به گزارش اصفهان زیبا؛ همه آمده بودند؛ پیر و جوان؛ حتی کودکان؛ همه با فرهنگها و اعتقادهای متفاوت و مختلف؛ آدمهایی که شانهبهشانه هم در پیادهروی بزرگ اربعین شرکت کردند و به عشق امامحسین(ع) قدم برداشتند؛ رخدادی که اگر آن را بیسابقه بدانیم، اغراق نکردهایم.
ایرانیها گلهبهگله موکب علم کردند و هرکس با نیت خود، زائران امامحسین(ع) را تکریم کرد. عربها رسم مهماننوازی را در این روزها بهخوبی بهجای آوردند و هر آنچه در چنته داشتند، با رویی گشاده در اختیار زوار قرار دادند؛ از تهیه و تدارک انواع و اقسام خوردنیها تا فراهمکردن جایی برای استراحت و خستگی بهدرکردن آنهایی که از شهرها یا کشورهای مختلف مهمان آنها شده بودند و بر خاک سرزمینشان قدم میگذاشتند.
در این مسیر کودکانی حضور داشتند که همه دارایی آنها یک لیوان آب بود و آن را سخاوتمندانه میبخشیدند؛ دخترکان و پسرکانی که در مسیر حاضر شده بودند و با داشتن شیشههای عطر کوچک، لباسهای زوار را معطر میکردند یا جوانان و نوجوانانی که در طول مسیر، کفشهای زائران را واکس میزدند و با ماساژدادن پاهایشان، خستگی را از تن آنها دور میکردند.
زنان و مردان و کودکان عرب، در طول مسیر به خواهش و تمنا از زائران میخواستند که حتی برای چند لحظهای هم که شده است، در خانه یا موکبهایشان میزبان آنها شوند و از آنان پذیرایی کنند.
حضور شهروندان در راهپیمایی اربعین، سالبهسال بیشتر میشود و شکوه و عظمت خاصی را رقم میزند؛ بهگونهای که بنا به گزارش آستان مقدس حضرت ابوالفضلالعباس(ع) بیش از ۲۲ میلیون زائر در مراسم اربعین امسال شرکت کردند و رخدادی بینظیر را در کنار یکدیگر رقم زدند؛ اجتماعی که شاید مشابه آن را تا پیشازاین و بهغیراز مراسم اربعین مشاهده نکردهایم.
در تحلیل این مراسم رضا اسماعیلی، جامعهشناس، در گفتوگو با «اصفهانزیبا» با اشاره به اینکه پیادهروی اربعین، محلی است برای تجمع و رفتوآمد و حضور افراد با فرهنگها و قومیتهای مختلف، تصریح میکند: «به همین خاطر هم در طول این مسیر شاهد اجرای سنتها و آیینهای مختلف از سوی حاضران هستیم.»
تفاوتهایی که یک وجه مشترک دارند!
آنطور که این جامعهشناس در ادامه سخنانش بیان میکند: «بهرغم همه این تفاوتها یک وجه مشترک در این مراسم وجود دارد و آن نیز عشق و علاقه به حضرت امامحسین(ع) است؛ برای همین هم همه با هم دور یکدیگر جمع میشوند و اجتماع عظیمی را رقم میزنند که مبتنی بر همین علاقه و ارادت است و موجب شکلگرفتن سنت اربعین میشود؛ پس این راهپیمایی یک بعد دینی و اعتقادی دارد و بعد دیگر هم بزرگداشت ارزشها و آیینهای عاشورایی و همچنین شکلدادن به یک اجتماع عظیم است که خودش بهعنوان یکی از نمونههای فرهنگ دینی در کنار فرهنگ حج قلمداد میشود.»
پیادهروی اربعین سالبهسال با شکوه بیشتری برگزار میشود و افراد زیادی در این راهپیمایی شرکت میکنند؛ موضوعی که به گفته اسماعیلی، دلایل مختلفی ازجمله اعتقادهای مذهبی افراد و علاقه آنها به اباعبدالله دارد؛ ضمن اینکه مهماننوازی عربها و تکریم افراد طی این مراسم نیز یکی دیگر از علتهای حضور چشمگیر مردم در پیادهروی است.
این جامعهشناس با اشاره به اینکه پیادهروی اربعین، نمایش یک اجتماع جهانشمول است، بیان میکند: «این نمایش با محوریت فرهنگ عاشورایی انجام میشود؛ درواقع پیادهروی اربعین بعد جهانی دارد که شیعیان و اهلسنت به دلیل اعتقادهای دینی و مذهبی که در آنها وجود دارد، گرد هم جمع میشوند و نمایشی سمبولیک را رقم میزنند که تجلی همراهی افراد با مذهبها و ملیتها و فرهنگهای متفاوت است.»
اربعین باعث افزایش همبستگی و اتحاد میشود
اینگونه که این جامعهشناس بیان میکند: «این همراهی افراد با تفاوتهای مختلف، شکوه و قدرت خاصی را هرساله به نمایش میگذارد؛ همچنین مردم با گروههای گوناگون در این سفر آشنا میشوند و این مسئله باعث افزایش ارتباطها و تعاملهای آنها با همدیگر میشود که این ارتباطها بهخودیخود، انس و الفت و محبت بین این افراد را رقم میزند و بهمرور باعث بیشترشدن آن میشود.»
به گفته او، حضور گسترده افراد در راهپیمایی اربعین، موجب میشود که افراد با واقعیتهای مختلفی آشنا شوند و همین هم باعث میشود همبستگی و اتحاد بین افراد بیشتر و بیشتر شود.