سلسله‌نشست‌های «گام‌های سلامت»، همراه با دکتر الهه حاج‌صادقی:

هشدارهای التهاب

صبح که بیدار می‌شوید، معمولا پلک‌هایتان تورم دارد؛ انگشتان یا بعضی از قسمت‌های بدن هم ممکن است کمی ورم داشته باشد. گرچه این حالت طبیعی است، اما اگر پس از چند دقیقه برطرف نشود، التهاب، ادم یا آماس محسوب می‌شود.

تاریخ انتشار: 10:16 - دوشنبه 1402/05/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
هشدارهای التهاب

به گزارش اصفهان زیبا؛ صبح که بیدار می‌شوید، معمولا پلک‌هایتان تورم دارد؛ انگشتان یا بعضی از قسمت‌های بدن هم ممکن است کمی ورم داشته باشد. گرچه این حالت طبیعی است، اما اگر پس از چند دقیقه برطرف نشود، التهاب، ادم یا آماس محسوب می‌شود. در این صورت لازم است پیگیری شود؛ چراکه این التهاب‌ها، هشداری برای وجود بیماری خاصی در بدن است.

این نکته، موضوع مطرح‌شده از سوی دکتر الهه حاج‌صادقی، محقق طب سنتی و متخصص طب سوزنی است که در سلسله‌نشست‌های گام‌های سلامت باغ تجربه واقع در سالن باغ غدیر به آن پرداخته شد.

خود التهاب همیشه خطرناک نیست؛ اما گاهی می‌تواند نشانه بیماری باشد که در این صورت باید بررسی شود تا بدانید چه بیماری گریبان‌گیر شما شده است و آن را درمان کنید. التهاب یا همان ورم، به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. التهاب داخلی مثل ورم روده یا معده است که قابل‌رؤیت نیست؛ اما اگر مشکل حاد شود، شکم باد می‌کند و در این حالت نمایان است.

ورم خارجی مثل ورم پلک قابل‌رؤیت است و به‌خوبی دیده می‌شود؛ اما تورم یا التهاب، زمانی خطرناک است که پس از فشار روی آن با تأخیر به حالت اول برگردد؛ اما اگر سریع به حالت قبل برگردد، خطری برای شما ندارد؛ البته تنها یک بیماری هست که با فشار روی تورم به حالت اولیه برمی‌گردد و باوجوداین خطرناک است؛ این بیماری کم‌کاری تیروئید است. ورم در بیماری‌های قلبی، کلیوی، کبدی و تنفسی مشکل ایجاد می‌کند و می‌تواند خطرناک باشد.

چگونگی ایجاد ورم یا التهاب در بدن

پروتئینی به نام آلبومین است که در خون می‌چرخد. مایعاتی که از مسیر خون عبور می‌کند، باید به آلبومین بچسبد تا از طریق کلیه یا تعریق و ترشحات دفع شود؛ ولی اگر آلبومین خون کمتر از اندازه نرمال باشد، این عمل با مشکل مواجه می‌شود و بدن قادر به دفع تمام سموم نیست.

در این حالت سموم و مایعات اضافه بدن در بخش‌هایی از اعضای بدن واردشده و عاملی برای ورم یا التهاب می‌شود؛ بنابراین باید عملکرد آلبومین و میزان آن در بدن اصلاح شود.

باید بدانید سنگ کلیه و کیست‌ها، عاملی برای ایجاد ورم و التهاب در بدن می‌شود؛ همچنین اگر آب کلیه بیش‌ازاندازه شود، عاملی برای ایجاد ورم می‌شود. از دیگر عوامل ایجاد ورم؛ یبوست، اسهال، سندرم روده و سیروز کبدی است؛ ضمنا بعضی از داروها عامل ایجاد التهاب در بدن است؛ داروهایی مانند داروهای کنترل فشارخون، داروهای دیابتی‌ها، ناپروکسن، بروفن و… .

