فیلم «خیابان ملک» به کارگردانی احسان سلطانیان در سینمای سوره حوزه هنری به نمایش درآمد:

«خیابان ملک» به روایت هنرمندان

سالن سینمای سوره حوزه هنری اصفهان برای نمایش فیلم‌ها ویژه هنرمندان، اهالی رسانه و مهمانان در نظر گرفته شد و روز گذشته ساعت 16 فیلم سینمایی «خیابان ملک» به کارگردانی احسان سلطانیان با موضوع کودک‌ونوجوان در این سالن اکران شد.

تاریخ انتشار: 14:56 - یکشنبه 1402/07/16
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
«خیابان ملک» به روایت هنرمندان

به گزارش اصفهان زیبا؛ سالن سینمای سوره حوزه هنری اصفهان برای نمایش فیلم‌ها ویژه هنرمندان، اهالی رسانه و مهمانان در نظر گرفته شد و روز گذشته ساعت 16 فیلم سینمایی «خیابان ملک» به کارگردانی احسان سلطانیان با موضوع کودک‌ونوجوان در این سالن اکران شد.

ابتدای ورودی سینما پوستر فیلم با نمایی از مهدی باقربیگی، بازیگر قصه‌های مجید، روی استندی جا خوش کرده بود. از پله که پایین رفتم، در ورود به سالن، مردی جوان با پسری نوجوان را دیدم که بیرون از سالن سینما روی صندلی‌های خاکستری نشسته بودند. به نظر می‌رسید پدر و پسر باشند. نزدیک‌تر رفتم تا با آن‌ها گفت‌وگو کنم.

پسر سرش را بالا آورد و با خنده گفت: «برای مصاحبه آمده‌اید؟!» و این‌گونه صحبت کرد: «من سروش عبداللهی، نوجوان ۱۷ساله‌ای هستم که همراه پدرم برای تماشای فیلم خیابان ملک آمده‌ایم؛ اما به دلیل اینکه ساختار فیلم بسیار ضعیف بود، سالن را به‌همراه پدرم ترک کردیم. دوست دارم در جشنواره‌های فیلم کودکان‌ونوجوانان فیلم‌هایی تولید شود که کودکان‌ونوجوانان از آن لذت ببرند و خسته نشوند. به عقیده من شرکت در المپیاد فیلم‌سازی هم برای نوجوانان هیچ آورده‌ای نخواهد داشت.»

کارت ورود به سینما به من ندادند و این شیوه هنرمداری نیست

مختار عبداللهی، کارگردان فیلم «میان صخره‌ها»، پدر سروش هم دیدگاهش را درباره فیلمی که دیده بودند، چنین گفت: «به اعتقاد من فیلم خیابان ملک، فیلم سینمایی نبود؛ یک تله و حتی یک پله هم از تله پایین‌تر بود. اشتباه‌های فاحش و استفاده زیاد از هلی‌شات در فیلم بسیار توی ذوق می‌زد و عملا ضعف کارگردانی را نشان می‌داد. من سال قبل در جشنواره  فیلم “میان صخره‌ها” جایزه بهترین بازیگری را داشتم. متأسفانه هیچ افق روشنی برای سینمای کودک‌ونوجوان وجود ندارد. فیلم‌سازان ما به‌روز نیستند و فیلم‌سازی که به‌روز نباشد، نمی‌تواند با هجمه‌ای که از فیلم‌های هالیوودی بیرون می‌آید، رقابت کند. آسیب‌شناسی در حوزه کارگردانی و متولیان برگزاری فیلم‌ها باید در دستورکار قرار گیرد. مشخص نیست برای تولید فیلم‌ها چگونه بودجه می‌دهند و متر و معیار برای بودجه‌ریزی چیست؛ حتی فیلم‌سازان و متولیان جشنواره به‌روز نیستند. من در سال 1400 نماینده سینمای اصفهان در جشنواره کودک بودم و وقتی پروانه جشنواره را دریافت کردم، همه اعلام کردند اصفهان پروانه‌های زرین را درو کرد؛ اما جالب است که در جشنواره امسال یک کارت ورود به من ندادند؛ درحالی‌که بخشی از سینما جای هنرمندان است و این شیوه هنرمداری نیست.»

اصفهان ظرفیت برگزاری جشنواره را دارد

هنگام ورود به سالن، علیزاده یکی از عوامل سازمان امور سینمایی تهران را دیدم. او هم درباره چگونگی جشنواره و شهر اصفهان به‌عنوان متولی برگزاری صحبت کرد.

