جای خالی پروانه‌های سوخته‌بال

در گام نخست بررسی اجمالی برخی از آثار سینمایی دفاع مقدس که به کودکان و آسیب‌های آن‌ها در طول هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد، خالی از لطف نیست و ما را در راه شناخت از سینمای مقاومت با نگاه به جنگ ایران و عراق یاری می‌رساند.

تاریخ انتشار: 14:12 - سه شنبه 1402/07/18
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
جای خالی پروانه‌های سوخته‌بال

به گزارش اصفهان زیبا؛ نقشه‌های قدرت‌های استکبار جهانی در راه‌اندازی گروه‌های تروریستی و راه‌اندازی جبهه‌های متعدد جنگ و چپاول کشورها در سراسر جهان و از زمان‌های دور تا دوران دفاع مقدس و صدها جنگی که اوجش در همین سال‌های اخیر در فلسطین و غزه بوده، موجب شده تا شرایط زندگی برای کودکان سرتاسر عالم با مخاطرات جدی مواجه شود.

این مهم آنجا رخ عیان می‌کند که کودکانی که بایستی کودکانه‌های خود را در آسمان خیال‌انگیز رنگارنگ خود پیدا کنند، شاهد جنگ و آثار وحشتناک آن در زندگی خود باشند.

افزایش روزافزون جنگ‌های متنوع و شکل‌گیری عملیات انتحاری در سراسر جهان، به خصوص در خاورمیانه، سبب شده تا هرساله کودکان در معرض حوادث ناشی از آن قرار بگیرند.

سوءاستفاده فیزیکی و جنسی، ناظر صحنه‌های دل‌خراش‌بودن، کشته‌شدن والدین و دوری از آغوش امن پدر و مادر، در معرض تهدیدهای مختلف قرارگرفتن، آن‌ها را با آسیب‌های روحی و روانی، از جمله سندرم ترومای روانی قرار می‌دهد؛ از این‌رو سینمای مقاومت نقش کلیدی در احقاق حقوق کودکان در به‌تصویرکشیدن مظلومیت پنهان آن‌ها می‌تواند ایفا کند.

به این منظور بایستی به این‌ گونه، نه به‌عنوان یک موضوع، بلکه به‌عنوان یک بخش ویژه در جریان‌سازی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نگاه کرد.

در گام نخست بررسی اجمالی برخی از آثار سینمایی دفاع مقدس که به کودکان و آسیب‌های آن‌ها در طول هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد، خالی از لطف نیست و ما را در راه شناخت از سینمای مقاومت با نگاه به جنگ ایران و عراق یاری می‌رساند.

متأسفانه همان‌گونه که سینمای کودک و نوجوان در سال‌های متمادی همیشه موردغفلت سیاست‌گذاران این حوزه قرار گرفته، در پی آن سینمای مقاومت هم از این سوءمدیریت بی‌بهره نبوده و ما شاهد بی‌توجهی چشمگیری در ساخت آثار سینمایی با مضمون مقاومت و به‌تصویرکشیدن مصائب کودکان در مواجهه با جنگ و جنایات کشورهایی همچون آمریکا و اسرائیل بوده‌ایم.

به هر ترتیب به دلیل اینکه موضوع مقاومت، جنگ و کودک متعلق به یک متولی خاص نیست، آمار دقیقی از تولیدات این حوزه در دست نیست؛ آنچه مشخصا می‌توان گفت متأسفانه در تصمیم‌گیری‌های کلان مدیریتی موردبی‌مهری واقع شده. اما در برهه‌هایی از زمان به‌دلیل دغدغه‌های فیلم‌سازان، آثاری ساخته شده که به معرفی کوتاه برخی از آثار شاخص آن، که مشخصا به آثار تجاوز عراق به ایران و تبعات آن برای نوجوانان است می‌پردازم.

«بزرگ‌مرد کوچک»؛ روایت زندگی شهید بهنام محمدی

داستان فیلم به اوایل جنگ و حمله عراق به خرمشهر بازمی‌گردد. بهنام محمدی، نوجوانی جنوبی است که با تمام توانش می‌خواهد جلو سربازان عراقی را بگیرد؛ اما از روی بدشانسی به دست نیروهای عراقی می‌افتد و مورد ضرب‌وشتم قرار می‌گیرد.

او با زرنگی می‌تواند اعتماد عراقی‌ها را به خود جلب کند و از این طریق مواد غذایی، مهمات و گرای دشمن را به نیروهای ایرانی می‌رساند.

