بررسی میدانی و آمارهای رسمی از افزایش نرخ این محصولات حکایت دارد:

مظنه خرید اقلام غذایی پرمصرف چند؟

علاوه بر بررسی میدانی قیمت‌ها در فروشگاه‌های بزرگ اصفهان، آمارهای رسمی نیز از افزایش قیمت محصولات غذایی حکایت دارد؛ تا جایی که خرید اقلام پرمصرف بخش زیادی از بودجه خانوارها را می‌بلعد.

تاریخ انتشار: 08:36 - شنبه 1402/07/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مظنه خرید اقلام غذایی پرمصرف چند؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ علاوه بر بررسی میدانی قیمت‌ها در فروشگاه‌های بزرگ اصفهان، آمارهای رسمی نیز از افزایش قیمت محصولات غذایی حکایت دارد؛ تا جایی که خرید اقلام پرمصرف بخش زیادی از بودجه خانوارها را می‌بلعد.

رصد میدانی قیمت محصولات غذایی پرمصرف در بازار نشان می‌دهد در حال حاضر یک کیسه برنج طارم 10 کیلویی گلستان با قیمت یک‌میلیون و 50هزار تومان عرضه می‌شود. یک کیسه برنج طارم هاشمی 10 کیلویی با نرخ 830هزار تومان به فروش می‌رسد.

ارزان‌ترین ماکارونی 700گرمی در بازار 24هزار تومان قیمت دارد؛ ارزان‌ترین رب گوجه‌فرنگی نیز با نرخ 45هزار تومان و ارزان‌ترین تن ماهی از 58 هزار تومان شروع‌شده و تا نرخ 89 هزار تومان به فرش می‌رسد.

قیمت 515 گرم پنیر سفید در بازار دست‌کم 81 هزار تومان قیمت دارد. یک بطری شیر کم‌چرب در بازار 25هزار تومان قیمت خورده است و یک بطری شیر پرچرب با نرخ 27هزار تومان به فروش می‌رسد.

هر کیلو شقه گوسفند با قیمت 460هزار تومان به فروش می‌رسد؛ هر کیلو گوشت گوساله نیز 575 هزار تومان قیمت دارد. نرخ هر کیلو گوشت مرغ بدون کمر در بازار 75هزار تومان و قیمت هر کیلو گوشت مرغ با کمر در بازار 65هزار تومان قیمت دارد.

قیمت ارزان‌ترین ماش هر کیلو 57هزار تومان، قیمت ارزان‌ترین لپه هر کیلو 60هزار تومان و ارزان‌ترین عدس هر کیلو 49هزار تومان به فروش می‌رسد.

ماست 900گرمی پگاه نیز 33هزار و 400 تومان و یک بسته چای سیاه دوغزال نیز 217هزار تومان قیمت دارد؛ همچنین یک بسته چای سیاه 500 گرمی شهرزاد نیز 273هزار تومان به فروش می‌رسد؛ علاوه‌براین 100 گرم کره حدود 32هزار و 500 تومان و یک خامه 250گرمی نیز حدود 35هزار تومان قیمت دارد.

با درنظرگرفتن ارزان‌ترین قیمت موادغذایی پرمصرف یک خانوار کم‌جمعیت باید ماهیانه دومیلیون و 574 هزار تومان برای همین چند قلم کالا خرج کند.

صعود قیمت گوشت طی یک سال

گوشت گوسفند و گوشت گوساله بیشترین تورم را در بین اقلام غذایی طی یک سال اخیر داشته‌اند. پرکردن سبد خرید مردم، آن‌هم فقط با اقلام ضروری و پرمصرف بخش زیادی از بودجه ماهانه خانوارها را در برمی‌گیرد.

بررسی گزارش مرکز آمار در شهریور سال جاری نشان می‌دهد که گوشت گوسفندی و گوشت گوساله در آخرین ماه تابستان نسبت به ماه مشابه سال گذشته، یعنی شهریور سال گذشته بیشترین تورم را ثبت کرده است.

اگرچه گوشت به‌عنوان یکی از اقلام ضروری سبد غذایی خانوارها به شمار می‌رود، چندسالی می‌شود که قیمت بالای این ماده غذایی، مصرف آن در میان خانواده‌ها را کاهش داده است.

گوشت گوسفند در شهریور سال جاری 149.2 درصد نسبت به شهریور سال گذشته افزایش قیمت داشته است؛ نرخ گوشت گاو یا گوساله نیز 128.1 درصد درمقایسه با شهریور سال گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده است.

پس‌ازاین دو قلم کالا نرخ تن‌ماهی بالاترین تورم را ثبت کرده است. قیمت تن‌ماهی 108.2 درصد در مقایسه با شهریور سال گذشته و قیمت پسته 83.4 درصد نسبت به شهریور سال پیش افزایشی شده است؛ ماهی قزل‌آلا نیز 78.2 درصد و نوشابه گازدار با 77.9 درصد و قارچ نیز با 63.8 درصد افزایش قیمت نسبت به شهریور سال گذشته صدرنشینان اقلام خوراکی با تورم بالا هستند.

درمقابل، در میان مایحتاج روزانه مردم، برخی اقلام خوراکی کمترین سهم را در افزایش نرخ داشته‌اند. در بین میوه‌ها نیز موز، پرتقال و خیار طی یک سال بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند؛ همچنین در بین مغزها، نرخ مغز بادام درختی بیشترین رشد قیمت را داشته است.

در بین اقلام خوراکی، روغن‌نباتی جامد در مقایسه با شهریور  سال گذشته 6.2 درصد کاهش قیمت و روغن مایع نیز 2.5 درصد افت قیمت داشته است.

لبنیات و تخم‌مرغ در نیمه بالای نمودار تورم شهریور

بر اساس اعلام مرکز آمار در شهریور 1402 شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد 201.7 رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2.0 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 39.5 درصد افزایش و در دوازده‌ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 46.1 درصد افزایش داشته است؛ همچنین قیمت میوه و خشکبار افزایش 44 درصدی در نرخ تورم نقطه‌ای را نشان می‌دهد.

در بین خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها کمترین رشد قیمت مربوط به روغن‌ها و چربی‌ها بوده که افزایش 3.3 درصدی را تجربه کرده‌ است.

بررسی گزارش مرکز آمار از نرخ تورم اقلام خوراکی در شهریور امسال نشان می‌دهد بخش چشمگیری از تورم کشور مربوط به گروه‌ خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاست و در شهریور 1402 لبنیات و تخم‌مرغ به‌همراه چای، قهوه، کاکائو، قند، شکر و شیرینی در نیمه بالای نمودار تورم کشور قرار دارند؛ این در حالی است که میزان تورم نقطه‌به‌نقطه محصولات لوازم‌خانگی همچون ماه‌های گذشته از شاخص کل و میانگین تورم نقطه‌ای کشور کمتر است.

بررسی ضریب اهمیت کالاهای خوراکی در دهک‌های مختلف درآمدی بیانگر آن است که هرچقدر از دهک‌ دهم به‌سوی دهک اول برویم، وزن و اهمیت خوراکی‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ برای مثال، ضریب اهمیت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای دهک اول درآمدی (کم‌درآمدها) معادل 42.4 درصد است؛ درحالی‌که ضریب اهمیت این گروه از کالاها برای دهک دهم معادل 21.6 درصد است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 + هفت =