ساخت‌وساز بدون تأمین منابع باعث تشدید کم‌آبی و فرونشست می‌شود:

شهرک‌سازی در اصفهان؛ راه‌حل یا فاجعه؟

هرچند سیاست ایجاد شهرک‌های جدید در كنار کلان‌شهرها به دلیل سرریز جمعیت و خانه‌داركردن اقشار کم‌درآمد وضع می‌شود؛ اما باید در كنار این مهم، مسائل و شاخص‌های زیست‌محیطی، عرضه و تقاضا، امكانات رفاهی، فضای سبز و بهداشت عمومی كیفی در نظر گرفته شود.

تاریخ انتشار: 09:04 - سه شنبه 1402/06/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
شهرک‌سازی در اصفهان؛ راه‌حل یا فاجعه؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ ساخت شهرک‌های جدید در اصفهان بدون درنظرگرفتن منابع موردنیاز باعث افزایش مهاجرت و تشدید بحران کم‌آبی می‌شود. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرده است که براساس مصوبات جلسه شورای مسکن، سه شهرک جدید تصویب و به شهرک‌های استان اضافه می‌شود؛ همچنین ایجاد یک شهر جدید  در استان از دیگر مصوباتی است که نیازمند مصوبه هیئت‌وزیران است.

متولیان استان هشدار می‌دهند برای هرگونه سیاست‌گذاری جدید در بخش ساخت‌و ساز باید تمامی جوانب در نظر گرفته شود.

به‌زعم مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، اگر هدف از ساخت شهرک‌های جدید خانه‌دارکردن مردم است، می‌توان با احیای بافت فرسوده شهری و احصای خانه‌های خالی در اصفهان این ظرفیت‌ها را در اختیار مردم قرار داد.

براساس آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس، اصفهان پس از تهران بیشترین خانه خالی را دارد. استان تهران با دارابودن ۱۹درصد کل خانه‌های خالی در کشور (حدود ۴۹۰هزار واحد مسکونی خالی) رتبه نخست کشور را دارد.

نرخ خانه‌های خالی استان تهران در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۱.۶درصد و حدود 0.3درصد بالاتر از متوسط کشوری آن است و شش استان اصفهان، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، البرز و خوزستان با دارابودن مجموع سهمی معادل ۳۹درصد از کل خانه‌های خالی کشور، در رتبه‌های بعدی بیشترین تعداد خانه‌های خالی قرار دارند.

عرضه خانه‌های خالی یکی از راهکارهای خانه‌دارشدن مردم در کوتاه‌مدت است.

نگاه تک‌بعدی برای ساخت‌وساز بحران‌زاست

مسکن به یکی از گران‌ترین کالاها در سبد هزینه خانوار تبدیل شده است و خانه‌دارشدن اصلی‌ترین دغدغه این روزهای مردم است. رشد غیرمنطقی قیمت مسکن، قدرت خرید و استطاعت مسکن برای مردم را به‌شدت کاهش داده و اقشار متوسط و ضعیف جامعه را بیش‌ازپیش از خانه‌دارشدن دور کرده است.

برای حل مشکل مسکن یکی از سیاست‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود شهرک‌سازی است.

هرچند سیاست ایجاد شهرک‌های جدید در كنار کلان‌شهرها به دلیل سرریز جمعیت و خانه‌داركردن اقشار کم‌درآمد وضع می‌شود؛ اما كارشناسان تأکید دارند باید در كنار این مهم، مسائل و شاخص‌های زیست‌محیطی، عرضه و تقاضا، امكانات رفاهی، فضای سبز و بهداشت عمومی كیفی در نظر گرفته شود؛ اما متأسفانه این موضوع از سوی شهرسازان و انبوه‌سازان كمتر موردتوجه بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: ساخت شهرک‌های جدید در اصفهان با موضوعات مختلف زیست‌محیطی اجتماعی و مهاجرت پیوند می‌خورد؛ به همین خاطر نباید صرفا نگاه تک‌بعدی داشت؛ تک‌بعدی نگاه‌کردن یعنی صرفا بعد خانه‌دارکردن و افزایش ساخت‌وساز در سیاست‌گذاری‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ البته که بنده مخالف ساخت شهرک‌های جدید نیستم، بلکه حرفم این است که قبل از ساخت شهرک باید منابع موردنیاز مانند آب تأمین شود.

مهدی طغیانی خاطرنشان می‌کند: ساخت شهرک‌های جدید بدون درنظرگرفتن منابع موردنیاز در گذشته هم کار اشتباهی بوده و در شرایط کنونی تکرار این اقدام اشتباه فاحش‌تری به‌شمار می‌رود.

