متولیان جشنواره فیلم کودک و نوجوان با هنرمندان سینما و تلویزیون به گفت‌وگو نشستند:

صمیمانه با سینماگران

درحالی‌که چندروز دیگر به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان باقی‌ مانده است، عوامل جشنواره و مدیران شهری نشست صمیمانه‌ای با سینماگران در باشگاه شماره 2 شهرداری اصفهان برگزار کردند.

تاریخ انتشار: 08:35 - چهارشنبه 1402/07/5
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
صمیمانه با سینماگران

به گزارش اصفهان زیبا؛ درحالی‌که چندروز دیگر به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان باقی‌ مانده است، عوامل جشنواره و مدیران شهری نشست صمیمانه‌ای با سینماگران در باشگاه شماره 2 شهرداری اصفهان برگزار کردند.

هنرمندان نام‌آشنای جوان و باتجربه در گوشه‌گوشه باشگاه گرد هم آمدند تا مشکلاتشان را در زمینه جشنواره با مسئولان در میان بگذارند و مسئولان پاسخگو باشند.

پس از صرف ناهار، با فراخوان آقای احمدی، مجری برنامه، مجید نادرالاصلی رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر، فرزانه کلاهدوزان رئیس کمیسیون ویژه خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر، میثم بکتاشیان دبیر اجرایی سی‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان، کمال حیدری معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و علی تمنایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بالای سن قرار گرفتند تا ضمن شنیدن صحبت‌های هنرمندان، پاسخگوی مطالبات آن‌ها باشند.

در این گزارش صحبت‌های سینماگران با «اصفهان زیبا» آمده و در پایان، سخنان مسئولان روایت شده است. «خدا نکند! خدا نکند! چشمه هنر اصفهان مانند زاینده‌رود خشک شود!»، «جای سینماگران در جشنواره کودک کجاست؟!»، «مسئولان نباید بین هنرمندان تبعیض قائل شوند»، «متأسفانه دوبله اصفهان در این جشنواره حذف شده و فقط از ظرفیت پایتخت‌نشینان در این هنر استفاده شده است» از مهم‌ترین صحبت‌های سینماگران در این نشست بود.

ستایش ساسانی‌نژاد، فیلم‌ساز و کارگردان و مؤسس آموزشگاه سینمایی: خدا نکند! خدا نکند! چشمه هنر اصفهان مانند زاینده‌رود خشک شود!

15 سال سابقه کارگردانی فیلم دارم و در این دوره از جشنواره با ارائه فیلمی درباره یک کودک سندرم دان در جشنواره شرکت کردم.

امروز مدیران شهرداری و ارشاد در این جلسه حضور داشتند و شایسته بود سه ماه قبل از برگزاری جشنواره که مشخص شد این جشنواره در اصفهان برگزار می‌شود، هنرمندان اصفهانی را دورهم جمع می‌کردند و نظرها، پیشنهادها، طرح‌ها و ایده‌های آن‌ها را می‌شنیدند.

مسئولان باید از هنرمندان، به‌خصوص بانوان، بیشتر حمایت کنند. اگرچه مسئولان ارشاد با ما بسیار همکاری داشتند؛ اما ای‌کاش بیشتر فرصت داشتیم تا با تبادل و گفت‌وگو بتوانیم جشنواره‌ای قوی و درخورشأن اصفهان برگزار کنیم.

مدتی پیش مسئولان جشنواره نشستی در اتاق بازرگانی برگزار کردند که محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی حضور داشتند و درخواست کردند در راستای اهداف جشنواره فیلم تولید کنید.

من به‌عنوان هنرمند اصفهانی فیلمی در راستای اهداف مطرح‌شده در رابطه با فرزندآوری و امیدبخشی به جامعه تولید کردم. فیلمی در رابطه با کودک سندرم دان و این کار فوق‌العاده سختی است که یک کودک بیمار را ملزم کنی در فیلمی بازی کند.

