ماده ۵۳ مربوط به برگزاری انتخابات تناسبی در تهران حذف شد:

آماده‌باش داوطلبان انتخابات مجلس

روز گذشته بند مربوط به انتخابات تناسبی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس حذف شد؛ بندی که با حذف آن زمینه اجرایی‌شدن اصلاحیه این قانون از روز گذشته فراهم شده است.

تاریخ انتشار: 13:38 - سه شنبه 1402/05/3
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
آماده‌باش داوطلبان انتخابات مجلس

به گزارش اصفهان زیبا؛ روز گذشته بند مربوط به انتخابات تناسبی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس حذف شد؛ بندی که با حذف آن زمینه اجرایی‌شدن اصلاحیه این قانون از روز گذشته فراهم شده است.

بهار امسال مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را مصوب کرد؛ اما به دلیل اشکالاتی که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به ماده مربوط به برگزاری انتخابات تناسبی گرفته بود، روند قانون‌گذاری آن نیمه‌تمام ماند و به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس بازگشت.

هفته گذشته کمیسیون شوراها بند مربوط به انتخابات تناسبی را حذف کرد تا این مصوبه بتواند در مهلت باقی‌مانده تبدیل به قانون شود و در انتخابات امسال ملاک عمل وزارت کشور و شورای نگهبان قرار گیرد؛ اما در صحن مجلس، نمایندگان به اصلاح صورت‌گرفته رأی مثبت ندادند و دوباره این طرح به کمیسیون شوراها بازگشت.

در آخرین تصمیم، این کمیسیون بار دیگر به حذف مربوط به انتخابات تناسبی که محل اختلاف مجلس و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود رأی داد و نمایندگان نیز در صحن علنی مجلس با این مصوبه موافقت کردند.

طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس لازم‌الاجرا شد

در پی انتشار خبر حذف بند مربوط به انتخابات تناسبی در قانون اصلاح انتخابات مجلس، سخن‌گوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از لازم‌الاجرابودن طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس با توجه به حذف آن گفت و تأکید کرد: با توجه به اینکه نمایندگان مجلس، ماده ۵۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را  که به برگزاری انتخابات تناسبی در تهران مربوط می‌شد حذف کردند، فلذا طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در انتخابات سال جاری مجلس لازم‌الاجرا خواهد بود.

او در ادامه گفت: از آنجا که شورای نگهبان نیز قبلا این طرح را تأیید کرده بود، دیگر نیاز به بررسی مجدد ندارد و انتخابات سال جاری مجلس بر اساس قانون جدید برگزار خواهد شد.

همچنین سخن‌گوی شورای نگهبان طی نشست خبری خود در روز گذشته اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی این بند اختلافی را حذف کرد و به اعتقاد من با تدبیری که در مجلس صورت گرفت، ما شرایطی را داریم که امیدواریم زمینه اجرایی‌شدن اصلاحیه قانون انتخابات فراهم شود.

هادی طحان نظیف گفت: بحث اصلاح قانون انتخابات سال‌هاست که مطرح است و سال گذشته مجلس محترم طرح اصلاح قانون انتخابات را در دستور کار خود قرار داد.

او ادامه داد: این طرح شامل ۵۷ ماده است که نسبت به ۵۶ماده آن هیچ اختلاف‌نظری وجود نداشت و نسبت به یک ماده صرفا اختلاف ‌نظر وجود داشت و آن هم بحث برگزاری انتخابات تناسبی در شهر تهران بود که هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نسبت به این مصوبه ایراداتی داشت.

طحان‌نظیف بیان کرد: با طی تشریفات قانونی و ابلاغ این مصوبه، می‌توان امیدوار بود که بتوان انتخابات پیش رو را با قانون جدید و به‌روزرسانی‌شده، برگزار کرد.

او تصریح کرد: براساس این اصلاحیه، این مصوبه از زمان تصویب لازم‌الاجراست و  اگر تشریفات ابلاغ این مصوبه طی شود، می‌توانیم شاهد اجرایی‌سازی این مصوبه باشیم.

