این سازمان عملیاتی‌شدن این پیشنهادها دوماه طول خواهد کشید که ان‌شاءالله در زمان مقرر مجدد پیگیر خواهیم شد.

چه پیشنهادهایی را به اتوبوس‌رانی ارائه دادید که قابلیت اجرایی داشته باشد؟

در سطح اتوبوس قانونی‌بودن حجاب باید گوشزد شود؛ مثلا برچسب‌هایی را در سطح اتوبوس بزنند که قانونی‌بودن حجاب را یادآوری و همچنین ذکر کند ارائه خدمات مشروط به رعایت حجاب است و اینکه مثلا در خطوط بی.آر.تی مسئولانی هستند که کارت‌زدن مسافر را چک می‌کنند.

در آنجا به هر فرد خاطی قانون نیز تذکر بدهند یا مثل گذشته که فردی برای چک‌کردن کارت‌زدن در اتوبوس بود، الان فردی برای تذکر کشف حجاب در اتوبوس حضور داشته باشد. حتی خود راننده‌ها همان‌طور که برای کارت‌نزدن تذکر می‌دهند برای حجاب نیز تذکر بدهند.

طبق پیگیری‌های ما اتوبوس‌رانی گفته که این قوانین به راننده‌ها ابلاغ شده؛ ولی متأسفانه در سطح شهر خیلی شاهد رعایت این موارد نیستیم.

به نظر می‌رسد طراحی پوستر و… کارهایی کلیشه‌ای شده باشد و برای فرهنگ‌سازی پایدار باید فکری جدی‌تر کرد. شما تا چه حد این‌گونه پوسترها را در فرهنگ‌سازی و یا رعایت حجاب مؤثر می دانید؟

دشمن در بحث کشف حجاب تشکیلات خاص دارد؛ مثلا یک نفر مأمور است پشت صندلی اتوبوس‌ها شعار بنویسد و یک نفر مسئول کشف حجاب است
و…؛ بنابراین صرف پوسترزدن قطعا اثرگذار نیست؛ مگر اینکه عده‌ای پای کار بیایند و یک کار تشکیلاتی منسجم شکل بگیرد؛ آن‌گاه پوسترها هم اثرگذار خواهند بود.

منظور از کار تشکیلاتی منسجم چیست؟ آنچه تا کنون به عنوان راه‌حل ارائه دادید یا طراحی پوستر بوده و یا تذکر لسانی، چه کارهای دیگری می‌توان انجام داد؟

یکی از پیشنهادهایی که ما داریم این است که مثل ایامی که کرونا شیوع پیدا کرد و تمام دستگاه‌ها پای کار آمدند و یک‌ساله و نهایتا دوساله این مشکل برطرف شد، الان نیز برای موضوع حجاب که یک موضوع کاملا مشخص و اجتماعی و دینی است، وارد عمل شوند.

اگر آن همگامی که باید بین مسئولان باشد شکل بگیرد، حتما نتیجه خواهیم گرفت؛ البته این توقع زیادی هم نیست و فقط هر دستگاه قوانینی که مربوط به خودش هست را عملیاتی می‌کند.

در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هر دستگاهی وظیفه‌ای تعریف شده و مطالبات ما تنها همان وظایف است.

به نظر من مشکل اصلی ما در بحث کشف حجاب، کف خیابان نیست، بلکه مشکل اصلی ما ترک فعل مسئولان است. اگر مسئولین به وظایف خود پایبند بودند این موضوع چندباره حل شده بود.

اگر بحث کشف حجاب فقط محدود به تذکر لسانی مردم شود، قطعا تا مدت‌ها با این مشکل مواجه خواهیم بود و چه بسا هیچ‌گاه این مشکل برطرف نشود‌. دلیل اهمیت این کار هم بیان حضرت آقاست که فرمودند: «این کار حرام سیاسی است» و این کاملا نشان‌دهنده نقش دشمن در پشت این ماجراهاست.

به عقیده من، در حال حاضر ما به بیانات حضرت آقا اجحاف می‌کنیم؛ یعنی ما مسیر خورد را می‌رویم و ایشان مسیری دیگر را ترسیم می‌کنند.

اگر ما بخواهیم بر اساس منویات ایشان پیش برویم، در دیداری که دی‌ماه با رئیس ‌و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری داشتند، فرمودند: «دستگاه‌ها و عناصر فرهنگی‌تبلیغی باید کاملا مراقب باشند که حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه نباید از جنجال و هوچی‌گری و اتهامات ترسید.»

این نقشه راهی است برای تمام مردم و علی‌الخصوص مسئولان که شجاعانه در این مسیر گام بردارند تا ان‌شاءالله نتیجه مطلوب حاصل شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 − نه =