دست هنرمند در جیب خودش است که یا باید از سوی مردم حمایت شود و یا خودش هزینه تولیداتش را  بپردازد و اگر این کار را نکند، نمی‌تواند هنرش را به نمایش بگذارد و در جامعه عرضه کند.

تا زمانی که بودجه نباشد، چگونه می‌توانیم دغدغه‌های مردم را بیان کنیم؟ باید بودجه‌ای اختصاصی به هنرمندان تعلق بگیرد. خدا نکند! خدا نکند! چشمه هنر اصفهان مانند زاینده‌رود خشک شود و همه مسئولان بگویند درست می‌شود، درست می‌شود.

برخی از پایه‌های سی‌وسه‌پل فروریخته است و اگر مسئولان به هنر هم بی‌تفاوت باشند، پایه‌های هنر هم صددرصد خراب و نابود می‌شود یا این است که هنرمندان اصفهانی به پایتخت کوچ کنند.

هنر یعنی آرامش، آسایش و صداقت و اگر هنرمند دغدغه مالی داشته باشد، نمی‌تواند کار کند. از مسئولان تقاضا می‌کنم که از بانوان هنرمند به‌طور‌ویژه حمایت کنند.

سیدمحمدرضا ممتاز، نویسنده تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون: جای سینماگران در جشنواره کودک کجاست؟!

امسال هم خوشبختانه جشنواره کودک در اصفهان برگزار شد. چه خوب است که یک رویداد بین‌المللی در اصفهان در حال وقوع است و تمام دنیا درباره اصفهان صحبت می‌کنند.

شهرداری اصفهان هم به‌عنوان یکی از متولیان کار، همراه با فارابی، این کار را بر عهده گرفته است و ما در فاز اول از آن‌ها تشکر می‌کنیم؛ اما دغدغه‌ای که سینماگران دارند این است که جای آن‌ها در جشنواره کودک در تمام این موقعیت‌های فراهم شده در 10 سال گذشته و ادواری که جشنواره در اصفهان بوده است کجاست؟

ما از شهرداران وقت این سؤال را می‌پرسیدیم که جای ما در جشنواره کودک کجاست؟! امسال جشنواره اصفهان بودجه‌ای را برای یک فیلم تأمین کرده است؛ چرا این بودجه برای پنج فیلم هزینه نشده است؟

اغلب هنرمندانی که در این سالن نشسته‌اند، سه سال است بیکار هستند.

اگر ارگان‌هایی مانند شهرداری اصفهان، فولاد مبارکه، اتاق بازرگانی، حوزه هنری و ذوب‌آهن در سال سه‌میلیارد تومان بودجه برای فیلم‌سازان اختصاص دهند،  15میلیارد می‌شود و من به شما تضمین می‌دهم می‌توانیم با این مبلغ شش سریال خوب در راستای دغدغه و مشکلات شهر اصفهان تولید کنیم و همه این هنرمندان بیکار نمی‌شوند.

هنرمندان علاقه‌مندند تولیداتشان دیده شود. همه این ارگان‌ها بودجه فرهنگی دارند و می‌توانند از سینماگران حمایت کنند؛ چرا این کار را انجام نمی‌دهند؟

شما نگاهی به تعداد هنرمندان داخل سالن بیندازید؛ ببینید چقدر ریزش پیدا کرده‌اند. اغلب هنرمندان در اسنپ و سوپری کار می‌کنند. این تعدادی هم که امروز آمده‌اند، لطف کرده‌اند.

حسین غیابی، پیش‌کسوت بازیگری در سینما و تلویزیون ایران و پدر لوکیشن اصفهان: مسئولان نباید بین هنرمندان تبعیض قائل شوند

زمانی که تهران متولی برگزاری جشنواره بود، بین هنرمندان تهرانی و اصفهانی تمایز قائل می‌شدند؛ به‌طوری‌که همه امتیازها به هنرمندان تهرانی اختصاص داده می‌شد؛ درحالی‌که هنرمندان بزرگی در اصفهان بوده، هستند و خواهند بود.

