مروری بر فیلم «مصلحت»، اثر حسین دارابی:

عدالت انقلابی علیه مصلحت قلابی

«مصلحت» فیلمی تأمل‌برانگیز است که نگاهی انتقادی به سیاست، مضامین اجتماعی و چالش‌های اخلاقی دارد و به بررسی مفهوم مصلحت در فضای اجتماعی و سیاسی ایران می‌پردازد.

تاریخ انتشار: 12:02 - شنبه 1402/04/31
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
عدالت انقلابی علیه مصلحت قلابی

به گزارش اصفهان زیبا؛ «مصلحت» فیلمی تأمل‌برانگیز است که نگاهی انتقادی به سیاست، مضامین اجتماعی و چالش‌های اخلاقی دارد و به بررسی مفهوم مصلحت در فضای اجتماعی و سیاسی ایران می‌پردازد. این فیلم با کیفیت بصری قابل قبول، قوس‌های قوی شخصیتی و داستان‌پردازی جذاب جنایی، روایتی پیچیده و لایه‌لایه ارائه می‌کند که باعث تأمل در پویایی قدرت، عدالت و پیچیدگی‌های تصمیم‌گیری می‌شود.

کاوش مفهوم مصلحت

این فیلم به مفهوم مصلحت (که مفهومی مهم و حساس در ایران است) می‌پردازد. کاوش فیلم در این مفهوم ستودنی است؛ زیرا اهمیت آن را روشن می‌کند و تأملات معناداری را به دنبال خود می‌آورد. فیلم از همان ابتدا مفهوم مصلحت را پرورش می‌دهد، بر پیامدهای آن تأکید می‌کند، و نقش مصلحت را در تصمیم‌گیری و حکمرانی برجسته می‌کند. این مضمون، پیوسته در طول روایت جریان دارد و مخاطب را به تفکر در پیچیدگی‌ها و چالش‌های مصلحت و مصلحت‌سنجی دعوت می‌کند.

با اینکه فیلم در دهه 60 می‌گذرد، اما درس‌های مهمی برای ایران امروز دارد. «مصلحت» بینندگان را وادار می‌کند تا درباره نقش‌آفرینی این مفهوم در شکل‌دهی به روندهای اجتماعی‌سیاسی معاصر فکر کرده و به اهمیت آن توجه کنند.

پیام ضروری فیلم، حکایتی هشداردهنده از قربانی‌کردن عدالت به پای مصلحت فردی است. این امر، پرسش‌های اخلاقی مهمی را مطرح می‌کند و این ایده را به چالش می‌کشد که «مصلحت همواره باید جایگزین عدالت‌جویی شود».

این دیدگاه انتقادی، بینندگان را تشویق می‌کند تا درباره پیامدهای سرپیچی از اصول دینی و انقلابی تأمل کنند.

البته فیلم در توضیح مصلحت به‌مثابه یک مفهوم عقلانی و اسلامی ناتوان است. مصلحت (با تفسیر صحیحش) منطبق بر حقیقت است و هیچ منافاتی با آن ندارد. مراد فیلم هم علی‌القاعده نقد «زیاده‌خواهی و بی‌عدالتی به نام مصلحت» است، و نه زیر سؤال بردن مصلحت به‌طورکلی.

درهرحال فیلم، موجب برانگیختن تفکر انتقادی می‌شود و مخاطبان را دعوت می‌کند تا برخی مفروضات رایج درباره مصلحت را زیر سؤال ببرند.

فیلمبرداری و عناصر بصری

فیلمبرداری و عناصر بصری «مصلحت» بی‌شک ستودنی است. فیلم از همان ابتدا با فیلمبرداری قابل قبول و صحنه‌های دیدنی خود، مخاطب را مجذوب می‌کند. توجه به جزئیات در فیلمنامه مشهود است و نماها به نحوی طراحی شده‌اند که پیام مدنظر را به طور مؤثری منتقل کنند.

یکی از جنبه‌های قابل توجه، به تصویر کشیدن جنبه‌های بازنمایی‌نشده تاریخ است که به داستان‌گویی عمق و اصالت می‌بخشد.

این فیلم به‌خوبی فضا و زیبایی‌شناسی روزهای اول انقلاب را به تصویر می‌کشد و بینندگان را به گذشته می‌برد. بازنمایی فیلم از آن دوران، متنوع و جامع است و تلاش گروه سازندگان برای بازآفرینی فضای تاریخی آن زمان را نشان می‌دهد.

فیلم، تصاویر جذابی ارائه می‌دهد که به تأثیرگذاری کلی داستان کمک می‌کند. فیلمبرداری (چه از طریق رنگ‌های حساب‌شده و کادربندی‌های هنرمندانه، و چه با حرکات ماهرانه دوربین) روایت را تقویت می‌کند و بینندگان را به دنیای فیلم می‌کشاند. صحنه‌های فیلم از آب‌و‌گل درآمده‌اند و تأثیری ماندگار بر جای می‌گذارند.

داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی

«مصلحت» در واقع داستان‌گویی و شخصیت‌پردازی جذابی ارائه می‌کند که هم جای تقدیر و هم جای پیشرفت دارد. ما با یک فیلم جنایی طرفیم که به‌خوبی قراردادهای این ژانر را برآورده می‌کند.

این فیلم، البته داستانی را روایت می‌کند که می‌توانست دراماتیک‌تر و تأثیرگذارتر باشد. گرچه روایت حاضر می‌تواند مضامین و کشمکش‌های اصلی را منتقل کند؛ اما همچنان فضا برای کاوش عمیق‌تر در تجربه انسانی و توسعه ظریف‌تر شخصیت‌ها وجود دارد.

با وجود این، فیلم در نمایش قوس‌های قوی شخصیتی و روابط پویای بین شخصیت‌ها موفق است؛ چیزی که به درگیری کلی مخاطب کمک می‌کند.

شخصیت‌ها دستخوش دگرگونی‌های معناداری می‌شوند و رشد و تکامل خود را در طول روایت به نمایش می‌گذارند. این قوس‌های شخصیتی به داستان‌سرایی، عمق و پیچیدگی اضافه می‌کند و بینندگان را قادر می‌سازد تا با شخصیت‌ها در سطحی احساسی ارتباط برقرار کنند.

یکی از جنبه‌هایی که فیلم از پس آن برنمی‌آید، بازنمایی خانواده مشکاتیان به‌عنوان یک روحانی بلندپایه دهه 60 است. حفظ دقت در بازآفرینی شخصیت‌های تاریخی و خانواده‌های آن‌ها، برای تثبیت اعتبار و اصالت فیلم ضروری است.

اما نکته مثبت این است که فیلم در نمایش شخصیت‌های متنوعی از آن دوران، بسیار خوب عمل می‌کند و یک پس‌زمینه تاریخی باورپذیر می‌آفریند. بازی بازیگران به ویژه شخصیت اصلی فیلم، «حسین» با بازی وحید رهبانی، ستودنی است و به کیفیت کلی فیلم کمک می‌کند.

تفسیر سیاسی

«مصلحت» تفسیر سیاسی قابل تأملی ارائه می‌دهد که به روایت فیلم، عمق و اهمیت می‌بخشد. یکی از جنبه‌های قابل توجه، نمایندگی این فیلم از جریان ساخت فیلم سیاسی در ایران است.

این فیلم، به خودی خود نشانه‌ای از آزادی اجتماعی موجود در ایران و سینمای ایران است که اجازه ساخت چنین آثار تندوتیزی را می‌دهد. بدین ترتیب نقش سینما به عنوان رسانه‌ای برای کاوش و نقد مسائل اجتماعی و سیاسی برجسته می‌شود.

موضع انتقادی فیلم، به کاوش در چشم‌انداز سیاسی دهه 60 کمک می‌کند و لایه‌هایی از پیچیدگی را به داستان اضافه می‌کند.

اجرای اولین زدوخورد فیلم، به‌خوبی انجام شده و تنش و درام درگیری‌های سیاسی را به تصویر می‌کشد. این صحنه در کنار صحنه‌های دیگر، تنشی را ایجاد می‌کند که دائما در طول فیلم بر حجم آن افزوده می‌شود و مخاطب را درگیر خود نگه می‌دارد.

«مصلحت» شرایط چالش‌برانگیزی برای شخصیت مشکاتیان و اطرافیان او ایجاد می‌کند که آزمونی برای موضع ابتدایی آن‌هاست. این مسئله به عنوان تفسیری در باب پیچیدگی‌ها و کشمکش‌های عالم سیاست عمل کرده و بینندگان را تشویق می‌کند تا بر شکاف بین حرف و عمل متمرکز شوند.

تفسیر سیاسی موجود در فیلم، یک لنز انتقادی ارائه می‌کند که از طریق آن بینندگان می‌توانند چشم‌انداز سیاسی آن دوران تاریخی را تجزیه و تحلیل کنند. فیلم پرسش‌های مهمی را مطرح می‌کند، برخی روایت‌های تثبیت‌شده را به چالش می‌کشد و کاوش ظریفی از پویایی قدرت و جریان‌های سیاسی ارائه می‌دهد.

مضامین اجتماعی و اخلاقی

«مصلحت» به موضوعات اجتماعی و اخلاقی‌ای می‌پردازد که تفکربرانگیزند. این فیلم بینندگان را به‌سوی تفکر در مسائل کلان جامعه می‌کشاند.

یکی از موضوعات مهمی که در فیلم مورد بررسی قرار می‌گیرد، مسئله توزیع قدرت است. پیامدهای پویایی قدرت برجسته می‌شود و توجه بیننده را به تأثیر اجتماعی آن جلب می‌کند. این فیلم با تمرکز بر این موضوع، بینندگان را با ساختارهای پیچیده قدرت آشنا و از حرکت به‌سوی جامعه‌ای عادلانه‌تر دفاع می‌کند.

