جشنواره ملی‌رسانه‌ای معلولان به ایستگاه ششم رسید:

چرخ‌هایی که مانع پرواز دست‌ها نشد!

جشنواره رسانه‌ای معلولان ملی است و امسال مهمان‌های مختلفی از استان‌های مشهد، ایلام، شیراز، سنندج، قزوین و تهران داشت و حضور معلولان از سایر استان‌ها بر جذابیت این جشنواره افزوده بود. 

تاریخ انتشار: 08:34 - شنبه 1402/07/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
چرخ‌هایی که مانع پرواز دست‌ها نشد!

به گزارش اصفهان زیبا؛ چرخ ولیچر را که حالا شده یک همراه همیشگی می‌چرخانند تا در جمعی حاضر شوند که شباهت زیادی با او دارند. همه نابینا، ناشنوا و معلول جسمی‌حرکتی هستند، در جشنی که فقط برای آن‌ها تدارک دیده شده است. جشنی که نمایش توانمندی آن‌هاست.

خوشحالی از صورتشان می‌بارد و انگار تمام معلولیتشان را به فراموشی سپرده‌اند. حضور در جشنواره ملی‌رسانه ای معلولان و حس دیده‌شدن توانمندی‌هایشان، چیزی است که معلولان کمتر تجربه کرده‌اند.

جشنواره رسانه‌ای معلولان امسال به ایستگاه ششم رسیده است؛ قطاری که راه افتاده و سخت ایستگاه‌ها را پشت سر می‌گذارد.

جشنواره رسانه‌ای معلولان ملی است و امسال مهمان‌های مختلفی از استان‌های مشهد، ایلام، شیراز، سنندج، قزوین و تهران داشت و حضور معلولان از سایر استان‌ها بر جذابیت این جشنواره افزوده بود.

فراخوان جشنواره ششم از نیمه دوم خرداد به طور رسمی منتشر شد و پس از تمدید فراخوان تا ۳۰ مرداد سال جاری مهلت ارسال آثار وجود داشت. از ۲۷ استان در جشنواره شرکت کردند و ۶۸۱ اثر از ۲۲۰ شرکت‌کننده به جشنواره رسید.

از میان شرکت‌کنندگان ۱۱۷ نفر آن‌ها دارای معلولیت و ۱۰۳ نفر از آن‌ها بدون معلولیت بودند. ۵۸ نفر در ۱۳ بخش طنز مکتوب، تیتر، اینفوگرافی، داستان کوتاه، دلنوشته، عکس، فن بیان، کلیپ، کاریکاتور، گزارش مکتوب، مصاحبه مکتوب، مقاله و یادداشت و گزارش صوتی و تصویری برگزیده شدند.

از میان برگزیدها ۱۱ نفر رتبه اول، ۱۸ نفر رتبه دوم، ۱۸ نفر رتبه سوم و ۱۱ نفر قابل تقدیر بوده‌اند. ۷۰ شرکت‌کننده از استان اصفهان و ۳۴ شرکت‌کننده از شهرستان اصفهان بوده‌اند.

شرکت‌کننده‌های دارای معلولیت شامل ۷۴ معلول جسمی‌حرکتی، ۱۴ ناشنوا، ۱۷ نابینا، ۱۴ معلول ذهنی و دو فرد دارای معلولیت اعصاب و روان و یک فرد دارای معلولیت گفتاری بودند.

‌استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، تهران، اصفهان، خوزستان، کردستان، یزد و قزوین استان‌هایی بوده‌اند که در جشنواره ششم دارای برگزیده بودند.

اختتامیه ششمین جشنواره ملی‌رسانه‌ای معلولان در عین سادگی و با مشارکت خود معلولان برگزار شد و تلاش شد تا مشارکت معلولان در جشنواره‌ای که متعلق به خودشان بود، به نمایش گذاشته شود.

منصور گلناری، دبیر جشنواره از اداره‌کل بهزیستی، فولاد‌مبارکه و شهرداری اصفهان به عنوان دستگاه‌های حمایت‌کننده یاد کرد و از بدقولی بسیاری دیگر گفت. حمایت‌ها و قول‌هایی که به ثمر ننشست و فقط در حد قول ماند.

بودجه جشنواره‌ای که تنها جشنواره معلولان در کشور است، تنها 80 میلیون بوده است و تمامی مجریان و داوران بدون چشمداشت برای برگزاری آن تلاش کردند.

