روضه‌های مکتوب

ایام محرم و صفر مخصوصا روزهای دهه اول ماه محرم، فرصتی است جهت پالایش روح و کسب معرفت. فضای کل جامعه، حضور در هیئات و مجالس عزاداری و دیگر اتفاقاتی که در این روزها رخ می‌دهد، موجب تقویت روحیه خاصی در دل همگان می‌شود.

تاریخ انتشار: 11:40 - سه شنبه 1402/04/27
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
روضه‌های مکتوب

به گزارش اصفهان زیبا؛ ایام محرم و صفر مخصوصا روزهای دهه اول ماه محرم، فرصتی است جهت پالایش روح و کسب معرفت. فضای کل جامعه، حضور در هیئات و مجالس عزاداری و دیگر اتفاقاتی که در این روزها رخ می‌دهد، موجب تقویت روحیه خاصی در دل همگان می‌شود.

اما این مسئله کافی نیست. جهت نگهداشتن این روحیه نورانی و تقویت آن، باید دانسته‌ها و معرفت خودمان را نیز از امام و حرکت و هدف الهی‌شان بالا ببریم.

یکی از بهترین راه‌ها جهت تحقق این اتفاق، مطالعه است. در این یادداشت تلاش شده تا با معرفی 10 عنوان کتاب برای سلایق و گروه‌های سنی مختلف، مسیر شناخت و رشد معرفی حسینی برای مخاطبان کمی هموارتر شود. ان شاءالله.

نهضت مقدس

کتاب مجموعه‌ای از بیانات و تحلیل‌های عاشورایی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان درباره ویژگی‌های نهضت امام حسین(ع) و افراد مقابل با حضرت است.

مباحث این کتاب در بخش اول درباره ریشه‌های شکل‌گیری اسلام طاغوتی، محافظه‌کار و منفعل است که ریشه بسیاری از مشکلات در گذشته بوده و امروزه نیز از خطرات جدی به حساب می‌آید.

در بخش دوم، ویژگی‌ها، ارکان و ابعاد نهضت اباعبدالله به عنوان یک نهضت معیار بررسی شده و در بخش سوم، به ریشه‌های اقتصادی شکل‌گیری عاشورا پرداخته شده است.

کتاب «نهضت مقدس» توسط نشر معارف در 240 صفحه از تازه‌ترین کتب تحلیلی واقعه عاشوراست.

فرمانده گندم‌خوار

عمر سعد آماده حرکت به سمت ایران و مقابله با شورش ری و در دست گرفتن فرماندهی آن منطقه است که ناگهان برای کاری دیگر فراخوانده می‌شود! این مسئله عمر را سر دو راهی بزرگی قرار می‌دهد که باید یک تصمیم خاص و قاطع بگیرد و هر طرف را که انتخاب کند، هزینه‌های خاصی برایش دارد.

این کتاب، روایت تردید و دودلی و تصمیم نهایی عمر سعد است که توسط سید سعید هاشمی برای نوجوانان نوشته شده و بخشی از وقایع کربلا نیز در آن به خوبی بیان شده است.

«فرمانده گندم‌خوار» در 348 صفحه توسط نشر مهرستان به چاپ رسیده است.

قهرمانان کربلا

بیان اتفاقات روز عاشورا و واقعه کربلا برای کودکان، کاری دشوار است. از طرفی شناساندن امام حسین(ع) و یارانشان به کودکان و پاسخ به سوالاتی که در مجالس و هیئات برای آنان ایجاد می‌شود بسیار لازم و ضروری است؛ اما از سویی دیگر بیان مسائل تلخ و دردناک برای کودکان ممکن است آسیب‌زا باشد.

در همین راستا خانم منصوره مصطفی‌زاده برای بیان دقیق و بدون آسیب این مسائل، اقدام به نوشتن هفت جلد کتاب برای سنین 5 تا 7 سال کرده‌اند.

