ورود ضرب‌المثل‌های فارسی به نقل‌وانتقالات لیگ

در روزهایی که نقل و انتقالات لیگ برتری در جریان است و تیم‌های لیگ برتری برای فصل جدید آماده می‌شوند، پای تعدادی از ضرب‌المثل‌های شیرین فارسی به این حوزه جذاب باز شده است.

تاریخ انتشار: 10:56 - شنبه 1402/04/31
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
ورود ضرب‌المثل‌های فارسی به نقل‌وانتقالات لیگ

به گزارش اصفهان زیبا؛ در روزهایی که نقل و انتقالات لیگ برتری در جریان است و تیم‌های لیگ برتری برای فصل جدید آماده می‌شوند، پای تعدادی از ضرب‌المثل‌های شیرین فارسی به این حوزه جذاب باز شده؛ اما بعید است از ریخت‌وپاش لیگ برتری ها و از کیسه خلیفه خرج‌کردن مدیران، چیزی نصیب مثل‌ها نمی‌شود.

ضرب المثلی می‌گوید: «اول چاه را بکن، بعد منار را بدزد. »بعضی‌ها که این ضرب‌المثل را نمی دانند یا می‌دانند و به آن عمل نمی‌کنند، منار روی دستشان می‌ماند و نمی‌دانند با آن چه‌کار کنند.

در فوتبال این ضرب‌المثل به «اول تیم جدید پیدا کن و بعد مسئولان تیم فعلی را تهدید به جدایی کن» تغییر ماهیت داده است و از آن زمانی استفاده می‌شود که یک بازیکن عمدتا ذخیره برای اعتراض به نیمکت‌نشینی، مسئولان و کادر فنی را تهدید می‌کند که از تیم رقیب پیشنهاد جذابی دریافت کرده و قصد جدایی دارد.

در مواردی این ترفند جواب می‌دهد و واکنش به این تهدید، اضافه‌شدن تعداد صفرهای قرارداد بازیکنان است؛ اما درمواردی مسئولان تیم از خداخواسته و بدون اتلاف وقت، رضایت‌نامه بازیکن را صادر می‌کنند تا منار روی دست بازیکن بماند!

ضرب‌المثل «قسمت را باور کنم یا دم خروس را» داستان معروفی دارد و می‌گویند شخصی خروسی دزدید و زیر لباسش قایم کرد. صاحب خروس از او سراغ می‌گیرد که دزد قسم می‌خورد خروس پیش او نیست؛ غافل از اینکه دم خروس از زیر لباسش بیرون زده است.

این ضرب‌المثل هم در فصل نقل و انتقالات به این صورت که قرارداد داخلی‌ات را باور کنیم یا اخبار رسانه‌ها را تغییر کرده و برای بازیکنانی استفاده می‌شود که با یک تیم قرارداد دارند؛ ولی مخفیانه با تیم دیگری مذاکره می‌کنند؛ حتی بعضی‌ها کار را به جاهای باریک کشانده و قرارداد داخلی هم امضا می‌کنند.

ضرب‌المثل «آب دریا اگر قوت داشت، قورباغه نهنگ می‌شد» را شاید بیشتر ما کمتر شنیده باشیم؛ اما همین ضرب‌المثل هم مدتی است که سر و کله‌اش در ورزش پیدا شده و آن را به‌صورت «لیگ فلان کشور اگر لیگ بود، تیم ملی‌شان به جام جهانی می‌رفت» استعمال می‌کنند.

عده‌ای حضور این ضرب‌المثل در ورزش را با حضور مینی‌بوسی بازیکنان ایرانی در لیگ‌هایی مانند آذربایجان، ویتنام و فیلیپین مرتبط می‌دانند.

برخی بازیکنان که با وجود همه بازارگرمی‌ها، در لیگ ایران تیمی پیدا نکرده‌اند، از طریق دلال‌ها و واسطه‌ها به لیگ این کشورها می‌روند و تازه افتخار هم می‌کنند که ما هم لژیونر شدیم و مدام هم از خودشان عکس و فیلم می‌فرستند که ستاره بازی شدیم که در جواب این عده، ضرب‌المثل بالا را می‌گویند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 − هفت =