مقصر وزارت فرهنگ و ارشاد است!

اگر ارشاد کار خود را به‌خوبی انجام دهد، کسی که تخصص و هزینه و نیروی انسانی لازم را ندارد، به تأسیس روزنامه یا نشریات دیگر نمی‌پردازد و به سراغ آن نمی‌رود.

تاریخ انتشار: 12:02 - سه شنبه 1402/05/17
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
مقصر وزارت فرهنگ و ارشاد است!

به گزارش اصفهان زیبا؛ مقایسه جایگاه کنونی مطبوعات و رسانه‌های اصفهان با دو دهه پیشین نشان می‌دهد که این رسانه‌ها در سال‌های گذشته ازنظر کمی سه یا چهار برابر شده‌اند و می‌توان گفت از این نظر مطبوعات دارای یک جهش بوده‌اند؛ چراکه تا چند سال گذشته تنها دو یا سه روزنامه در اصفهان منتشر می‌شد؛ درحالی‌که اکنون حدود 14 روزنامه فعالیت می‌کنند.

همچنین هفته‌نامه‌ها و پایگاه‌های خبری نیز در این سال‌ها رشد کمی خوبی داشته‌اند؛ افرادی هم که در این سال‌ها پا به حرفه‌ خبرنگاری گذاشته‌اند، آموزش‌دیده‌ و مهارت‌های لازم را کسب کرده‌اند یا در طول فعالیت خود، آموزش‌دیده‌اند.

متأسفانه جمع فراوانی از افرادی که در دو دهه اخیر به حرفه خبرنگاری ورود کرده‌اند، به‌صورت تخصصی و مستمر آموزش ندیده‌اند؛ درحالی‌که رشد کیفی رسانه‌ها منوط به حضور خبرنگاران حرفه‌ای و نیروی انسانی است.

از سوی دیگر، این روزها شاهد فعالیت برخی از خبرنگاران در چندین رسانه هستیم؛ اما پرسش این است که آیا یک خبرنگار توانایی و وقت کار با چندین رسانه را به‌طور هم‌زمان دارد؟ این مسئله به نظر من باید موردبررسی و تحلیل قرار گیرد؛ شاید یکی از دلایل این موضوع این باشد که مدیرمسئول، برای اینکه کمتر هزینه کند، ترجیح می‌دهد از نیروهای پاره‌وقت استفاده کند؛ درحالی‌که این مسئله می‌تواند موجب کاهش کیفیت کار روزنامه‌نگاری شود.

حقیقت این است که درزمینه کیفی مطبوعات اما رشد چشمگیری مشاهده نکرده‌ایم؛ البته این به آن معنا نیست که عقب‌گرد داشته‌ایم؛ ولی انتظار از رسانه‌ها و مطبوعات اصفهان بسیار بیشتر از این بوده است. افزایش کمی نیز اگرچه خوشایند است، اما رشد واقعی در میزان تأثیرگذاری رسانه‌ها و مخاطبان آن‌هاست.

اگر دو روزنامه تنها در اصفهان منتشر شوند و مخاطبان بسیار زیادی داشته باشند و بتوانند جریان‌سازی کنند، قطعا بسیار بهتر از این است که 50 روزنامه در اصفهان منتشر شود؛ اما مخاطبی نداشته باشد؛ در این زمینه کار اصولی و علمی هم اتفاق نیفتاده است و بنده مقصر اصلی آن را هم وزارت ارشاد می‌دانم؛ جایی که مرجع صدور مجوز برای فعالیت رسانه‌هاست؛ اما این فرایند را با دقت و بررسی کامل انجام نمی‌دهد.

خیلی‌ها وضعیت کنونی مطبوعات را نتیجه فراگیرشدن فضای مجازی می‌دانند؛ اگرچه فضای مجازی در رقم‌زدن وضعیت کنونی بی‌تأثیر نیست و رقیب جدی برای رسانه‌ها به‌شمار می‌آید؛ اما رسانه‌های مکتوب خیلی راحت مخاطبان خود را ازدست‌داده‌اند؛ چراکه مخاطب به‌دنبال هیجان و اتفاق‌های جدید و شگفت‌انگیز و کار حرفه‌ای است؛ اما ما چه تعداد خبرنگار حرفه‌ای و متخصص در اصفهان داریم؟

همان‌طور که اشاره کردم، شاه‌کلید حل تمامی این مشکلات، وزارت ارشاد است؛ زیرا این وزارتخانه با حجم کاری که دارد، قادر به نظارت دقیق بر روند کار رسانه‌ها نیست.

در حال حاضر حدود 700 روزنامه در کشور در حال انتشار است که فعالیت آن‌ها به ارزیابی دقیق نیاز دارد و باید از سوی متخصصان صورت گیرد که البته آن‌ها برای این کار نیرو کافی و تدبیر لازم را هم ندارند؛ اما اگر ارشاد کار خود را به‌خوبی انجام دهد، کسی که تخصص و هزینه و نیروی انسانی لازم را ندارد، به تأسیس روزنامه یا نشریات دیگر نمی‌پردازد و به سراغ آن نمی‌رود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 + 12 =