ارائه پیشنهاد راه‌اندازی فدراسیون کم‌توانان ذهنی به وزیر ورزش:

یک فدراسیون جدید در راه است!

برخلاف برخی وزرای ورزش و جوانان که علاقه زیادی به ادغام فدراسیون‌های ورزشی داشتند، حمید سجادی در مدت حدود دو سالی که از دوره مسئولیتش سپری می‌شود، تمایل زیادی به ایجاد فدراسیون‌های جدید داشته و پس از راه‌اندازی سه فدراسیون تازه، فدراسیون چهارم نیز درراه است.

تاریخ انتشار: 09:56 - پنجشنبه 1402/04/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک فدراسیون جدید در راه است!

به گزارش اصفهان زیبا؛ برخلاف برخی وزرای ورزش و جوانان که علاقه زیادی به ادغام فدراسیون‌های ورزشی داشتند، حمید سجادی در مدت حدود دو سالی که از دوره مسئولیتش سپری می‌شود، تمایل زیادی به ایجاد فدراسیون‌های جدید داشته و پس از راه‌اندازی سه فدراسیون تازه، فدراسیون چهارم نیز درراه است.

اولین تصمیم دوره وزارت سجادی برای تشکیل فدراسیون جدید، مربوط به تفکیک رشته آمادگی جسمانی از فدراسیون ورزش همگانی بود.

آمادگی جسمانی از زمان تشکیل یک فدراسیون مستقل بود و زیرمجموعه پرتعدادی را هم شامل می‌شد؛ اما در دهه نود و بر مبنای طرح چابک‌سازی فدراسیون‌ها، آمادگی جسمانی در مقطعی زیرمجموعه فدراسیون بدن‌سازی و در ادامه ورزش همگانی قرار گرفت؛ بااین‌حال با توجه به دیدگاه مثبت وزیر دونده و اعلام رأی کارشناسان وزارت ورزش، یک بار دیگر آمادگی جسمانی فدراسیون مستقل شد که علاوه بر این رشته، رشته‌های دیگری چون پیلاتس، یوگا، ایروبیک و کانگوجامپ، ورزش‌های در آب، تمرین‌های ورزشی کاربردی، کراس‌فیت، کراس‌ترینیگ و بادی بالانس زیرمجموعه فدراسیون جدید شدند.
پس از تشکیل فدراسیون آمادگی جسمانی، وزارت ورزش و جوانان حکم سرپرست دو فدراسیون جدید ورزش‌های بادبانی و فدراسیون ورزش‌های ساحلی و دریایی را صادر کرد تا آغازی برای فعالیت این دو باشد.
مقر فدراسیون ورزش‌های ساحلی و دریایی در کیش است و رضا شجیع که سابقه نایب‌رئیسی فدراسیون ورزش همگانی را داشت، سرپرستی این فدراسیون را عهده‌دار شده است.

بر اساس ‌نامه معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش به سرپرست فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی، رشته‌های فدراسیون جدید اعلام شدند. انجمن اسکی روی آب، انجمن جت‌اسکی و جت‌بت و موج‌سواری از فدراسیون انجمن‌های ورزشی و ماهیگیری ورزشی از فدراسیون ورزش همگانی و رشته جدید قایق‌های تندرو زیرمجموعه این فدراسیون هستند.
قایقرانی بادبانی یکی از رشته‌های ورزش دریایی و یک سرگرمی است که معمولا در دریاها و رودخانه‌ها انجام می‌شود.

مسیر مسابقات قایق‌های بادبانی اکثرا در دریاست و هدف اصلی این است که ورزشکاران به شکل یک مثلث مسیر مسابقه را در کمترین زمان و با کمترین امتیاز منفی طی کنند.

قایقرانی بادبانی یک رشته المپیکی با قدمت طولانی است که در کشور ما نیز این رشته زیرمجموعه فدراسیون قایقرانی بوده است؛ اما به دلیل نیاز این رشته برای فعالیت در دریا و قایق‌های مخصوص، فعالیت چندانی تاکنون در این رشته انجام ‌نشده است و تصمیم وزارت ورزش و جوانان برای تأسیس فدراسیون مخصوص این رشته را می‌توان اقدامی برای سامان‌دهی این رشته ورزشی بیان کرد.
علاوه بر سه فدراسیون جدید که تعداد فدراسیون‌های ورزشی در کشورمان را به 54 رسانده است، غفور کارگری، رئیس کمیته ملی پاراالمپیک، در جریان نشست خبری اخیر خود از موافقت وزیر ورزش برای تشکیل فدراسیون مجازی توان‌خواهان ذهنی خبر داد.
به گفته او، به‌زودی با حضور کارشناسان این موضوع بررسی و اقدام لازم انجام می‌شود تا در صورت نهایی‌شدن، یک فدراسیون جدید ایجاد شود.
آن‌طور که رئیس کمیته ملی پاراالمپیک گفته است، در بین معلولیت‌های مختلف، افراد توان‌خواه ذهنی مظلوم واقع ‌شده‌اند؛ حتی کمیته بین‌المللی پاراالمپیک هم به این افراد میدان نمی‌دهد و در چنین شرایطی کمیته ملی پاراالمپیک ایران از وزیر ورزش درخواست ایجاد فدراسیون ویژه این افراد را کرده است تا از ظرفیت مجموعه‌های خیرین و سمن‌ها استفاده شود.
در حال حاضر فدراسیون‌های نابینایان و کم‌بینایان، ناشنوایان، ورزش‌های معلولان و جانبازان و پیوند اعضا و بیماران خاص، ورزشکاران با شرایط ویژه را تحت‌پوشش قرار داده‌اند؛ اما کم‌توانان ذهنی گروه حمایتی مستقلی ندارند.
وزارت ورزش و جوانان تاکنون اظهارنظری در این خصوص ارائه نکرده است؛ اما دو فرضیه در این خصوص وجود دارد: یکی اینکه، با توجه به علاقه وزیر ورزش به ایجاد فدراسیون‌های جدید، این فدراسیون تشکیل شود؛ اما بر مبنای نگاه دوم که محتمل‌تر است، کمیته کم‌توانان ذهنی زیرمجموعه فدراسیون ورزش معلولان شود.
گروه کم‌توانان ذهنی جمعیت زیادی را در برنمی‌گیرد؛ اما ورزش حتی در سطح همگانی برای این افراد از اهمیت بالایی برخوردار است و چه رأی به تشکیل فدراسیون جدید داده شود یا نه، باید سامان‌دهی ورزش این قشر در دستورکار متولیان امر قرار بگیرد.
ایجاد یک فدراسیون جدید، از بابت تحمیل هزینه‌های جدید و اضافه‌شدن یک ساختار جدید به ورزش، چندان منطقی نیست و به نظر می‌رسد راه‌اندازی کمیته ورزش توان‌خواهان ذهنی، منطقی‌تر از راه‌اندازی یک فدراسیون با ردیف بودجه مستقل و دشواری‌های آن باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

ده − هفت =