این فیلم همچنین نقدی بر منافع فردگرایانه ارائه می‌دهد و از منافع جمعی، ملی، انقلابی و اسلامی حمایت می‌کند.

«مصلحت» بر اهمیت وحدت و همبستگی برای پیشرفت جامعه تأکید دارد و این ایده را به چالش می‌کشد که «منافع شخصی مهم‌تر از منافع جامعه‌اند».

چنین فیلم‌هایی که به مسائل اجتماعی می‌پردازند، نیاز به حمایت و تقویت دارند؛ حتی اگر تا حدودی ضعیف باشند. این هنری است که به دغدغه‌های اجتماعی می‌پردازد و تفکر انتقادی را برمی‌انگیزد.

تمرکز فیلم بر مسئله فساد قابل ستایش است و بر موضوعی دست می‌گذارد که مانع بزرگی در پیشرفت مادی و معنوی است.

این فیلم با برجسته‌کردن تأثیر مخرب بی‌عدالتی، تماشاگران را به تأمل درباره اهمیت صداقت، شفافیت و عدالت‌طلبی دعوت می‌کند.

«مصلحت» نوعی «اقدام به عمل» است و راه تحقق عدالت را ایستادگی انقلابی بر مواضع اسلامی می‌داند. مقابله با چالش‌های سیاسی، احساس مسئولیت و مشارکت اجتماعی، از دیگر پیام‌های فیلم است.

تولید و کارگردانی

«مصلحت» کارگردانی قوی و منسجمی را به نمایش می‌گذارد که به کیفیت و تأثیر کلی فیلم کمک می‌کند. این مسئله خود را به طور ویژه‌ای در صحنه‌های شلوغ نشان می‌دهد؛ جایی‌که کارگردان می‌تواند پیچیدگی شخصیت‌های متعدد و تعاملات آن‌ها را مدیریت کند.

این مدیریت ماهرانه صحنه‌های شلوغ، موجب تقویت ترکیب‌بندی بصری و جریان روایت می‌شود و تضمین می‌کند که مخاطب، درگیر داستان و غرق در روایت فیلم است.

یکی از جنبه‌های قابل توجه فیلم، قراردادن انقلابیون واقعی در جایگاه قهرمان داستان است و معرفی انقلابی‌نماها به عنوان ضدقهرمان. کارگردان با موفقیت این شخصیت‌ها را زنده می‌کند و کنش‌ها و اعتقادات آن‌ها را به تصویر می‌کشد (هرچند انگیزه‌ها تاحدودی نامشخص باقی می‌مانند).

این بازنمایی نسبتا موفق، اعتبار و طنین احساسی به روایت می‌افزاید و به بینندگان اجازه می‌دهد با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را درک کنند.

همکاری اوج و سوره در تولید فیلم، جای قدردانی دارد. این امر، تلاش جمعی تیم فیلم‌سازی را نشان می‌دهد و محصولی را به ارمغان می‌آورد که منسجم است و اجرای به‌اندازه‌ای دارد. این فیلم از تخصص و دیدگاه خلاقانه این نهادها بهره می‌برد و از هم‌افزایی آن‌ها در یک جهت مثبت استفاده می‌کند.

«مصلحت»، انقلاب اسلامی را مایه امید مردم ایران و مستضعفان معرفی می‌کند. کارگردان روح امید و انعطاف‌پذیری را به تصویر می‌کشد و از تکنیک‌های داستان‌گویی بصری، برای انتقال قدرت تحول‌آفرین انقلاب استفاده می‌کند. این مسئله، عمق و وزن عاطفی فیلم را گسترش می‌دهد و مخاطبان را در سطح عمیقی با خود همراه می‌کند.

البته فیلم در به‌تصویر‌کشیدن گناهان و تقصیرهای جریانات ضدانقلاب (مانند مارکسیست‌ها، سلطنت‌طلب‌ها، منافقان و طرفداران بنی‌صدر)، ضعیف عمل می‌کند. اتخاذ این رویکرد می‌توانست دیدگاهی متعادل‌تر و دقیق‌تر درباره ایدئولوژی‌های سیاسی دهه 60 ارائه دهد و به کاوش جامع‌تر مضامین فیلم کمک کند.

در مجموع، «مصلحت» فیلمی درخور توجه است که با موفقیت در مفهوم مصلحت کاوش می‌کند و سیری قابل تأمل در مضامین سیاسی، اجتماعی و اخلاقی دارد. علی‌رغم برخی نقاط ضعف موجود، قدرت فیلم در داستان‌گویی و شخصیت‌پردازی، تولید منسجم و قوی، کارگردانی قابل قبول و تفسیر انتقادی، آن را به یک تجربه سینمایی کم‌نظیر در سینمای ایران تبدیل کرده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 2 =