جهنم داعش در بهشت حکیم‌الله

نمایش «بهشت حکیم‌الله» به کارگردانی و بازی ویدا موسوی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این نمایش در بخش صحنه‌ای سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر، تندیس بهترین طراحی صحنه برای سعید مؤذنی و جایزه برتر بازیگری زن برای ویدا موسوی را از آن خود کرد و 36 سال پس از آخرین موفقیت نمایندگان اصفهانی در این بخش، بار دیگر جوایزی را از این جشنواره برای تئاتر اصفهان به ارمغان آورد.

تاریخ انتشار: 20:38 - چهارشنبه 1401/10/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
جهنم داعش  در بهشت حکیم‌الله

همچنین این تئاتر در هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت نامزد ۹ جایزه و برنده هفت تندیس بهترین کارگردانی، بهترین نمایشنامه، بهترین بازیگری زن، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی گریم، بهترین طراحی نور و بهترین طراحی لباس شد. «بهشت حکیم‌الله» از 20 دی‌ماه به مدت ده شب در تالار هنر اصفهان به روی صحنه رفته است.

ویدا موسوی درباره داستان این نمایش گفت: «نمایش «بهشت حکیم‌الله» روایتگر زندگی عاشقانه آیینه، دختری جوان از افغانستان است که به اصرار نامزدش، حکیم‌الله، از مزارشریف به قرچک ایران مهاجرت می‌کنند. آن‌ها در قرچک با سختی‌هایی روبه‌رو می‌شوند و از این رو تصمیم می‌گیرند به ترکیه بروند؛ اما در راه، آیینه درمی‌یابد که اتوبوس به سمت سوریه و نیروهای داعشی تغییر مسیر داده است و متوجه می‌شود ناخواسته عضو داعش شده است.»

او با اشاره به موفقیت‌های این نمایش در جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر فجر و جشنواره تئاتر مقاومت افزود: «”بهشت حکیم‌الله” شعارهای ژورنالیستی سر نمی‌دهد و فقط حقیقت داعشیان را در برابر مخاطبان به نمایش می‌گذارد. داعشی که در این نمایش می‌بینیم، در واقع نماینده اسلام صهیونیستی است.»

این کارگردان درباره استفاده از عروسک در این نمایش گفت: «وقتی قرار است یک بازیگر در یک متن نمایشی مونولوگ، با تک‌گویی یک‌تنه تماشاگر را تا پایان نمایش با خود همراه کند، تنها با تکیه بر توانایی و تسلط روی متن نمی‌توان اتفاق ویژه و ایدئالی را برای جذب مخاطب رقم زد. به همین دلیل سازندگان اثر، ملزم به ایجاد فضاسازی بصری ویژه‌ای هستند که «بهشت حکیم‌الله» به دلیل روایت غیرخطی و تعدد صحنه و مکان‌های رفت و برگشتی از حال به گذشته و برعکس، شدت این نیاز را به مراتب برای بنده و گروه تولید بیشتر کرد.»

موسوی افزود: «شخصیت آیینه در «بهشت حکیم‌الله» غرق در خاطرات خود از مزارشریف به قرچک ایران و سپس سوریه است که طبعا برای ورود و خروج به فضای فکری او باید تدبیر خاصی اندیشه می‌شد. در فکر اولیه و ساده‌ترین حالت، ارتباط با شخصیت‌های حاضر در فضای ذهنی او، تکنیک بازی در بازی بود که برای بنده این تکنیک از جذابیت چندانی برخوردار نشد.

از این رو پس از عبور از طرح و ایده‌های بسیار، سخت‌ترین راه ممکن را پیش روی خود قرار دادیم که در نهایت به ساخت و حضور ۱۰ عروسک در کنار آیینه رسیدیم که به نظر بنده از نقاط پررنگ و مؤثر «بهشت حکیم‌الله» به حساب می‌آید. به‌نتیجه‌نشستن این شیوه اجرایی، اثر را در تولید و تعداد عوامل از یک اثر نمایشی مونولوگ به مراتب فاصله داد و هزینه هنگفتی را نیز در بر داشت.»

ویدا موسوی که جایزه بهترین بازیگر زن را در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و نهمین جشنواره تئاتر مقاومت از آن خود کرده است، درباره تسلطش به لهجه افغانستانی و حفظ آن در سراسر نمایش گفت: «صحبت‌کردن به زبان فارسی دری، به شکلی که باعث رنجش دوستان افغانستانی نشود، نیازمند آموزش از پایه بود. به همین دلیل، به دنبال معلم برای آموزش گشتیم و در این جست‌وجوها با معلمی از کابل آشنا شدیم که تخصصش تدریس زبان فارسی دری بود و با برگزاری دوره‌های آموزشی فشرده طی سه ماه توانستیم به نتیجه دلخواه برسیم.»

این نمایش همچنین در شاخه طراحی صحنه در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و نهمین جشنواره تئاتر مقاومت برگزیده شده است. ویدا موسوی درباره طراحی صحنه این نمایش گفت: «درباره ایده طراحی صحنه و به‌ثمرنشستن آن باید عرض شود که زمان حال این نمایش در آشپزخانه‌ای قدیمی در افغانستان سپری می‌شود و بازیگر با زنده‌کردن خاطرات خود، مخاطب را دائم از آشپزخانه به زمان و مکانی دیگر در شهر و کشوری دیگر می‌برد.

این تعدد زمان و مکان رفت و برگشتی در متن نمایش، به نظر بنده و البته آقای سعید مؤذنی که بخش عمده طراحی کار را بر عهده داشتند، نیاز به استفاده از یک صحنه چندسویه داشت که با کوچک‌ترین جابه‌جایی در دکور، ما را به مناسب‌ترین و البته خلاقانه‌ترین راه برای رسیدن به طراحی صحنه این متن نمایشی برساند.»

او درخصوص موسیقی این اثر گفت: «وقتی قصد تولید اثر نمایشی از جغرافیای دیگری خارج از ایران می‌شود، سازنده و گروه تولید اثر با مشکلات و محدودیت‌های بسیاری در انتخاب بازیگر و دیگر عوامل پشت صحنه روبه‌رو خواهند شد. این محدودیت نیز در پیدا کردن گروه زنده موسیقی افغانستانی ساکن در ایران که بتواند از ابتدا تا پایان نمایش گروه را همراهی کنند، بسیار سخت بود. به همین دلیل، مجبور به انتخاب موسیقی افغانستان از چند گروه و خواننده افغان شدیم که خوشبختانه به خوبی روی کار نشست و جانی مضاعف به کار داد.»

او درخصوص استقبال مخاطبان تهرانی از این نمایش گفت: « “بهشت حکیم‌الله” خرداد و تیر سال جاری در مجموعه تئاتر شهر تهران اجرای عموم خود را پشت سر گذارند و به لطف خدا مورد استقبال و رضایت عموم مخاطبان مخصوصا هنرمندان و خانواده‌های افغانستانی ساکن تهران قرار گرفت.»

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

7 − 7 =