معامله دو سر ضرر در فوتبال ایران:

بازگشت‌های با چاشنی التماس

این فصل از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در حالی از دوازدهم مرداد آغاز می‌شود که چهره جدید تیم‌های لیگ برتری که با جذب بازیکنان داخلی و خارجی همراه بوده، می‌تواند تا چند هفته تماشاگران و هواداران فوتبال را تحت‌تأثیر خودش قرار دهد.

تاریخ انتشار: 10:12 - دوشنبه 1402/05/2
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازگشت‌های با چاشنی التماس

به گزارش اصفهان زیبا؛ این فصل از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در حالی از دوازدهم مرداد آغاز می‌شود که چهره جدید تیم‌های لیگ برتری که با جذب بازیکنان داخلی و خارجی همراه بوده، می‌تواند تا چند هفته تماشاگران و هواداران فوتبال را تحت‌تأثیر خودش قرار دهد.

جدا از بحث بازیکنان داخلی که در این فصل تیم‌های خودشان را عوض کرده‌اند، یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، بحث بازگشت لژیونرهای فوتبال ایران است که برای چند فصل تجربه بازی در کشورهای عربی حاشیه خلیج همیشه فارس را داشته‌اند و در این فصل دوباره مجبور شده‌اند به فوتبال ایران بازگردند تا خودشان را پیش چشمان سرمربی تیم ملی قرار دهند.

مثلث قطری‌ها

شجاع خلیل‌زاده در کنار محمدحسین کنعانی‌زادگان و مهرداد محمدی؛ سه چهره سرشناسی هستند که از لیگ قطر راهی ایران شدند تا به ترتیب در ترکیب تیم‌های تراکتور، پرسپولیس و استقلال بازی کنند.

بدون شک حضور این چهره‌ها در کنار بازیکنان ملی‌پوش دیگر می‌تواند تأثیر مهمی بر افزایش کیفیت فنی فوتبال داخلی ما داشته باشد. در کنار این نفرات، چهره‌های دیگری مثل مهدی قائدی و محمد محبی هم حضور داشتند که شرایطی شبیه به این را تجربه کردند؛ اما به دلیل عدم‌رضایت باشگاه‌های مبدأ نتوانستند ادامه حضور خودشان در فوتبال ایران را تداوم ببخشند و دوباره راهی خارج از ایران شدند.

ولی اگر شرایط مناسب بود، شاید این دو بازیکن هم می‌توانستند در ترکیب استقلال به میدان بروند؛ البته سپاهانی‌ها هم بعد از مذاکره‌های طولانی موفق شدند رضایت‌نامه دائمی پیام نیازمند را از تیم پرتغالی دریافت کنند و نیازمند هم می‌تواند در لیست بازیکنان قرار بگیرد که بعد از حضور در فضای خارج از فوتبال ایران فرصتی دوباره برای بازی‌کردن در لیگ برتر کشورمان پیدا کرده است.

رفت‌وبرگشت‌های اجباری

این رفت‌وبرگشت‌ها در شرایطی چالشی بزرگ برای فوتبال ایران ایجاد کرده است که همین چهره‌ها در زمان جدایی خودشان از فوتبال ایران با مبالغی ناچیز و نه‌چندان زیاد عطای بازی در لیگ کشورمان را به لقای آن بخشیدند و امروز مدینه فاضله فوتبال قطر هم برای بازیکنان ایرانی تبدیل به ویرانه‌هایی شده که آن‌ها را از تیررس تیم ملی خارج می‌کند و همین موضوع باعث شده خیلی از این چهره‌ها حاضر شوند با دریافت مبالغی بسیار کمتر به فوتبال ایران بازگردند و در بین هم‌زبانان خودشان بازی کنند.

همین یک ماه قبل بود که خبر رضایت‌نامه یک‌میلیون‌دلاری پیام نیازمند برای چند روزی فضای فوتبال ایران را ملتهب کرد و البته سپاهانی‌ها با انتشار اسنادی نشان دادند که مبلغ پرداختی باشگاه اصفهانی در حدود یک‌چهارم مبلغ رسانه‌ای شده بوده است؛ ولی بااین‌حال هیچ توجیهی وجود ندارد که یک باشگاه ایرانی حاضر شود ستاره خودش را با دریافت مبالغی بسیار کم به تیم‌های خارجی واگذار کند و در ادامه، دو سال بعد برای خرید دوباره این بازیکنان مبالغی چندبرابر را از جیب خودش هزینه کند تا این فوتبالیست‌ها را به کشور بازگرداند.

مدیریت لحظه‌ای

یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که امروزه در فوتبال دنیا و در باشگاه‌های بزرگ جهان به‌عنوان یک اصل شناخته ‌شده، درآمدزایی از انتقال بازیکنان است. این موضوع باعث شده است خیلی از تیم‌های کوچک سرمایه‌گذاری اصلی خودشان را درزمینه فروش بازیکن انجام دهند و از این راه به درآمدهای سنگینی هم دست پیدا کنند؛ البته آن‌ها برخلاف باشگاه‌های ایرانی چند سال بعد می‌توانند با مبالغی بسیار کمتر ستاره‌های خودشان را دوباره جذب کنند.

ولی در فوتبال ایران بیشتر، مدیریت لحظه‌ای کاربرد دارد و مدیران فوتبال ما به‌ جای آینده‌نگری، بیشتر به این فکر هستند تا بتوانند در همان زمان درآمدی هرچند ناچیز را به حساب باشگاه واریز کنند و عملکرد خودشان را مثبت جلوه دهند؛ وگرنه این نوع نقل‌وانتقال هیچ منطقی پشت سر خودش ندارد و امروز فوتبال باشگاهی ما به‌خوبی نتیجه آن را به چشم دیده است.

التماس برای تخفیف

کار به جایی رسیده است که خیلی از این مدیران ایرانی بعد از التماس‌های بی‌نتیجه دست‌به‌دامان خود بازیکنان می‌شوند تا آن‌ها بتوانند رضایت‌نامه خودشان را از باشگاه مبدأ دریافت کنند و همین‌که فکر بازیکن روی این موضوع متمرکز می‌شود، یعنی یک جای کار ایراد دارد.

در فوتبال حرفه‌ای دنیا این موضوع‌ها هیچ جایگاهی ندارد و کمتر شاهد چنین اتفاق‌هایی هستیم؛ اما در فوتبال ما تفاوت ایجادشده بین دلار و ریال باعث می‌شود باشگاه‌های ایرانی هزینه‌های مضاعفی را به خودشان تحمیل کنند و برای راضی‌نگه‌داشتن هوادار حتی از جیب هم ضرر بدهند.

بازیکنی که دو سال قبل با قرارداد نهصدمیلیون‌تومانی از فوتبال ایران خارج‌شده، امروز به دلیل اینکه نتوانسته رضایت باشگاه خارجی خودش را جلب کند، مجبور است به خواسته آن‌ها تن دردهد و برای ادامه فوتبالش راهی باشگاه دیگری شود که پول لازم برای انجام این خریدها را در اختیار دارد و برای اینکه رفتار خودش را هم توجیه کند، به پست‌ها و استوری‌های اینستاگرامی در فضای مجازی رو بیاورد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش − 6 =