نگاه مدیریت شهری به زنان متأثر از دیدگاه دین به زن است :

هم افزایی بانوان توانمند برای شهر زندگی

علی قاسم‌زاده افزود: در طول تاریخ در حق بانوان ظلم و جفا شده است.در این میان هیچ‌کس به اندازه خداوند متعال مدافع حقوق زنان نبوده است و اگر در تاریخ انبیا دقت کنید، کنار هر نبی، یک زن قهرمان قرار دارد.

تاریخ انتشار: 12:27 - شنبه 1402/04/31
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
هم افزایی بانوان توانمند برای شهر زندگی

به گزارش اصفهان زیبا؛ نشست شهردار با بانوان توانمند شهر اصفهان برگزار شد.

در این نشست شهردار اصفهان با بیان اینکه امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زنان بودند، گفت: در دوران انقلاب اسلامی کارهای بزرگی انجام شد که یکی از آن‌ها احیای حقوق زنان بود.

علی قاسم‌زاده افزود: در طول تاریخ در حق بانوان ظلم و جفا شده است.در این میان هیچ‌کس به اندازه خداوند متعال مدافع حقوق زنان نبوده است و اگر در تاریخ انبیا دقت کنید، کنار هر نبی، یک زن قهرمان قرار دارد.

او افزود: از آغاز خلقت در کنار حضرت آدم، نام حوا آمده است، در کنار نام حضرت ابراهیم(ع) به حضرت هاجر اشاره شده و همراه نام حضرت عیسی(ع)، نام حضرت مریم(س) آمده است تا پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) که نام‌های حضرت خدیجه و حضرت فاطمه زهرا(س) را کنار آن‌ها می‌بینیم؛ همچنین در واقعه عاشورا که نام زنان دیده می‌شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: جایگاه زنان نزد هیچ‌کس به اندازه پروردگار دارای شأن و مرتبه نبوده است و گروهی می‌خواهند با شعارهایی حول نام زنان، افکار عمومی را فریب دهند؛ البته برخی از برداشت‌های اشتباه و تنگ‌نظری‌ها وجود داشته که بهانه دست عده‌ای داده تا القا کنند، نگاه دین به زن تحقیرآمیز است.

قاسم‌زاده به نوع مواجهه حضرت امام(ره) با مسائل زنان در بدو انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: این امام خمینی(ره) بود که در بدو انقلاب زنان را برای ورود به عرصه سیاسی و اجتماعی دعوت کرد. او با اشاره به اینکه نگاه مدیریت شهری به زنان متأثر از نگاه درست دینی به زن است، گفت: امیدواریم جایگاه زنان به‌درستی شناخته و معرفی شود.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه همه پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی بانوان را در شورای مشورتی بانوان شهرداری پیگیری و آن را به اجرا و عمل نزدیک می‌کنیم، ادامه داد: شاه‌بیت همه سخنان و پیشنهادها در کل جلسه این بود که زنان موفق را در جامعه معرفی کنیم و شخصیتی از زن به نمایش بگذاریم که مدنظر فرهنگ و اعتقادات ماست؛ بنابراین امیدواریم با کمک فرهیختگان این حقیقت را رقم بزنیم.

او اضافه کرد: این جلسه نشان داد که این ظرفیت میان بانوان توانمند وجود دارد که فارغ از احساس‌ها و هیجان‌ها، پدیده‌ها را تحلیل کنند.

قاسم‌زاده گفت: پیش‌شرط در ارتباط مؤثر به‌ویژه با جوانان، پذیرش بدون قیدوشرط، دیدن دنیا از طرف چشم مقابل و همدلی با آن‌هاست؛ درواقع باید فضا را برای شنیده‌شدن، دیده‌شدن و فهمیدن آن‌ها ایجاد کنیم. او یادآور شد: نوجوان باید دیده و فهمیده شود، احساس کند حکومت یا حاکمیت او را دوست دارد و به او بها داده می‌شود که حتی فرصت رشد دارد؛ در غیر این صورت اگر احساس کند ارزشمند نیست یا افسرده می‌شود یا عصیان می‌کند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: نسل جدید تنها زمان حال را مشاهده می‌کند و روان‌شناسان هم در انتخاب این شیوه و سوق‌دادن آن‌ها به این سمت نقش دارند. باید با برخورد اندیشمندانه بتوانیم به حل مسائل این نسل بپردازیم. شهردار اصفهان افزود: به‌زودی بزرگ‌ترین کافی‌شاپ ویژه دختران در محوری‌ترین خیابان اصفهان راه‌اندازی می‌شود.

اولویت اقدامات فرهنگی در شهر باید خانواده‌محور باشد

در ادامه این جلسه، معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: اولویت اقدامات فرهنگی در شهر باید خانواده‌محور باشد. در این راستا، بانوان توانمند شهر در حل مسائل با این رویکرد به شهرداری پیشنهاد و ایده دهند.

