در محضر صحیفه سجادیه

با توجه به مسائل مبتلابه مردم در امور اقتصادی، موضوع رزق و روزی و کسب‌وکار در صحیفه سجادیه را برگزیدیم؛ به این امید که بیانات حضرت، پاسخ‌گوی بخشی از سؤالات مردم و گره‌گشای برخی از گرفتاری‌های اقتصادی آنان در این راستا باشد.

در محضر صحیفه سجادیه - اصفهان زیبا

به گزارش اصفهان زیبا؛ صحیفه سجادیه، اثر گرانمایه منسوب به حضرت سجاد علیه‌السلام و از خانواده قرآن و نهج‌البلاغه است؛  لذا به آن « أخت القرآن» نیز می‌گویند.

صحیفه شامل پنجاه‌وچهار دعاست و دربردارنده دقیق‌ترین مسائل توحیدی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … است. صحیفه، برجسته‌ترین کتاب در خصوص دعاست و هیچ کتابی هم‌پایه و هم‌سنگ آن در قالب نیایش نیست.

با توجه به مسائل مبتلابه مردم در امور اقتصادی، موضوع رزق و روزی و کسب‌وکار در صحیفه سجادیه را برگزیدیم؛ به این امید که بیانات حضرت، پاسخ‌گوی بخشی از سؤالات مردم و گره‌گشای برخی از گرفتاری‌های اقتصادی آنان در این راستا باشد.

قسمت ششم

رزقی که از راه بی‌گمان عطا می‌شود

حضرت سجاد علیه‌السلام در فراز بیست‌وچهارم از دعای بیستم صحیفه سجادیه چنین می‌فرماید: «وَ ارْزُقْنِی مِنْ غَیرِ احْتِسَابٍ»«خداوندا! مرا از راه بی‌گمان روزی‌ام ده.»

کلام امام، خواننده را به یاد این آیه می‌اندازد: «ِوَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ»؛ هرکس تقوا پیشه کند و از قدرت خدا پروا  کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند و از جایی که گمان نبرد به او روزی عطا می‌کند.

شرط دستیافتن به رزق از راه بیگمان

چنان‌که مشاهده می‌کنیم، خداوند برای دستیابی به چنین رزقی شرطی گذاشته است: تقوا.

تقوا یعنی ملاحظه خدا و احکام الهی را نمودن؛ یعنی حرمت خداوند را نگه‌داشتن، یعنی ماندن در مسیر خدا، در صراط مستقیم.

خداوند خط مستقیمی به ما نشان داده که در این حوادث عظیم حیات بشری که محفوف به مشکلات است، از این مسیر برویم. مثل راهی که در زمین مین‌گذاری شده باز می‌کنند و می‌گویند این راه سلامت و امنیت است؛ از اینجا بروید. حواستان باشد از این راه منحرف نشوید که گرفتار خواهید شد و مشکل برایتان درست می‌شود.

اگر از این راه رفتید، نتایج خوبی به دست می‌آورید ازجمله: «یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا»؛  بن‌بست شکن است، هرگز در بن‌بست و در راه نمی‌مانید.

دیگر آنکه  «یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ»؛ از راه غیب تأمینش می‌کنیم.

هرچند قانون علیت است، اسباب و مسببات سر جای خود است؛ ولی همه حوادث عالم بر اساس محاسبات مادی و دنیایی نیست.

گاهی خداوند راه میان‌بری را به وجود می‌آورد. این هم جزو محاسبات است.