یک کارگردانی خوب برای یک فیلم‌نامه ضعیف

یکی دیگر از فیلم‌های سینمایی حاضر در جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان، «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور است.

تاریخ انتشار: 15:12 - پنجشنبه 1402/07/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارگردانی خوب برای یک فیلم‌نامه ضعیف

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی دیگر از فیلم‌های سینمایی حاضر در جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان، «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور است.

این فیلم داستان یک پسر نوجوان را که در جست‌وجوی قهرمانی است، روایت می‌کند و بازیگران چهره‌ای همچون امیر جعفری، رؤیا تیموریان، امیرمهدی ژوله و علیرضا جعفری را داراست.

کارگردانی «هوک» را می‌توان نقطه‌قوت فیلم دانست و از میزانسن‌ها و دکوپاژهای بی‌عیب و نقص آن خوشنود بود. حسین ریگی در این فیلم ثابت کرده است تا حد مطلوبی سینما را می‌شناسد و در آینده آثار درخشانی را رقم خواهد زد.

اما فیلم‌نامه به‌رغم کارگردانی بی‌عیبش، خالی از عیب و نقص نیست. گاهی خرده‌چالش‌های فیلم آن‌قدر قد علم می‌کنند که پیرنگ اصلی داستان را به‌کلی از یاد مخاطب می‌برند و این باعث می‌شود با رجوع دوباره به پیرنگ اصلی، مخاطب دیگر حس اولیه را نسبت به پیرنگ نداشته باشد.

در مرحله بعد ریتم کند فیلم است که این را تنها می‌توانیم ناشی از نقص فیلم‌نامه بدانیم. مسائل و چالش‌ها آن‌طور که باید باهم پیوند بخورند و تاروپود منسجمی برای فیلم به وجود بیاورند، نیستند و همین موضوع باعث شده تا سازندگان فیلم، سرعت ریتم را نه در کارگردانی و نه در تدوین نتوانند سریع افزایش دهند و همین‌گونه و نادرست مجبور به ارائه باشند.

درنهایت اما نقص دیگر فیلم‌نامه در پایان‌بندی فیلم است. فیلم نه‌تنها خوب تمام نمی‌شود، بلکه به بیانیه‌ای علیه خودش تبدیل می‌شود و این از نقاط ضعف فیلم‌نامه است.

اینکه مرام پهلوانی را در شخصیت اصلی داستان قرار است تقویت کنیم، بسیار درست و زیباست؛ اما اینکه دقیقا همان چیزی که در طول فیلم نقد شده است، یعنی عدم تصمیم‌گیری درست و دقیق هنگام چالش‌ها را در آخر فیلم ترویج کنیم؛ یعنی پایان‌بندی بسیار نادرست برای یک فیلم.

از این‌ها گذشته پایان‌بندی این فیلم ازلحاظ محتوایی نیز سوءتفاهمی است که از یک مرام پهلوانی برای مخاطب پیش می‌آورد ‌و حقیقتا پیام خوب و درستی را برای مخاطب به ارمغان نمی‌آورد.

بازی بازیگران فیلم اما تا حدی تلخی نقص در فیلم‌نامه را برایمان قابل‌تحمل‌تر می‌کند. از بازی بازیگر نوجوان فیلم که واقعا درست و خوب عمل کرده است گرفته تا رؤیا تیموریان که به‌خوبی روح یک زن دلسوز و مهربان را در بستر داستان جاری ساخته است.

موسیقی متن فیلم را نیز فردین خلعتبری ساخته که حقیقتا طراوت را به فیلم افزوده است. خلعتبری که کارنامه درخشانی نیز دارد، باز هم با خلق یک اثر زیبا و متناسب با فیلم توانسته است هنر خود را به مخاطبان و منتقدان ثابت کند

طراحی صحنه و لباس فیلم را هم می‌توان تا حدی مطلوب دانست. چالش‌های کار در مناطق و نواحی مختلف با پوشش‌های متفاوت برای طراح صحنه و لباس بسیار زیاد است که مهدی سعیدی تا حد خوبی از پس آن برآمده است.

به‌طورکلی فیلم سینمایی «هوک» فرصتی بسیار خوب با ایده‌ نابی بود که اگر در پردازش آن در فیلم‌نامه دقت بالاتری می‌شد، فیلم به یکی از فیلم‌های بسیار خوب و پرمخاطب تبدیل می‌شد.

امیدواریم کارگردان فیلم پس از این، حساسیت بیشتری برای ساختار فیلم‌نامه فیلمش داشته باشد تا محصول بهتری را دریافت کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت − 2 =