هشدارهای التهابی

افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند، معمولا صورت و بازوهایشان ورم می‌کند. افرادی که اختلال‌های قلبی، به‌خصوص گرفتگی عروق دارند، اغلب از پایین زانوهایشان تا مچ پا ملتهب می‌شود؛ این مشکل ناشی از کمبود پمپاژ قلب نیز است.

آن‌هایی که دستانشان، به‌خصوص در بخش مچ، ورم می‌کند و حلقه‌های زردرنگ دیده می‌شود، نشان از اختلال کبدی است.

اگر پشت پلک و پشت گوش ورم داشته باشد، می‌تواند هشداری برای بیماری کلیوی باشد. شایان ذکر است؛ ۹۰درصد در بیماری سرطان، تورم هم وجود دارد.

اما جالب است بدانید که بروز ورم در هریک از بخش‌های بدن، دلیل خاصی دارد؛ مثلا دلیل اینکه با مشکل در کلیه، پلک ورم می‌کند، این است که سموم قصد خروج سریع از بدن را دارند؛ پس سراغ نازک‌ترین بخش بدن که پوست پلک است، می‌روند و پس‌ازآن پشت گوش که نازک‌ترین بخش پوست بدن است، می‌روند تا خارج شوند.

سموم کبد که قرار است دفع شود، به سمت کف پا می‌رود تا از طریق ترک کف پا دفع شود؛ اما بهتر است بدانید تنها یک عنصر هست که می‌تواند به‌راحتی سموم را دفع کند و آن‌هم نمک است.

همان‌قدر که مصرف نمک زیاد، می‌تواند عاملی برای ایجاد التهاب باشد، قراردادن سنگ‌داغ روی پوست، حرارتی ایجاد می‌کند تا سموم از طریق تعریق خارج شود (این کار توسط متخصصان صورت می‌گیرد).

راهکارهای درمانی

هر بخش از اعضای بدن که دارای ورم موضعی است، باید گرم شود تا بر اثر تعریق، آب اضافه خارج شود و ورم یا همان التهاب بخوابد.

درمان بیماری‌های زمینه‌ای که عامل سیروز کبد هستند؛

استفاده از ضماد ترکیبی زردچوبه، زنجبیل و فلفل سیاه همراه با آب روی موضع ورم؛

نوشیدن مایعات کافی برای رقیق‌شدن خون و ازبین‌رفتن ورم؛

خوردن غذاهای رقیق و تأمین‌کننده آب بدن و ادرارآور از قبیل سبزی‌ها (کدو، کاهو، هندوانه، گرمک، خیار، گوجه، شوید، گشنیز، جعفری و…)؛

مصرف غذاهای حاوی آلبومین؛ مثل تخم‌مرغ و لبنیات (کشک و ماست چکیده)؛

استفاده از مواد غذایی دارای ویتامین K؛ مثل خشکبار و آجیل‌ها؛

مصرف مواد غذایی دارای کلسیم (همراه با ویتامین D مصرف شود) و منیزیوم؛

استفاده از مواد غذایی دارای ویتامینC  (میوه‌هایی مثل انبه، انواع توت و توت‌فرنگی و انواع آجیل)؛

اگر انگشتان ورم داشته باشد ممکن است، نشانه بالارفتن اسید‌اوره باشد؛ در این صورت استفاده از گزنه، قاصدک، آب‌غوره یا سرکه همراه با آب مفید است؛

انجام ورزش مناسب و متعادل (ورزشی که تعریق به‌دنبال داشته باشد و ضربان قلب بالا رود)؛

استفاده‌نکردن از کفش تنگ، نایستادن زیاد و استفاده از آب سرد (برای ورم ناشی از واریس)؛

خوابیدن چنددقیقه‌ای به‌صورتی که پاها بالا و به دیوار تکیه داشته باشد؛

ماساژ و رفلکسولوژی.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo احمدی گفته :

    ممنونم بسیار عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش + 7 =