اگر قرار باشد برای هنرمندان تهرانی امکانات در نظر بگیرند، هنرمندان اصفهانی هم نباید از این قاعده مستثنا باشند؛ چون هنرمندان اصفهانی یک‌سروگردن از هنرمندان پایتخت بالاتر هستند. یک هنرمند بزرگ تفاوت و تبعیض را برنمی‌تابند.

اصفهان شهر هنر است و از هر لحاظ در دنیا حرف اول را می‌زند. بهترین فیلم‌ها در شهر اصفهان تولید می‌شود و مسئولان نباید بین هنرمندان تبعیض قائل شوند.

فرزاد نوابی‌فر، دوبلور اصفهانی: متأسفانه دوبله در این جشنواره حذف شده است

11سال سابقه کار دوبلوری دارم و چند دوره در جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان حضور و در دوره قبل از کرونا سرپرست تیم دوبله اصفهان را در جشنواره به عهده داشتم.

دوبله بخش تفکیک‌ناپذیر جشنواره است و بزرگان هنر دوبله از سال‌های گذشته در این جشنواره حضور داشتند و ما به‌نوعی میراث‌دار آن‌ها هستیم؛ اما متأسفانه در جشنواره امسال این هنر حذف‌شده است؛ درحالی‌که با توجه به توانایی که اصفهان در این هنر دارد، می‌تواند آن را ارتقا دهد و در کنار بزرگان دوبله تهران قرار بگیرد و این منوط به حمایت‌های مسئولان اصفهانی است که باید در ارتقا و گسترش این هنر سهیم باشند.

یکی از ضعف‌های جشنواره در این دوره این است که اکران فیلم‌ها دوبله هم‌زمان ندارد؛ در حالی که اغلب مخاطبان سینما می‌دانند که دوبله هم‌زمان در اکران یک فیلم چه لذتی دارد. من به‌واقع نمی‌دانم که امسال چه اتفاقی افتاده که این بخش حذف شده است! باید این موضوع را پیگیری کنیم. اصفهان توانایی و ظرفیتی قوی در این هنر دارد که باید از آن بهره‌مند شد.

دوبلورهای زیادی در اصفهان هستند و افرادی که در سال‌های اخیر علاقه‌مندی و انرژی خود را نشان دادند؛ اما بازخوردی که باید دریافت کنند، به دست نیاورده‌اند.

ما می‌توانیم در اصفهان با یک برنامه‌ریزی حساب‌شده انجمنی تشکیل دهیم که هنرمندان دوبلور با حقوقشان آشنا شوند و کانون مشخصی در این زمینه داشته باشیم که اگر چنین نباشد اتفاقی رخ می‌دهد که خوشایند نیست.

من علاقه‌مند هستم که هنر دوبله قانونمند شود تا ارتقا پیدا کند. متأسفانه نظارت صحیحی در اصفهان بر روی هنر دوبله وجود ندارد و دوبله اصفهان با توجه به ظرفیت غنی و قوی که دارد، کم‌تر به آن توجه شده است؛ درحالی‌که اصفهان پایتخت هنر ایران است.

این تنها بخشی از صحبتهای سینماگران در این نشست صمیمی بود. در ادامه این گزارش صحبتهای مدیران و متولیان جشنواره روایت شده است.

میثم بکتاشیان، مدیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان: اعلام آمادگی ۲۰۰ اثر بین‌المللی و ۳۵۹ اثر ملی برای حضور در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان

با حضور این هنرمندان اتفاقات بزرگی در حوزه سینما و تئاتر اصفهان رقم خورد؛ اما از طرفی در مدت کوتاهی که معاون فرهنگی شهردار منصوب شد، فشار مضاعف کاری برای هماهنگی بر دوش ما بود.

