به گزارش اصفهان زیبا؛ به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پیامی به مناسبت روز جهانی خودمراقبتی گفت: خودمراقبتی شامل اقداماتی اکتسابی، آگاهانه و هدفمند است که فرد برای سالم ماندن خود، خانواده و دیگران انجام میدهد.
مهمترین رفتارهای خودمراقبتی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، متن پیام دکتر علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت، به شرح ذیل است:
از مهمترین رفتارهای خودمراقبتی میتوان به رفتارهای تغذیهای سالم، فعالیتهای جسمانی، مدیریت استرس، ارتباطات بین فردی، رشد معنوی و مسئولیت پذیری در قبال وضعیت سلامتی اشاره کرد.
با تقویت رویکرد خودمراقبتی مردم قادر خواهند بود رفتارهای بهداشتی را انتخاب و اجرا کنند و برای سلامت خود تصمیمهای صحیح بگیرند.
ضرورت خودمراقبتی
با توجه به اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای وزارت بهداشت، توجه به خودمراقبتی بسیار ضروری است. چراکه خودمراقبتی به عنوان سطح پایه این برنامه است.
در این سطح مردم برای مراقبت از سلامت خود، خانواده و جامعه، توسط تیم سلامت و بر اساس راهنماییهای خودمراقبتی، توانمند میشوند تا بتوانند برای مراقبت از سلامت خود، نقشآفرینی کنند.
برنامه ملی خودمراقبتی از سال ۱۳۹۳ در معاونت بهداشت در حال اجرا بوده و رویکرد توانمندسازی سفیران سلامت خانواده در همین راستا است.
امیدوارم با همت مراقبین محترم سلامت در خصوص جذب و توانمندسازی سفیران سلامت، بیش از پیش در توسعه فرهنگ خودمراقبتی در جامعه موفق باشیم.
اما، در همین رابطه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به ضرورت استفاده از بسترهای مجازی معتبر برای آموزش سفیران سلامت، به راهاندازی شبکه هوشمند آموزش بهداشت (شهاب)، اقدام کرده که یک بستر مناسب برای ترویج خودمراقبتی است.
خودمراقبتی، شکوفایی و سلامت خانواده
در خاتمه فرارسیدن ۲۴ جولای مصادف با دوم مرداد ماه، روز جهانی خودمراقبتی را به همه مراقبین و سفیران سلامت تبریک میگویم و از همگان دعوت میکنم با توجه به انتخاب این روز به صورت نمادین با شعار «خودمراقبتی، شکوفایی و سلامت خانواده» بنا به وضعیت سلامت خویش؛ یک تعهد شخصی و یک اقدام خاص خودمراقبتی را انتخاب و اجرا کنند.