این هفت جلد شامل داستان‌های مسلم‌بن عقیل، زهیر، حبیب، حر، حضرت ام البنین، حضرت زینب و امام حسین(ع) هستند. این مجموعه با تصویرگری عالی و متنی روان و به دور از صحنه‌های خشن و آزاردهنده برای کودکان است که ارزش مجموعه را بالاتر برده است.

از دیگر نکات جالب توجه کتاب، سوالاتی است که با توجه به ماجرای هر جلد در صفحه آخر از بچه‌ها پرسیده می‌شود تا بیشتر به مفاهیم واقعه عاشورا فکر کنند.

داستان بریده‌بریده

این کتاب پژوهشی داستانی است که به چگونگی شکل‌گیری قیام امام حسین(ع) و وقایع قبل، حین و پس از عاشورا تا واقعه حرّه پرداخته است. در این اثر، علیرضا نظری خرم با مراجعه به منابعی متقن تا قرن هفتم که کمترین تحریف را به خود دیده‌اند، به زوایای گوناگون تاریخ این واقعه پرداخته است.

ویژگی «داستان بریده‌بریده»، علاوه بر صحت مطالب تاریخی، بیان و زبان روان و محاوره آن است که نویسنده به دور از آرایه‌های متون تاریخی، با زبانی کاملا امروزی به بیان مطالب پرداخته است که باعث ارتباط بیشتر مخاطبان با مطالب کتاب می‌شود.

مخاطب در این کتاب، ضمن اطلاع از چگونگی بروز حوادث، از اوضاع و احوال شهرهای مهم جهان اسلام و عملکرد مسلمین نیز آگاه می‌شود.

پشت درهای بهشت

این کتاب، رمانی درباره رخدادهای قبل و بعد از واقعه عاشورا در کوفه است. مخاطبان با مطالعه آن در ابتدا در زمان ارسال هزاران نامه کوفیان برای امام حسین(ع) به کوفه می‌روند.

در ادامه نیز ماجراهای این شهر عجیب‌غریب با ورود عبیدالله بن زیاد بیان شده است. شخصیت اصلی داستان جوانی به نام «موقع» است که برای پیوستن به امام حسین(ع) تلاش می‌کند.

موقع از شاگردان و نزدیکان به حبیب بن مظاهر است و می‌خواهد با حبیب نزد امام برود که در این راه دچار مشکلاتی می‌شود. رضا کاشانی اسدی در رمان خود، به خوبی فضای خفقان و پر از نیرنگ کوفه را به تصویر کشیده است.

سیه‌رویان

درباره امام حسین(ع) و یاران باوفای حضرت در روز عاشورا، کتاب‌های زیادی نوشته شده است؛ کتاب‌هایی که هرکدام کمکی جهت شناخت بیشتر این بزرگواران و الگوگرفتن از آن‌هاست.

اما شناخت دشمنان و قاتلان حضرت نیز بسیار مهم است؛ مسئله‌ای که محمد علی جابری در کتاب «سیه رویان» سراغ آن رفته است.

برای فهم بهتر عاشورا باید از لایه‌های رویی شخصیت دشمنان حضرت عبور کنیم و به بررسی لایه‌های زیرین شخصیت آنان بپردازیم و ببینیم چه اتفاقی در این شخصیت‌ها افتاده که آنان را تبدیل به قاتلان اباعبدالله کرده است؟

شناخت ویژگی‌های این افراد و بررسی این ویژگی‌ها در خود و جامعه می‌تواند کمک بسیار خوبی جهت دوری از صفات منفی و نزدیک‌تر شدن به جبهه حق کند. به طور کل با شناخت کامل دو سوی ماجرا، بهتر می‌توان فهمید که برای حسینی‌شدن چه باید کرد و از چه کارها و مسائلی باید دوری جست.

آفتاب بر نی

این کتاب پنجمین جلد از مجموعه 14 جلدی «چهارده خورشید و یک آفتاب» است که در آن به زندگی امام‌حسین(ع)  پرداخته شده است.

