چشمان خشک کشاورزان همچنان تر است

قصه پر غصه کشاورزان اصفهانی، انگار تمامی ندارد و آن‌ها همچنان چشم‌انتظار دریافت حقابه خود برای کشت پاییزه هستند، کشتی که از موعد آن زمان زیادی گذشته و به دلیل نبود آب کشاورزان هنوز موفق به کاشت محصولات خود نشده‌اند.

تاریخ انتشار: 13:30 - چهارشنبه 1401/10/28
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
چشمان خشک کشاورزان همچنان تر است

اگرچه تا پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشایی آب با فرارسیدن موعد کشت پاییزه شنیده می‌شد و حتی برخی از رسانه‌ها نیز از بازگشایی زاینده‌رود در 25 آبان خبر دادند، این مسئله خیلی زود تکذیب شد و برخی از مسئولان اعلام کردند که شرایط کنونی سد زاینده‌رود اجازه بازگشایی را به آن‌ها نخواهد داد. به گزارش «ایسنا»، دو ماه پیش بود که مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، اعلام کرد که باتوجه به شرایط فعلی برای آبان‌ نمی‌توان حقابه کشاورزان شرق اصفهان را تحویل داد: «امیدوار به بارندگی‌های پیش‌رو هستیم تا بتوانیم در مقطعی آب به کشاورزان تحویل دهیم.

چرا که سد زاینده‌رود ذخیره کافی ندارد و وقتی آبی وجود نداشته باشد، نمی‌توان حقابه کشاورزان را تأمین کرد. اگر بارش داشته باشیم، همانند سال گذشته که در بهمن حقابه کشاورزان را تحویل دادیم، می‌توانیم حقابه کشاورزان را به زمان دیگری موکول کنیم.»

علیرضا الماسوندی، مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود نیز در این باره به «ایرنا» گفته است: «مخزن سد زاینده‌رود در زمان حاضر از نظر سال‌های دوره آماری، وضعیت بدی دارد و باتوجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، شرایط خوبی برای بارش‌ها هم متصور نیست.

شرایط کنونی مخزن سد زاینده‌رود مناسب نیست؛ لذا این امکان وجود ندارد که بتوانیم همه نیازهای آبی خود را از این طریق رفع کنیم؛ سیاست وزارت نیرو هم این است که جیره‌بندی و قطعی آب نداشته باشیم.

آب موردنظر باید از نیمه مهر وارد مدار می‌شد تا ارزش بهنگام داشته باشد؛ ما در آن زمان هم اعلام کردیم که در صورت ورود آب به مدار می‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم؛ اما این اقدام انجام نشد؛ بنابراین نمی‌توانیم آن را تأمین کنیم.»

 

آب نیست!

حالا، اما در شرایطی که تنها چند روز به آغاز بهمن باقی مانده است، هنوز خبری از بازگشایی زاینده‌رود نیست و همین موضوع باعث شده است دوباره کشاورزان اصفهانی با تجمع در مقابل استانداری دست به اعتراض بزنند.

به گزارش «ایرنا»، شماری از کشاورزان اصفهان روز سه‌شنبه با حضور مقابل ساختمان استانداری اصفهان، تأمین حقابه از زاینده رود برای کشت پاییزه و احیای دائمی و جاری سازی این رودخانه را خواستار شدند.

 

لزوم تأمین حقابه برای کشت پاییزه

در این باره عضو هیئت‌مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفته است که جمعیت حاضر برای مطالبه جاری‌سازی رودخانه بالغ بر ۲۰۰ نفر بودند که عمده درخواست آنان تأمین حقابه برای آغاز کشت در مزارع این خطه بوده است.

حسین وحیدا همچنین روز گذشته از برگزاری جلسه‌ای در این باره با دستگاه‌های ذی ربط خبر داد و گفت که کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان در سال‌های اخیر همواره خواهان دریافت حقابه خود از زاینده‌رود هستند؛ باغ‌ها و مزارعی که از سال ۷۹ به این سو رو به خشکی است.

 

خسارت به دلیل تأخیر در تأمین حقابه

در همین باره چندی پیش یکی از مدیران صنف کشاورزی که تمایلی به درج نامش در این گزارش ندارد به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید که بهترین زمان برای کشت پاییزه نیمه آبان تا اواخر آن است: «اگر در این زمان کشاورزان قادر به کشت پاییزه نشوند، ناچار هستند در بهمن که سرما و یخ‌بندان کاهش می‌یابد، برای کشت غلات اقدام کنند.

هرچند در سال‌های اخیر که به‌دلیل بی‌آبی کشاورزان در بهمن اقدام به کشت کرده‌اند، خسارت‌های زیادی را متحمل شده‌اند؛ به‌طوری که شاید حدود 40درصد افت محصول داشته‌اند.» او مقطعی‌بودن آب را هم آفتی برای کشت کشاورزان می‌داند و می‌گوید: «این مسئله باعث می‌شــود کیفیت محصولات کشاورزان کاهش یابد و ضرر و زیانی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

درواقع ممکن است کشاورزان به‌دلیل نامرغوبی محصولاتشان نتوانند آن را به‌فروش برسانند؛ برای مثال، خیلی‌هایشان سال گذشته زمین‌های زیر کشت را تبدیل به چراگاه کردند!»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × 3 =