معمولا در گذشته، حدود یک سال قبل برای جشنواره برنامه‌ریزی می‌شد؛ اما امسال در مدت کوتاه تلاش کردیم اتفاقات خوبی را پیگیری کنیم و کمیته‌ها را تشکیل دهیم.

از 35 دوره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، 23 دوره در اصفهان، شش دوره در تهران، پنج دوره در همدان و یک دوره در کرمان برگزار شد.

در بخش بین‌المللی جشنواره ۲۰۰ اثر، بخش ملی ۳۵۹ اثر، فیلم کوتاه داستانی ملی ۱۸۹ اثر، آثار پویانمایی ملی ۱۱۸ اثر، فیلم بلند تلویزیونی ملی ۳۵ اثر، فیلم بلند سینمایی ملی نیز ۱۷ اثر به دبیرخانه جشنواره اعلام شده است.

سینماهای ساحل و چهارباغ درگیر جشنواره خواهند شد؛ همچنین سینما سوره به‌صورت متمرکز برای هنرمندان و اصحاب رسانه است؛ هرچند در دو سینمای مذکور هم سانس‌های ویژه‌ای برای هنرمندان و اصحاب رسانه برنامه‌ریزی‌شده و در کتابخانه مرکزی نیز کارگاه‌هایی برگزار می‌شود.

در دوره مدیریت شهری فعلی خاطرات گذشته تداعی شد و در این راستا سیاست گام‌به‌گاممان این است که جشنواره مختص اصفهان شود و در این راستا امسال المپیاد فیلم‌سازی ویژه کودکان و نوجوانان آماتور برای اصفهان شد و قرار این است که اگر در اصفهان بماند، مانند دیگر المپیادها به برگزیدگان آن‌ها تسهیلاتی ارائه شود.

زمانی می‌توانیم به خود افتخار کنیم و جشنواره را از آن خودمان بکنیم که در حوزه کودک و نوجوان تولیدی داشته باشیم.

درصددیم فرایند تولید فیلم‌های کوتاه و پس از آن تله‌فیلم و فیلم‌های بلند را تولید کنیم. نباید جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را با جشنواره فجر مقایسه کرد؛ زیرا جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان به معنای یک رخداد فرهنگی است تا مباحث را در جای‌جای محله‌ها دنبال کنیم. برای شهرداری چهار جشنواره فیلم کودک و نوجوان، فیلم مستند اصفهان، پوپک و تئاتر کمدی اهمیت دارد.

امید است با حمایت‌های مدیریت شهری و متولیان و کمک هنرمندان، جشنواره فیلم کودک و نوجوان را پله‌پله برای خودمان کنیم؛ اما باید زیرساخت‌های آن را در اصفهان فراهم کنیم.

اگر المپیاد، فیلم کوتاه، تله‌فیلم و فیلم بلند را به‌طور حرفه‌ای پیش ببریم ادعای جشنواره‌ای حرفه‌ای را خواهیم داشت. حتی در بدترین حالت، برگزاری جشنواره برای اصفهان عایدی دارد؛ اما گاهی اوقات پیگیریم اتفاق بهتری برایمان رقم بخورد. ما تا پایان پای قولمان خواهیم بود.

کمال حیدری، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: احداث شهرک سینمایی اصفهان یکی از آرزوهای ماست

رهبر انقلاب از ویژگی‌های مختلف اصفهان، ازجمله هنر این شهر تعریف فراوانی کردند و از زمان شروع کار، یکی از دغدغه‌ها و آرزوهایمان این بوده است که در اصفهان شهرک سینمایی داشته باشیم.

همدلی می‌تواند آینده را بسازد و امید است با چنین جلساتی هم‌افزایی را افزایش دهیم. یکی از پرسش‌ها این است که آورده جشنواره فیلم کودک و نوجوان برای اصفهان چیست و امید است در این مسیر بتوانیم آینده درخشانی را بسازیم.

