موج اُمیکرون دیگری در راه است؟

مدتی بود که از ویروس کووید خبری نبود؛ اما چند روزی است که زمزمه‌های ویروس جدید دیگری از نوع امیکرون به گوش می‌رسد که در حال جهش و گسترش است؛ ازاین‌رو تصمیم گرفتیم با دکتر فرزین خوروش، متخصص بیماری‌های عفونی و مدیرگروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، گفت‌وگویی داشته باشیم و نظرات این استاد را برای شما بازگو کنیم. آنچه می‌خوانید، حاصل این گفت‌وگو است.

تاریخ انتشار: 11:44 - دوشنبه 1401/10/19
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
موج اُمیکرون دیگری در راه است؟

امسال با شروع مدارس، شیوع آنفولانزا را در سطح کشور داشتیم و تعداد زیادی به آن مبتلا شدند. به‌خصوص کودکان بسیاری به‌خاطر ابتلا به این بیماری بستری شدند. اما خوشبختانه می‌توان گفت؛ اکنون پیک آنفولانزا به پایان رسیده است. ولی تأسف اینجاست که مدتی پیش در کشور چین ویروس جدید امیکرون، از زیرمجموعه‌های کووید شیوع یافت و به‌مرور در ژاپن، کانادا، آمریکا و کشورهای دیگر انتقال پیدا کرد.

چند روز پیش هم طبق اعلام وزارت بهداشت در ایران نیز این سویه‌ها ردیابی شد و تعدادی به آن مبتلا شدند. تا حدی که احتمال می‌رود دو تا چهار هفته آینده موج زیادی از آن فراگیر شود.

چراکه سرایت بالایی برای این نوع ویروس عنوان شده است. گاهی این پیش‌بینی‌ها مثل انواع دیگر ویروس‌ها غیرمنتظره می‌شود. طوری‌که هم احتمال وقوع شدید این بیماری هست و هم احتمال شیوع پایین آن در کشور وجود دارد.

 

علائم و تفاوت بین ویروس جدید و آنفولانزا

علائم ویروس جدید امیکرون با آنفولانزا چندان تفاوتی ندارد؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت در هر دو بیماری؛ گلودرد، سردرد، بدن‌درد،تب، حالت خستگی و ضعف و اختلال تنفسی دیده می‌شود.

ناگفته نماند که در برخی از مبتلایان، آبریزش بینی و گاهی اسهال گزارش شده است. بنابراین برای تشخیص و اعلام علائم، به بررسی بیشتری نیاز است؛ درضمن باتوجه‌به علائم بیماری، باید از فرد مشکوک، تست دریافت شود. با انجام تست می‌توان به مثبت یا منفی‌بودن بیماری در فرد پی برد.

 

درمان

برای درمان، ابتدا باید مشخص شود که آیا فرد دچار بیماری زمینه‌ای است یا خیر، بیماری‌های زمینه‌ای نظیر بیماری‌های قلبی‌وعروقی، سرطان یا فرد دارای نقص ایمنی.

تا حدودی درمان فردی که بیماری زمینه‌ای دارد، با فردی که بیماری زمینه‌ای ندارد، متفاوت است. اما درکل درمان‌های حمایتی برای بیماران مبتلا به امیکرون انجام می‌شود.

درضمن بین هر فرد مبتلا با توجه به نوع علائمشان تفاوت‌هایی می‌گذاریم. مثلا برای بیماری که گلودرد دارد یا سرفه می‌کند، شربت ضدسرفه مثل دیفن‌هیدرامین یا برم‌هگزین یا شربت‌های گیاهی تجویز می‌شود یا برای کسی که بدن‌درد دارد، معمولا استامینوفن توصیه می‌کنیم یا اگر آبریزش بینی داشته باشد، توصیه به استفاده از داروی ضد آبریزش است.

دراین‌بین مبتلایانی که به بیماری‌های زمینه‌ای دچار هستند، نیاز به توجه بیشتری دارند و باید از پیشرفت ویروس امیکرون سریع پیشگیری کرد و حتی نیاز به داروهای اختصاصی ضد ویروس پیدا می‌کنند. ضمنا برخی درمان‌ها سرپایی هستند و برخی دیگر نیاز به بستری دارند.

شایان ذکر است؛ داروی آزیترومایسین هیچ تأثیری بر درمان کووید ندارد و باید استفاده از آن منع شود؛ همچنین باعث ایجاد مقاومت دارویی در بدن فرد می‌شود.

سایر آنتی‌بیوتیک‌ها نیز به‌هیچ‌عنوان نباید برای درمان امیکرون مصرف شود. ازجمله آموکسی‌کلاو که ضمن بی‌تأثیری آن بر مداوای این بیماری، ضرر هم برای فرد دارد. کورتون نیز از دیگر داروهایی است که برخی به‌خاطر تأثیر تسکین‌دهنده آن در چنین موقعیت‌هایی استفاده می‌کنند.

تجویز این دارو چه برای آنفولانزا و چه برای امیکرون مضر است و برای بدن عوارض دارد. باید توجه داشت که کورتون سیستم ایمنی بدن را پایین می‌آورد و تنها باید برای افراد خاص و در موقعیت‌های خاص توسط متخصصان تجویز شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − 4 =