هم‌زمان با کاهش واردات برخی کارخانه‌داران بیش از نیازشان خرید کردند:

جو روانی، بازار شکر را نابسامان کرد

طی ماه‌های گذشته بازار شکر نوسان‌های زیادی را پشت سر گذاشته است که الان به گفته مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، کمبود شکر به دلیل محدودیت در واردات شکر و جو روانی ایجادشده در بازار بوده است.

تاریخ انتشار: 08:26 - دوشنبه 1402/06/6
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
جو روانی، بازار شکر را نابسامان کرد

به گزارش اصفهان زیبا؛ قرار است 10درصد صادرات مرغ به تأمین بازار داخل اصفهان اختصاص پیدا کند تا مشکلی بابت کمبود مرغ در اصفهان ایجاد نشود. این خبری است که متولیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان روز گذشته در نشست خبری که در سازمان جهاد کشاورزی اصفهان برگزار شد، مطرح کردند؛ در این نشست خبری همچنین متولیان از سامان‌دهی بازار شکر خبر دادند.

طی ماه‌های گذشته بازار شکر نوسان‌های زیادی را پشت سر گذاشته است که الان به گفته مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، کمبود شکر به دلیل محدودیت در واردات شکر و جو روانی ایجادشده در بازار بوده است؛ درواقع برخی تولیدکنندگان به دنبال انتظارهایی که در رابطه با کمبود شکر در بازار وجود داشته، شکر بیشتری خریداری کرده‌اند و کمبود آن در بازار ایجاد شده است.

در این نشست، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در استان اگر هفت‌میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شود، نیاز استان به‌طورکامل برطرف می‌شود؛ کمبود مرغ منجر به برهم‌خوردن بازار می‌شود. متأسفانه مرغ از استان خارج و به اسم مرغ شمال وارد استان می‌شود و گران‌تر به فروش می‌رسد.

مهرداد مرادمند تصریح کرد: بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده با تولیدکنندگان قرار شد 10درصد صادرات مرغ را برای تأمین بازار داخل اختصاص دهیم و اگر در تخصیص این 10درصد مازاد داشتیم، صادر کنیم.

او خاطرنشان کرد: وقتی تولید گران تمام می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که کالاها را ارزان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد. مسلم است وقتی قیمت نهاده شش برابر می‌شود، محصول با دوبرابر قیمت روانه بازار خواهد شد.

قیمت مرغ در سایر استان‌ها گران‌تر است

مرادمند اذعان کرد: ما به‌طور مرتب نرخ مرغ در سایر استان‌ها را رصد می‌کنیم. تولید مرغ در اصفهان گران‌تر از استان‌های شمالی است؛ ولی قیمت مرغ در اصفهان به‌واسطه نظارت‌هایی که انجام می‌شود، پایین‌تر است.

او ادامه داد: قیمت ثابت مرغ درب مرغداری و قیمت مرغ کشتارگاه‌ها از قبل هماهنگ شده و مشخص است. اگر کشتارگاهی تخلف کرده است، به حساب یک دستگاه نمی‌توان گذاشت. جهاد کشاورزی، بازار اصناف و بسیج ازجمله نهادهای نظارتی هستند که روی قیمت‌ها می‌توانند نظارت داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: حدود هزار و 800 واحد فروش مرغ در اصفهان فعالیت دارد که ممکن است تعداد بازرسان برای نظارت روی تمام این واحدها کم باشد؛ اما تخلف‌هایی که از سوی واحدهای فروشنده مرغ صورت می‌گیرد، از طریق سامانه قابل گزارش و پیگیری است.

مرادمند عنوان کرد: 148 پروژه در هفته دولت به نتیجه رسیده است که از این تعداد 55 پروژه برای آب‌وخاک، 49 پروژه برای تولیدات گیاهی و احداث گلخانه، 14 پروژه برای منابع طبیعی و آبخیزداری، 9 پروژه برای تعاون روستایی و هفت پروژه برای تولید طیور و آبزیان و هفت پروژه برای امور عشایر اختصاص یافته است.

او اذعان کرد: اصفهان در بحث تولیدات دامی رتبه نخست را دارد؛ عمده تولیدات نیز به دام سبک و سنگین اختصاص یافته است؛ ضمن اینکه تولید گوشت مرغ به اندازه نیاز استان انجام می‌شود؛ در تولید ماکیان، شترمرغ و بوقلمون، تولید شیر و تولید گوشت مرغ نیز وضعیت مناسبی داریم.

رشد قیمت نهاده نرخ گوشت را افزایش داد

در ادامه، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان از افزایش ۳,۱ درصدی محصولات دام و طیور در این استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

حسن ایراندوست گفت: در مدت موردنظر در تولید شیر ۲,۶، گوشت قرمز یک، تخم‌مرغ ۱۸ و مجموع محصولات مرتبط با ماکیان ۱۲ درصد رشد و در گوشت مرغ ۴,۶۷درصد کاهش داشته‌ایم.