۳۰۰ برنامه در دل محله‌ها تعریف‌شده تا فیلم‌ها برای کودکان کار، کودکان سرطانی، معلولان و… نیز اکران شود. در همین راستا امروز جلسه‌ای با آموزش‌وپرورش داشتیم تا فضای مطلوب برای کودکان ادامه داشته باشد.

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان: ظرفیت‌های اصفهان در حوزه‌های مختلف ازجمله هنر، صنایع‌دستی و… فراوان است

در دو سال اخیر برای حوزه فرهنگ بودجه و اعتبار خوبی اختصاص یافته است. ظرفیت‌های اصفهان در حوزه‌های مختلف ازجمله هنر، صنایع‌دستی و… فراوان است و در این مسیر وظیفه هنرمندان این است که برای اصفهان که سرای هنر است، کاری انجام دهند.

امید است همگی با  کمک یکدیگر آنچه شأن اصفهان است را در دستور کار قرار دهیم. باید یا خودمان ابداع داشته باشیم یا چنان هنرنمایی کنیم که دیگران خلع‌سلاح شوند.

فرزانه کلاهدوزان، عضو هیئت‌رئیسه و رئیس کمیسیون ویژه خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان: تأسیس صندوق پروانه برای حمایت از سینمای کودک و نوجوان ره‌آورد خوبی خواهد بود

سال گذشته جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار نشد و در همین راستا مدیریت شهری تلاش فراوانی برای بازگشت جشنواره به اصفهان کرد.

عده‌ای معتقد بودند جشنواره می‌تواند برای یک هفته حال و هوای شهر را تغییر دهد و به شهر شادی بخشد و حتی بنیاد فارابی نیز معتقد بود اصفهانی‌بودن جزئی از ویژگی‌های این جشنواره است.

با توجه به چهار سال برگزارنشدن جشنواره، نیاز است که ظرفیت‌های شهر آماده آن شود و در این راستا برنامه‌های محله‌محور کمک مؤثری به این موضوع می‌کند.

مدیرعامل بنیاد فارابی نیز به‌تازگی تغییر کرده است؛ اما بازهم در زمان کوتاه، هماهنگی‌ها به‌خوبی پیش رفته و از طرفی المپیاد فیلم‌سازی نیز کمک‌کننده خواهد بود.

از سال گذشته پیشنهاد تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری به نام پروانه مطرح شد تا شهرداری، بنیاد و دیگر بخش‌ها آورده‌ای برای آن بیاورند و حتی قرار شد به‌دنبال بودجه‌های ملی برویم؛ اما هنوز به بلوغ لازم نرسیده و اگر به نتیجه برسد، نتایج خوبی داشته و راهگشا خواهد بود.

علی تمنایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان: لزوم اجرای سیاست واحد در برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

اشکال ما منفصل‌بودن تصمیم‌گیری‌‌ها است. گاهی تغییرات باعث می‌شود روند جشنواره با افت‌وخیز مواجه شود؛ یعنی سیاست واحدی وجود ندارد و مسائل شخص‌محور است.

نقدهای وارد به جشنواره کودک و نوجوان، مواردی بجا و منطقی است و در این راستا انتظار می‌رفت پس از ۳۵دوره جشنواره به بلوغ لازم برسد؛ اما هنوز این اتفاق رقم نخورده است. از طرفی ظرفیت‌های استان اصفهان با دیگر استان‌ها تفاوت فراوانی دارد.

در استان اصفهان ظرفیت برای کار وجود دارد که اگر از آن استفاده نکنیم اشتباه است. کار تخصصی بنیاد فارابی فیلم بین‌المللی است و مکان جشنواره برای آن تفاوتی ندارد. در این راستا ما باید دغدغه برگزاری جشنواره را داشته باشیم.

شرکت‌های دولتی استان مکلف هستند که یک‌درصد بودجه خود را برای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و قرآنی هزینه کنند که در صورت تحقق آن، شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 + 10 =