«ترکش‌های صلح»؛ روایت زندگی دو نوجوان در خرابه‌های جنگ

«ترکش‌های صلح» را علی شاه‌حاتمی در سال ۷۹ ساخت. داستان فیلم از این ‌قرار است که در شهری ویرانه از جنگ، دو نوجوان به همراه تعدادی از اهالی به کار جمع‌آوری و فروش ضایعات جنگی مشغول‌اند.

آن‌ها تفنگ‌های فرسوده، پوکه‌های خالی، فشنگ و تانک‌های اسقاطی را در یک گاراژ به فروش می‌رسانند و از این راه زندگی می‌کنند.

«کودک و فرشته»؛ داستان زندگی فرشته، دختری در شهر اشغال‌شده

فیلم روایتی از مقاومت مردم خرمشهر در روزهای اول جنگ ایران و عراق است. در آخرین روز تابستان سال ۱۳۵۹، فرشته و خانواده‌اش آماده می‌شوند تا در جشن عروسی یکی از اقوام نزدیک شرکت کنند؛ اما غرش صدای هواپیماهای جنگنده‌ای که از مرز عبور کرده‌اند، موجب می‌شود که پدر فرشته تصمیم بگیرد از خیر عروسی خواهرش بگذرد و خانواده‌اش را از مهلکه به‌درببرد.

فرشته در شهری که حالا توسط دشمن اشغال‌ شده، درگیر ماجراهای بسیاری می‌شود. او جان پسربچه‌ای هم‌سن برادرش را از مهلکه نجات می‌دهد و با جسد برادرش که شهید شده، مواجه می‌شود.

«اتوبوس شب»؛ روایت نوجوانی رزمنده

این فیلم درباره نوجوانی است که باید به‌تنهایی چندین اسیر عراقی را به پشت جبهه منتقل کند؛ اما در این کار با مشکلاتی مواجه می‌شود و به دلایل مختلف، کسی با او همکاری نمی‌کند و مجبور می‌شود که این کار را به‌تنهایی انجام دهد و در این راه اتفاقاتی برایش پیش می‌آید.

«کودک قهرمان»؛ رویارویی کودک روستایی با حمله دشمن

داستان «کودک قهرمان» درباره خانواده‌ای روستایی است که در حال ساختن خانه نوساز خود، با حمله دشمن روبه‌رو می‌شوند. خانواده روستایی به‌اجبار خانه نوساز خود را ترک می‌کنند.

دشمن جاده اصلی را در اختیار دارد و مردم به‌ناچار از جاده اصلی منحرف می‌شوند و به میان دشت می‌روند. اتومبیل خانواده روستایی در راه خراب می‌شود و آن‌ها ناگزیر شب را در دشت می‌گذرانند.

«خانه امن است»؛ چالش تعدادی نوجوان در زمان جنگ

در اوج موشک‌باران شهرها، تعدادی نوجوان بین ۱۴ تا ۱۸سال بنا به دلایلی مجبور به یک زندگی جمعی می‌شوند و این شروع داستان است.

«23 نفر»؛ شرح زندگی تعدادی نوجوان اسیر ایرانی

فیلم «۲۳ نفر» با تمرکز بر زندگی ۲۳نوجوان ایرانی اسیرشده در عراق و بررسی رفتارهای این گروه از زمان اسارت تا پذیرفته‌شدن درخواستشان، یک طی طریق زیبای دوره نوجوانی تا جوانی را نشان می‌دهد تا آن‌ها «مرد» شوند.

«یدو»؛ نوجوانی در تقابل با مادرش برای ترک خانه در جنگ

اوایل جنگ که خانواده‌ها، خانه‌ها و شهرهایشان را از ترس بمباران ترک کرده و به شهرهای مرکزی و شمالی ایران کوچ می‌کردند، مادری تصمیم می‌گیرد که در خانه خودش بماند. پسر نوجوان خانواده که از این تصمیم شاکی است، با مادرش برای ترک خانه دچار مشکلاتی می‌شود.

«مهران»؛ نوجوانی که خانواده‌اش میزبان جنگ‌زده‌ها شدند

فیلم سینمایی «مهران» داستان پسربچه‌ای به اسم مهران است که در دهه شصت میزبان خانواده‌ای جنگ‌زده از شهر مهران می‌شود؛ روایت متفاوت این فیلم از مهمان‌نوازی یزدی‌ها در زمان جنگ.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 − هفت =