در هر صفحه از این کتاب، داستانی کوتاه و کمتر از نصف صفحه از زندگی حضرت آمده است. این داستان‌ها شامل مواردی از دوران ولادت، امامت، شهادت، سبک زندگی و سیره امام است که با توجه به منابع مستند، با بیانی بسیار جذاب و روان نوشته شده‌اند.

کتاب «آفتاب بر نی» توسط زینب عطائی نوشته شده و از نشر شهید کاظمی در 108 صفحه به چاپ رسیده است و برای نوجوانان و افرادی که می‌خواهند با زندگی امام حسین(ع) به صورتی مختصر و مفید آشنا شوند، گزینه بسیار مناسبی است.

بینایی

کتاب «بینایی»، روایت مستقلی از اصحاب امام حسین(ع) در روز عاشورا غیر از بنی‌هاشم است. اصحاب امام‌حسین(ع)، از برترین افرادی هستند که می‌توان به آن‌ها تأسی کرد و الگو گرفت.

این افراد توانستند با تصمیم‌گیری درست در بهترین زمان، به بالاترین درجه ممکن برسند و امام زمان خودشان را تا شهادتشان یاری کنند. این مسئله، لزوم شناخت این بزرگان را بیش از پیش مشخص می‌کند.

از نکات خاص این کتاب که توسط امین بابازاده نوشته شده است، می‌توان به بخش «بیان» آن اشاره کرد که به فضاسازی روایی و تاریخی واقعه عاشورا پرداخته است. این قسمت به نکته‌هایی از رفتار و گفته‌های اصحاب و امام خطاب به اصحاب اشاره ‌می‌کند که جنبه‌های معرفتی و تاریخی دارند.

و اینگونه است زینب

مهم‌ترین و مستندترین کتابی که درباره حضرت زینب نوشته شده، کتاب «خصائص زینبیه»  اثر آیت الله سید نورالدین جزایری از علمای قرن گذشته است.

محمود سوری، در کتاب «و اینگونه است زینب»، دست به تلخیص و بازنویسی کتاب «خصائص زینبیه» زده است تا کار مطالعه این کتاب ارزشمند را برای مخاطب امروزی راحت‌تر کند.

کتاب دارای ۳۹ گفتار است که هر گفتار به تبیین یکی از خصایص و ویژگی‌های آن حضرت اختصاص دارد و بیشتر به القاب حضرت پرداخته است. دو خطبه مهم و ارزشمند حضرت زینب در کوفه نیز در انتهای کتاب آمده است.

برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از: راضی به قضای الهی، امینة الله، عالمه غیر معلمه، محبوبه رسول خدا، نایب مادر، شریک برادر، زاهده، عاقله، شجاع، عابده، باکیه و… .

کتاب «و اینگونه است زینب» در 256 صفحه در قطع جیبی توسط نشر جمکران به چاپ رسیده است.

خون‌آورد

در دهم دی ماه سال 1355 همزمان با تاسوعای حسینی، جلسه‌ای در منزل یکی از تجار متدین تهران با حضور تعدادی از چهره‌های دینی و انقلابی برگزار شد.

طبق آنچه مأموران ساواک از این جلسه گزارش کرده‌اند، عده‌ای از بازرگانان از جمله سید ابوالفضل موسوی زنجانی، مرتضی مطهری، صادق (شغل خیاط)، سیدعلی آقا خامنه‌ای، دکتر علی شریعتی و دکتر مفتح به منظور صرف ناهار به منزل عباس تحریریان دعوت شده بودند.

این کتاب گزارشی از این جلسه مخصوصا مشروح گفت‌وگوهای سه‌جانبه آیت‌الله خامنه‌ای، شهید مطهری و دکتر شریعتی درباره قیام و حرکت امام حسین(ع) است که نظرات هرسه در این زمینه بیان شده است.

کتاب «خون آورد» در 60 صفحه توسط نشر انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده + 4 =