گلناری با اشاره به این نکات گفت: «حرکتی که منجر به برگزاری جشنواره شد، مثل یک احساس مسئولیت است، احساسی که جامعه امروز به آن نیاز دارد. جشنواره‌ای که در نوع خود بی‌نظیر است، توسط معلولان مدیریت، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.»

او خطاب به مسئولان کشوری گفت: ما از سازمان بهزیستی کشور، نمایندگان مجلس و مسئولان کشوری انتظار داریم در تقویم برنامه‌های رسمی کشور جایی برای این جشنواره باز کنند. جشنواره معلولان از جشنواره‌های پر‌زرق‌وبرقی که در کشور اجرا می‌شود، چیزی کم ندارد؛ اما توجهی که به آن جشنواره‌ها می‌شود به جشنواره معلولان نمی‌شود.

دبیر جشنواره از آرزویش برای رسیدن جشنواره به ایستگاه بیستم گفت؛ اما به گفته او با وجود مشکلات و کمبودهای شدید، دیدن جشنواره هفتم هم مشکل است.

گلناری که سابقه طولانی در برگزاری جشنواره در استان اصفهان دارد، از بدعهدی برخی ارگان‌ها گله‌مند بود و گفت: ارگانی به ما قول یک کمک خوب را داده بود که خیلی زود این وعده باطل شد و برنامه‌های ما را برای سال آینده را بر باد داد.

ششمین جشنواره ملی‌رسانه‌ای معلولان میزبان شهردار اصفهان، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل تأمین اجتماعی و مدیر کل بهزیستی بود.

شهردار اصفهان در سخنی کوتاه در جشنواره از تلاش و کوشش معلولان ابراز خرسندی کرد و دلیل حضورش در اختتامیه جشنواره ششم را دیدن شور و هیجان ناشی از حضور معلولان در این جشنواره و اعتماد به نفس بالای آن‌ها برای حضور در فعالیت رسانه‌ای بیان کرد.

ناصر چاووشی، مدیر بهزیستی استان در این مراسم دو هدف را برای جشنواره ملی‌رسانه‌ای معلولان متصور شد و گفت: این جشنواره فرصتی برای نشان دادن توانمندی و ظرفیت رسانه‌ای افراد معلول است که بتوانند در این زمینه رقابت کنند و هدف بعدی استفاده از این ظرفیت برای انعکاس مشکلات و مسائل جامعه معلولان به مسئولان و کشور است.

او در ادامه افزود: جامعه 150 هزار نفری مددجویان بهزیستی مسائل و مشکلاتی دارد که هیچ ظرفیتی برای پرداختن به صورت اختصاصی به آن‌ها وجود ندارد و جشنواره رسانه‌ای معلولان به‌راحتی می‌تواند این وظیفه را به دوش بکشد.

او انعکاس اتفاقات مؤثر در بهزیستی و در جامعه معلولان را یکی از وظایف جشنواره رسانه‌ای معلولان دانست که به‌خوبی می‌تواند انجام شود.

رونمایی از کتاب‌هایی که ویژه معلولان نوشته شده بود، یکی دیگر از اتفاقات خاص جشنواره بود. رونمایی از کتاب دو معلول بانو که خاطرات زندگی‌شان و تلاششان برای زندگی در جامعه امروز را روایت می‌کرد، اتفاق موثری بود. خانم فاطمه طایی و مشایخی دو معلول فعال اصفهان با ویلچر روی صحنه حاضر شدند و در جملاتی کوتاه گفتند که کتابشان همه تلاششان برای نشان‌دادن توانمندی‌هایشان بوده است.

قسمت جذاب اختتامیه ششمین جشنواره ملی رسانه‌ای معلولان، تقدیر از برگزیده‌ها بود. وقتی مجری ویلچر‌نشین جشنواره اسامی برگزیده‌ها را می‌خواند، شور و شعفی در برگزیده‌ها بود که انگار تا به حال تجربه نشده بود.

خانواده‌ها و لبخند پدرها و مادرها این اتفاق و جشنواره را بسیار دلپذیر می‌کرد؛ وقتی ویلچر بچه‌هایی را که شاید تا دیروز نگاه سنگین دیگران اذیتشان می‌کرد، روی صحنه حرکت می‌دادند، امشب جایش را به لبخند و شادی داده بود.

بچه‌هایشان در میان هم‌نوعانشان موفق به کسب رتبه شده بودند و توانمندی‌هایشان معنا پیدا کرده بود. معلولان که اختتامیه برای تقدیر از توانایی‌هایشان بود، خطابی به همه داشتند که آن‌ها منتظر کسی نمانند و نشان دادند که می‌توانند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 − پنج =