کمال حیدری تصریح کرد: یکی از محورهای قابل‌تأمل در حوزه مدیریت شهر، به‌ویژه در حوزه فرهنگی، بانوان هستند.او ادامه داد: در حوزه زنان به‌دنبال الگو و راهکار علمی هستیم نه اینکه فقط در قالب رویداد و شعار حرکت کنیم.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه محور برنامه‌ها در محله‌ها بر اساس شبکه‌سازی است تا قشرهای مختلف از آن بهره‌مند شوند، گفت: در این راستا باید ظرفیت‌ها را شناخت تا بتوان به سوی قله حرکت کرد. او افزود: ظرفیت حوزه بانوان بسیار زیاد است؛ بنابراین باید با تعریف شبکه، بدانیم چه می‌کنیم، کجا می‌خواهیم برویم تا بتوانیم نقش ایفا کنیم.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه فضا برای ورزش و تحرک بانوان در شهر نیست، ادامه داد: تفاهم نامه‌ای را در دست انجام داریم تا فضایی در مدارس برای استفاده و تحرک و ورزش بانوان باز شود.

حیدری گفت: در حوزه فعالیت‌های خیرخواهانه نقش خانم‌ها نسبت به آقایان پررنگ‌تر است. به تازگی میزبان نزدیک به هزار کودک از مناطق محروم حاشیه شهر برای استفاده از استخر به‌صورت رایگان بودیم.

نگاه بانوان در مدیریت شهری تسری پیدا می‌کند

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این جلسه بیان کرد: این سومین نشست شهردار اصفهان با بانوان توانمند شهر است که آن‌ها دغدغه‌های خود را در راستای مشارکت و رفع مسائل شهری بیان می‌کنند و این سلسله نشست‌ها منجر به تسری نگاه بانوان در مدیریت شهری می‌شود. فرزانه کلاهدوزان تصریح کرد: سال گذشته پیش از تصویب بودجه شهر، متن بودجه در اختیار شهروندان و نخبگان قرار داده شد؛ سپس دیدگاه‌های آن‌ها احصا و بخشی از آن‌ها در بودجه لحاظ شد.  در ادامه، بانوان حاضر در جلسه صحبت کردند.

محور فرهنگی‌تاریخی اصفهان ثبت جهانی شود

مریم قاسمی، فعال رشته معماری: سال‌ها در انتظار ثبت جهانی محور فرهنگی‌تاریخی اصفهان هستیم؛ اما تاکنون محقق نشده است. در مناسب‌سازی باید کلیدواژه طراحی همه‌شمول مدنظر قرار گیرد، در این راستا در صدور پروانه پایان کار به اقدامات مناسب‌سازی توجه و شاخص‌ها لحاظ شود.

لزوم طراحی تبلیغات شهری به‌صورت هدفمند

فاطمه جوادزاده، فعال رشته مشاوره و روانشناسی: از اینکه در جشن‌ها و اعیاد جلوه شهر تغییر کرده است،از مدیریت شهر تشکر می‌کنم. تبلیغات شهری باید به‌صورت هدفمند طراحی شود. در حال حاضر شاهد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی هستیم که مدیریت شهری می‌تواند با ایجاد موج تبلیغات در کاهش آن تأثیرگذار باشد.

لزوم شناخت و بزرگداشت بانوان متفکر جهان اسلام

مرضیه مردانی، فعال حوزوی: نمادهای خوب و ارزشمندی در سطح شهر می‌بینیم که باید از مدیریت شهری برای انجام آن قدردانی کرد. مدیریت شهری به طرح نظام مدیریتی ویژه مسائل بانوان و ساختار خانواده، شناخت و تبیین مسائل روز بانوان، هویت‌بخشی به بانوان، پرهیز از افراط و تفریط در حوزه مطالعات بانوان، شناخت و بزرگداشت بانوان متفکر جهان اسلام، تأسیس بنیاد علمی فرهنگی بانو مجتهده امین و نصب نماد بانوان در فضاهای شهری توجه کند.

آموزش نیروی انسانی فعال در شهرداری

راحله کاردانی، فعال فرهنگی: ارائه آموزش به نیروهای انسانی فعال در شهرداری در حوزه‌های مختلف ضروری است. این آموزش‌ها باید در حوزه کودک و مادر جدی‌تر انجام شود. پروسه انجام کارهای فرهنگی به دست مردم به دلیل بوروکراسی موجود بسیار سخت و طولانی است؛ بنابراین باید به این مهم نیز پرداخته تا روند کارها تسهیل شود. فضاهای تفریحی شهر مناسب کودکان نیست.باید پویش صوت‌های مناسب برای اماکن فرهنگی و تفریحی اجرا شود.

