نماینده نجف‌آباد از آموزش فنی‌وحرفه‌ای سربازان می‌گوید:

اما و اگرهای مهارت‌آموزی در سربازی

هفته گذشته لایحه‌ای تحت‌عنوان «مهارت‌ورزی و اشتغال‌پذیری کارکنان وظیفه نیروهای مسلح» تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

تاریخ انتشار: 08:46 - دوشنبه 1402/05/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اما و اگرهای مهارت‌آموزی در سربازی

به گزارش اصفهان زیبا؛ هفته گذشته لایحه‌ای تحت‌عنوان «مهارت‌ورزی و اشتغال‌پذیری کارکنان وظیفه نیروهای مسلح» تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به‌منظور اجرایی شدن تدابیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر اینکه «همه سربازان بایستی تحت پوشش برنامه قرار بگیرند، آموزش فنی و حرفه‌ای را توسعه دهند، مدرک هم بدهند» و در راستای مفاد بندهای (3) و (5) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بند (2) سیاست‌های کلی و همچنین بند (ت) ماده (4) قانون برنامه ششم توسعه، به‌منظور کیفی‌سازی بهره خدمتی کارکنان وظیفه و استفاده بهینه از ظرفیت خدمت وظیفه عمومی برای کمک به توسعه و آبادانی کشور، متناسب با آمایش و لحاظ نیازهای مهارتی و شغلی جامعه، نظامات آموزشی مهارتی، پشتیبانی‌ها و حمایت‌های شغلی دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح در خدمت مهارت‌آموزی، مهارت‌ورزی، به‌کارگیری و اشتغال‌پذیری کارکنان وظیفه، لایحه مذکور را در (6) ماده تدوین نمود و این لایجه طی تشریفات قانونی به مجلس ارائه شد؛ موضوعی که به اعتقاد معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دارای تقدم است و باعث تسهیل کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار برای سربازان پس از  دوره مذکور خواهد شد.

بر اساس این لایحه مشمولانی که قبل از اعزام به خدمت نسبت به دریافت آموزش در خصوص مهارت تخصصی موردنیاز نیروهای مسلح و بازار کار کشور اقدام کنند و گواهینامه معتبر دریافت کنند، از مشوق‌های دوران خدمت ازجمله حداکثر دو ماه کسر خدمت برخوردار می‌شوند.

همچنین در صورت تصویب مفاد لایحه تقدیمی صندوقی تحت عنوان «صندوق مهارت تا اشتغال کارکنان وظیفه و سربازان ماهر منقضی خدمت» به‌منظور حمایت‌های مالی از مهارت‌آموزی و اشتغال پذیری کارکنان وظیفه و سربازان ماهر تأسیس می‌شود.

از نگاه سید محمد حسینی الزام دستگاه‌های اجرایی نسبت به اولویت در به‌کارگیری نیروی انسانی موردنیاز (اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی) از میان سربازان منقضی خدمت دارای مهارت در حوزه تخصص مرتبط در شرایط برابر نسبت به سایر داوطلبان مرد از دیگر نکات مثبت این لایحه است.

مهارت‌آموزی سربازان وظیفه کیست؟

پیش‌ازاین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اصلاح قانون نظام‌وظیفه در مجلس و خدمت سربازی حرفه‌ای طرحی را ارائه کرده بودند و موافقان و ارائه‌کنندگان آن با این توضیح که خدمت سربازی در کشور ما حرفه‌ای نیست و از آن به سربازی اجباری تعبیر می‌شود و زمانی که سربازی حرفه‌ای شود، مشمولان با علاقه و رغبت خدمت سربازی را انجام می‌دهند، از آن دفاع کردند.

این طرح طبق گفته برخی از نمایندگان با مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح مواجه شد و به سرانجام نرسید و حالا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح لایحه‌ای در خصوص مهارت‌ورزی و اشتغال‌پذیری کارکنان وظیفه ارائه کرده است؛ لایحه‌ای که به گفته نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی قابل دفاع نیست.

ابوالفضل ابوترابی با بیان اینکه ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص مهارت‌آموزی سربازان هیچ مسئولیتی ندارد، به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «ستاد کل مشمولین خدمت سربازی را مجبور به گذراندن دوره دوساله اجباری می‌کند. سیاست به ارث رسیده از دوره رضاشاه که هم‌اکنون در جهان منسوخ شده است. حتی کشورهایی که ما از آن‌ها برای دوره سربازی الگوبرداری کرده‌ایم، دوره سربازی را برای خود لغو کردند. چراکه نوع جنگ‌ها با یکدیگر متفاوت و به‌نوعی حرفه‌ای شده است.»

سرباز باید در راستای تأمین امنیت ملی و دفاع از کشور آموزش ببیند

ابوترابی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر 28 کشور دنیا دوره سربازی اجباری ندارند و تنها 7 کشور دنیا دوره سربازی بیش از یک سال اجباری را اجرا می‌کنند، خاطرنشان کرد: «سؤال بنده از ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع این است که تعریف آن‌ها از مهارت‌آموزی سربازان چیست و اصلاً این موضوع چه ارتباطی با این نهاد دارد؟ مگر در کشور مراکز فنی و حرفه‌ای، آموزشی و دانشگاهی برای آموزش وجود ندارد که وزارت دفاع چنین طرحی را در نظر گرفته است؟»

ابوترابی افزود: «سالانه هزینه‌های بسیاری صرف آموزش افراد حاضر در دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌ها می‌شود. از طرفی سرباز وظیفه همچون دیگر کشورها باید در راستای تأمین امنیت ملی و دفاع از کشور آموزش نظامی ببیند و نیاز به آموزش مهارت فنی و حرفه‌ای در دوره سربازی ندارد.»

این نماینده استان اصفهان می‌گوید: «آموزش افراد در جایگاه سرباز وظیفه اصلاً در صلاحیت ذاتی ستاد کل نیروهای مسلح نیست. ستاد کل نمی‌تواند افراد را مجبور به گذراندن دوره‌های مهارتی فنی حرفه‌ای با هدف ترویج مهارت‌ورزی در کشور کند.»

آموزش مهارت وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح نیست

او ادامه می‌دهد: «مجلس چندی پیش طرحی با عنوان اصلاح قانون نظام‌وظیفه سربازی حرفه‌ای پیشنهاد داد که ستاد کل با آن مخالفت کرد و حالا وزارت دفاع لایحه‌ای تحت عنوان مهارت‌آموزی سربازان را به مجلس ارائه کرده است. ستاد کل معتقد است هیچ نهادی غیر از خود نباید در خصوص قوانین سربازی نظر دهد. درصورتی‌که ما به‌عنوان نماینده مردم می‌توانیم قوانین را اصلاح کنیم. سربازی نیز دارای قانون است و شامل این موضوع می‌شود.»

به عقیده ابوترابی موضوع مهارت‌های فنی حرفه‌ای برای سربازها طرحی شکست خورده است و هیچ‌کس را نمی‌توان به گذراندن این دوره‌ها اجبار کرد.

او می‌گوید: «ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع تنها برای توجیه دوره دو ساله اجباری سربازی این موضوع را مطرح کرده است. اجبار یک مهارت سوری وظیفه ذاتی ستاد کل نیروهای مسلح نیست و وظیفه دیگر مراکز آموزشی در کشور است که برای این منظور از دولت بودجه دریافت می‌کنند.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo سرباز گفته :

    لطفا زودتر سربازی رو حرفه ای کنید به خدا روزی نیست که به فرار فکر نکنم. اکثر سربازا هم شرایط مشابه من دارن.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده + 11 =