تشدید فرونشست با شهرک‌سازی

طغیانی عنوان می‌کند: گلوگاه اصفهان بحث آب است؛ ساخت این شهرک‌ها مهاجرت را تشدید می‌کند و باید برای مهاجرین جدید هم تأمین آب صورت بگیرد؛ این در حالی است که زاینده‌رود دیگر امکان بارگذاری جدید ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر بحران آب در اصفهان اذعان می‌کند: برای تأمین آب مهاجران، یا آبخوان باید تخلیه شود یا فشار بیشتری برای تأمین آب شرب از رودخانه وارد می‌شود که این اقدامات منجر به ازبین‌رفتن اقلیم به‌واسطه خشکی زاینده‌رود و تشدید فرونشست و نابودی زندگی مردم می‌شود.

طغیانی خاطرنشان می‌کند: پروانه‌های ساختمانی که هرساله در اصفهان صادر می‌شود پاسخگوی تأمین نیاز مسکن زوج‌های جوان اصفهان که ازدواج می‌کنند، هست؛ ضمن اینکه حجم زیادی از اراضی بافت فرسوده شهری در اصفهان وجود دارد که می‌توان نوسازی و احیا کرد؛ علاوه بر این بخش زیادی از واحدهای مسکونی خالی از سکنه است؛ به‌عنوان‌مثال در شهیدکشوری 17 هزار واحد، در گل نرگس 4هزار و 500 واحد و در ولیعصر سمت ارتش 10هزار واحد خالی وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: علاوه براین تعداد زیادی از خانه‌های خالی احصا نشده است. میانگین 30درصد ظرفیت شهرهای جدید خالی است که این ظرفیت‌ها را می‌توان پر کرد و مجموع این واحدها برای خانه‌دارشدن جوانان شهر کفایت می‌کند. به اعتقاد بنده سیاست‌گذاری‌های ساخت‌وساز باید اصلاح شود و فقط نباید نگاه تک‌بعدی داشت.

شهرک‌سازی؛ سکوی افزایش مهاجران در اصفهان

متولیان شهری اصفهان نیز نسبت به تبعات منفی ساخت شهرک‌های جدید در اصفهان هشدار می‌دهند. استان اصفهان دارای بیشترین بافت فرسوده در بین شهرهاست؛ تا جایی که براساس آمارها 10درصد کل بافت‌های فرسوده کشور در اصفهان قرار دارد. نوسازی این بافت می‌تواند یکی از راهکارهای خانه‌دارشدن اصفهانی‌ها باشد.

دو ماه پیش رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان از جذب ۳۰ سرمایه‌گذار جدید برای احیای بافت تاریخی این کلان‌شهر خبر داد.

احیای بافت فرسوده شهری سیاستی است که متولیان شهری با جدیت پیگیر اجرایی‌شدنش هستند؛ این موضوعی است که رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای شهراصفهان به آن اشاره می‌کند و به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: ساخت شهرک‌های جدید برای اصفهان فقط تبعات منفی دارد. ساخت این شهرک‌ها پله‌ای برای مهاجرت بیشتر به شهر اصفهان و افزایش قیمت‌هاست درواقع با ساخت شهرک‌های جدید مشکلات بیشتر می‌شود.

ابوالفضل قربانی تصریح می‌کند: ساخت شهرک جدید در اصفهان توجیه ندارد و لازم است مطالعات بیشتری در این خصوص انجام شود؛ الان هر بارگذاری در شهر اصفهان به تأمین آب و انرژی پاک نیاز دارد؛ ولی در کمال تأسف اصفهان در این زمینه و به‌منظور تأمین این منابع مشکل دارد و هر فردی بخواهد در این شهرک‌ها ساکن شود با مشکلات و مسائل زیادی مواجه خواهد شد.

قربانی اذعان می‌کند: ساخت شهرک‌ها پیرامون شهر اصفهان باید توسط مشاوران محترم و دستگاه‌های مربوط موردبررسی قرار گیرد. برای خانه‌دارکردن مردم راه‌های دیگری هم هست؛ مثلا نوسازی بافت فرسوده راهکار تأثیرگذاری است؛ چون وسعت بافت فرسوده در شهر اصفهان زیاد است و نوسازی بافت فرسوده به خانه‌دارشدن مردم کمک می‌کند. در این رابطه مساعدت‌هایی که در ارتباط با بافت فرسوده می‌شود باعث می‌شود مسکن با قیمت مناسب‌تری در این بافت‌ها نوسازی شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 − 7 =