قدر میراث تاریخی شهر را بدانیم

فریناز هوشیار، فعال رشته تاریخ: نگاه زنانه و مادرانه در مدیریت شهر موجب حفاظت و نگهداری از شهر می‌شود. باید در دو حوزه محیط‌زیست و میراث‌فرهنگی دست شهرداری و نهادهای دیگر در دست هم باشد. قدر میراث تاریخی شهر را باید بدانیم. در این راستا در بناهای فرهنگی باید برنامه‌هایی در شأن آن فضا انجام شود.

به توانمندی بانوان در حوزه صنایع‌دستی اهمیت داده شود

ساناز صمصامشریعت، فعال در مدیریت کسبوکار و برگزارکننده نمایشگاههای هنری: زنان در جامعه هنری و صنایع‌دستی در تولید و طراحی حرف اول را می‌زنند؛ بنابراین باید به توانمندی آن‌ها اهمیت داده شود. نمادی از زنان هنرمند در سطح شهر نمی‌بینیم. در شهر فضای بزرگ و مناسب برای برگزاری نمایشگاه‌های گروهی و بین‌المللی در حوزه هنر وجود ندارد که باید به این مهم پرداخته شود.

شهر اصفهان از نظر زیبایی و نظافت در خاورمیانه بی‌نظیر است

زهرا علامه، پزشک زنان و فعال اجتماعی: شهر اصفهان ازنظر زیبایی، نظافت و هزینه حمل‌ونقل در خاورمیانه بی‌نظیر است. شهرداری به‌تازگی درباره اقداماتی که انجام می‌دهد، اطلاع‌رسانی را به‌خوبی آغاز کرده که این موضوع بسیار ارزشمند است.

دیدار با بانوان توانمند شهر تداوم داشته باشد

احترام موسویزاده، فعال حوزه علمیه: انجام تبلیغ دفاعی، کافی نیست؛ در این راستا باید تبلیغ تهاجمی را آغاز کنیم. دیدار و ارتباط با بانوان توانمند شهر از سوی مدیریت شهری تداوم داشته باشد؛ زیرا ادامه مسیر مهم است.

کتابخانه مادر و کودک در شهر ایجاد شود

هاجر عسگریفر، پژوهشگر: شهر اصفهان این شایستگی را دارد که شهر دوستدار مادر و کودک باشد؛ بنابراین باید کتابخانه مادر و کودک در شهر ایجاد شود. مسیر تردد برای مادر دارای فرزند در شهر بسیار سخت است. باید مشکلات در این بخش مرتفع شود.

بانوان موفق به جوانان معرفی شوند

ریحانه فرخی، فعال رشته مهندسی پزشکی: در فضای رسانه‌ای ضعف داریم. کشورهای غربی در این حوزه قوی‌تر عمل کردند؛ بنابراین باید بانوان موفق بیش از گذشته به نسل جوان و نوجوان معرفی شوند. برخی بانوان برای اولین‌بار در استان تجهیزات پزشکی را تولید کردند که باید از آن‌ها تقدیر شود. در حوزه عفاف و حجاب از شیوه‌های تشویقی بهره‌مند شویم.

الگوی سازمان‌های دوستدار خانواده طراحی شده است

مرضیه مدنیفر، مشاور و نویسنده: باید فرهنگ‌سازی و آموزش‌هایی ارائه شود، تا خانواده‌ها به درمانگران متخصص در حوزه مشاوره برای حل مشکلات خود مراجعه کنند. الگوی سازمان‌های دوستدار خانواده را طراحی کردیم. اگر این الگو در همه سازمان‌ها تسری یابد، شاهد رشد شاخص فرهنگ‌سازی مراقبت از خانواده در شهر خواهیم بود.

 لزوم استفاده از ظرفیت بانوان برای نقش‌آفرینی در مدیریت شهر

مریم آقایی، مسئول دفتر تخصصی بانوان آفتاب، وابسته به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان: آماده‌ایم تا با ترسیم نقشه راه، از ظرفیت بانوان برای نقش‌آفرینی در مدیریت شهر بهره‌مند شویم. برای اولین‌بار ساختار امور بانوان با عنوان شورای مشورتی بانوان در شهرداری اصفهان رقم خورده است تا مسائل بانوان دقیق و جزئی‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

فضاهای تفریحی ویژه دختران نوجوان بسیار کم است

مرضیه نصر اصفهانی، فعال حوزه نوجوانان: باید روی هویت ملی دختران کار کنیم؛ زیرا این هویت‌ها مخدوش شده است. فضاهای تفریحی ویژه دختران نوجوان بسیار کم است و شهربازی سرپوشیده برای دختران وجود ندارد.

در فضاهای عمومی و فرهنگی نگاه بزرگان دین به زن تبیین شود

الهام محمودزاده، معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی: دختران دانشگاهی را دریابید. در این راستا باید در فضاهای عمومی و فرهنگی نگاه بزرگان دین به زن تبیین شود. در فضای مجازی، خط سیری وجود ندارد. در این راستا نیازمند هم‌افزایی نیروها هستیم تا در این بستر گام مؤثری برداریم.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 − یک =