ثبت‌نام اولیه انتخابات با قانون جدید در 16 مرداد

با نهایی‌شدن طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبدیل آن به قانون، حالا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۱ اسفندماه با قانون جدید برگزار و ثبت‌نام اولیه از داوطلبان این انتخابات نیز از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود؛ رویکردی که از تفاوت‌های قانون جدید انتخابات مجلس است و داوطلبان نمایندگی در قوه مقننه را مجاب می‌کند که در مرحله اول انتخابات اسفندماه ثبت‌نام کنند.

ثبت‌نام اولیه به مدت یک‌هفته انجام می‌شود و کسانی که در این مرحله ثبت‌نام نکنند، فرصت دیگری برای ثبت‌نام نخواهند داشت. این ثبت‌نام به‌صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و داوطلبان باید مدارک خود را در سامانه‌ای که وزارت کشور معرفی خواهد کرد، بارگذاری کنند و فرایند بررسی مدارک هم از همان تاریخ ثبت‌نام اولیه آغاز می‌شود.

محمدرضا غلامرضا، رئیس ستاد انتخابات، درباره این سامانه گفته است که ما در وزارت کشور و هم شورای نگهبان، باید سامانه‌ای را برای پیش‌ثبت‌نام ایجاد می‌کردیم که این اتفاق افتاده است و با تلاش‌هایی که همکاران کمیته فناوری داشتند، نسخه اولیه سامانه را نوشتیم و شورای نگهبان هم سامانه اختصاصی خود را تهیه‌کرده تا با تبدیل اصلاح قانون انتخابات به قانون، بتوانیم تا ۱۶ مرداد خود را برای پیش‌ثبت‌نام داوطلبان در سامانه آماده کنیم؛ سامانه‌ای که معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور روز گذشته از برگزاری موفقیت‌آمیز اولین مانور آزمایشی آن خبر داد و از آمادگی کامل برای تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون جدید انتخابات گفت.

غلامرضا عنوان کرد: نسخه اولیه سامانه رونمایی شد و با تدابیر اندیشیده‌شده و تأکید وزیر کشور، نخستین تست آزمایشی به مدت دوساعت با زمینه‌سازی‌ها و مقدمات لازم در ۳۱ استان اعم از ۴۸۵ فرمانداری (در مرکز و فرمانداری‌ها) با موفقیت بارگذاری شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: کل فرایند پیش‌ثبت‌نام بر اساس پرسش‌نامه تعبیه‌شده درون سامانه و موردتأیید شورای نگهبان با موفقیت برگزار شد و به فرمانداری‌ها اعلام کردیم در صورت بروز هرگونه مشکل، اعلام کنند.

او ادامه داد: تدابیری اندیشیده شده که در اولین فرصت پس از ابلاغ قانون، داوطلبان آموزش لازم را ببینند و از طریق نسخه موبایلی (اپلیکیشن پیش‌ثبت‌نام) خودشان ثبت‌نام کنند؛ همچنین سیم‌کارت اقدام برای پیش‌ثبت‌نام باید به نام خود داوطلب باشد و در هر نقطه‌ای از ایران این فرایند قابل‌انجام است.

طبق توضیحات معاون سیاسی وزیر کشور، داوطلبان باید مدارک تحصیلی، استخدامی و استعفا براساس ماده ۲۹ قانون انتخابات و تابعیت را در سامانه بارگذاری کنند.

مراجعی از جمله وزارت علوم، دانشگاه آزاد، سازمان اداری و استخدامی و حوزه علمیه مدارک داوطلبان را بررسی می‌کنند و در صورت تأیید  داوطلب می‌تواند ثبت‌نام خود را نهایی کند.

در قانون جدید نهادهای مرتبط با اجرا  و نظارت فرصت بیشتری برای احراز صلاحیت خواهند داشت و دیگر با ازدحام در زمان ثبت‌نام اصلی مواجه نخواهیم شد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × 1 =