ایراندوست ادامه داد: این استان بالغ بر ۱۳درصد از تولیدات دام و طیور کشور را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین نقش حیاتی در تأمین امنیت غذایی برعهده دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان افزود: تغییرات نرخ ارز در یک سال اخیر فشار مضاعفی بر فعالان صنعت دام و طیور وارد کرده است و سبب شده قیمت تمام‌شده اقلام خوراکی مرتبط افزایش چشمگیری پیدا کند.

ایراندوست تصریح کرد: اکنون شاهد مازاد تولید تخم‌مرغ هستیم؛ بنابراین باید این ماده خوراکی ذخیره شود. از سوی دیگر، قیمت گوشت قرمز خارج از حد انتظار و دلیل آن رشد قیمت نهاده‌های دامی و علوفه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز گفت: در یک سال اخیر مبارزه با آفت «سن غلات» در سطح ۷۵ هزار و مقابله با آفت انواع ملخ در مساحتی بالغ‌بر دوهزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این استان انجام شد.

اصغر رستمی اضافه کرد: عملیات بهنگام آفت‌زدایی سبب شد هیچ‌یک از محصولات کشاورزی استان آسیب نبیند.

او با اشاره به برداشت گندم در استان اصفهان افزود: بازگشایی دوره‌ای زاینده‌رود، کشت‌و کار در شماری از مزارع این خطه را در پی داشت و به دنبال آن اکنون حدود ۱۰۵هزار تن گندم مازاد نیاز استان را در سیلوها ذخیره کرده‌ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اصفهان با بیان اینکه این دیار دارای دوهزار و ۷۰۰ هکتار گلخانه است، اظهارداشت: در یک سال اخیر باوجود نبود تسهیلات بانکی، با مشارکت بخش خصوصی ۲۳۰ هکتار گلخانه در استان راه‌اندازی شد.

رستمی ادامه داد: این خطه پنج هزار واحد کوچک و بزرگ مرتبط با صنعت کشت گلخانه‌ای دارد که در یک سال اخیر موفق به صدور ۹۰هزار تن انواع محصولات به کشورهای خارجی شده است. رقم مزبور در پنج ماه نخست امسال حدود ۴۷ هزار تن برآورد می‌شود.

مصرف آب بخش کشاورزی 60درصد است

در ادامه، مدیر آب‌وخاک جهاد کشاورزی اصفهان گفت: مصرف آب موردنیاز برای بخش کشاورزی به 60 درصد رسیده است. در سفرهای استانی رئیس‌جمهور مجموعا حدود سه‌هزار و 100 میلیارد تومان اعتبارهای بخش کشاورزی مصوب شد که دوهزار و 500 میلیارد تومان از این اعتبارها برای بخش آب‌وخاک تصویب شده است.

غلامرضا عشاقی بیان کرد: از این میزان برای استان اصفهان پروژه‌هایی با ارزش 280میلیارد تومان برای بخش آب‌وخاک تعریف شده است که حدود 140میلیارد تومان در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد و مابقی نیز در هفته جهاد کشاورزی و دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

قیمت لبنیات بر اساس نرخ تنظیم بازار است

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز بیان کرد: کارخانه پگاه اصفهان چندماهی محصولاتش را با شیر نرخ مصوب جدید تولید کرده، اما محصولات لبنی را با نرخ تمام‌شده قبلی عرضه می‌کرد که الان این نرخ اصلاح شده است. درواقع قیمت محصولات لبنی بر اساس ستاد تنظیم بازار تعیین و عرضه می‌شود.

او گفت: توزیع مرغ بر اساس سامانه رهتاب در اصفهان انجام می‌شود و این فرایند شفاف است و قابلیت رصدکردن دارد.

کمبود شکر رفع شد

در ادامه، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهارکرد: بخشی از شکر موردنیاز بازار از کشورهای خارجی وارد و بخشی هم از تولیدات داخلی تأمین می‌شود. در این شش ماه گذشته به خاطر مشکلاتی که در واردات شکر به‌وجود آمد، عرضه شکر به بازار با محدودیت‌هایی روبه‌رو شد که این محدودیت‌ها الان برطرف شده است.

فرهاد حاجی‌مرادی تصریح کرد: طی سه روز گذشته با حجم بالای عرضه شکر و افت تقاضا روبه‌رو شدیم؛ بخشی از نابسامانی بازار شکر جنبه روانی داشت. برخی گمان می‌کردند با کمبود شکر برای تولید محصولاتشان مواجه می‌شوند؛ به همین خاطر بیشتر از نیازشان شکر خریداری کردند.

او گفت: حدود 22هزار تن شکر با سهمیه دولتی توزیع شده است و الان هم در حال توزیع 10 هزار تن شکر هستیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 + پنج =