«اصفهان ظرفیت برگزاری جشنواره را دارد و جمعه افتتاحیه خوبی برای جشنواره در این شهر برگزار شد. اصفهان شهری تاریخی است و مردمی دارد که به‌لحاظ مذهبی در جایگاه خوبی قرار دارند و در بانوان اصفهانی رعایت حجاب به‌خوبی دیده می‌شود. کشکولی از فیلم‌ها با عناوین مختلف برای اکران در جشنواره انتخاب شده است. از صبح تا کنون برخی از فیلم‌ها را دیده‌ام. بعضی از آن‌ها مختص کودک و برخی از آن‌ها با محوریت خانواده است و توجه به خانواده را نشان می‌دهد. امسال نیروهای سینمایی و عوامل فارابی تلاش می‌کنند که جشنواره به نحو احسن برگزار شود و درصدد هستند که بهترین‌ها را ارائه  کنند.»

به مسئولان غر نزنیم

محمدرضا نریمانی، بازیگر پیش‌کسوت اصفهانی هم در سالن با دوستانش مشغول تبادل افکار بود. او در خصوص این فیلم گفت: «بازیگران این فیلم ضعیف کار کرده بودند و از بازیگران خوبی در این فیلم استفاده نشده بود. کارگردان باید به استفاده از نابازیگر اشراف داشته باشد و بتواند یک نابازیگر را به یک بازیگر تبدیل کند. سلطانیان آثار خوبی ارائه داده است؛ اما این کار او ضعیف بود. کودکانی که بازی کرده بودند، خوب بودند؛ اما قاب‌بندی‌ها ضعیف بود و دلیل اینکه در ابتدای فیلم از مهدی باقربیگی، بازیگر قصه‌های مجید استفاده شده بود، نمی‌دانم؛ شاید به دلیل اینکه کارگردان آن، مرحوم کیومرث پوراحمد بوده است. بارها در فیلم‌ها دیده‌ایم که از قطعه‌های فیلم قصه‌های مجید استفاده می‌کنند؛ اما در این فیلم هیچ پیوندی بین قصه‌های مجید با موضوع آن وجود نداشت. متأسفانه ما به مسئولان غر می‌زنیم و به بنیاد فارابی گوشزد کرده‌ایم که چرا اصفهان اتاق فکری در جشنواره ندارد. ما مهمان‌پذیر هستیم و می‌خواهیم پایمان را در اتاق فکر بگذاریم؛ اما باید در جشنواره جایگاه اندیشه‌ای و دانشی داشته باشیم. غرزدن فایده‌ای ندارد. همین که کارگردان این فیلم برای تولید یک اثر با محوریت کودکان اقدام کرده، خوب است؛ چراکه کارکردن با بچه‌ها سخت است؛ زود خسته می‌شوند. به اعتقاد من هنرمندان به‌جای غرزدن باید برای جشنواره سال آینده اندیشه کنند تا بهترین‌ها را ارائه دهند؛ حتی از من در مقام یک پیش‌کسوت بخواهند در کلاس بازیگری به‌عنوان هنرجو شرکت کنم. وقتی داوران مردم و بچه‌ها و آن‌هایی را که اهل خرد و دانش سینما هستند، قضاوت می‌کنند، این کار شایسته‌ای است. شهرداری اصفهان اقدام پسندیده‌ای انجام داده و جشنواره را در شهر اصفهان برگزار کرده است؛ اما باید موضوع آموزشی، کارشناسی و آسیب‌شناسی جشنواره را در رأس امور قرار دهیم. در پایان من از همه عوامل برگزاری جشنواره تشکر می‌کنم.»

شایان ذکر است؛ فیلم «خیابان ملک» محصول سال ۱۴۰۲ به نویسندگی و کارگردانی احسان سلطانیان و تهیه‌کنندگی احسان سلطانیان و مهران هادی است. مهران هادی، محمدپارسا نصرتی، نازنین علینقیان، جواد مدنی و مهدی باقربیگی از بازیگران این فیلم هستند.

سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با دبیری مجید زین‌العابدین و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از ۱۴ مهرماه با آیین افتتاحیه در اصفهان، فعالیت خود را آغاز کرد و نمایش فیلم‌ها نیز از شنبه،۱۵ مهر (هفتم اکتبر) آغاز شده است. این جشنواره تا بیستم مهر (۱۲ اکتبر) ادامه دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده + 12 =