کدام موادغذایی سریع‌تر بیماری‌ها را بهبود می‌دهند؟

بهبوددهنده بیماری با غذاهای مغذی

کر می‌کنید در زمان نقاهت بیماری با چه غذاهایی سریع‌تر به بهبودی می‌رسید؟ اگر تمایل دارید زمان نقاهت بدانید با کدام غذاها سریع‌تر خوب می‌شوید، به برخی از این غذاها که با نظر حمیدرضا طغیانی، رئیس انجمن تغذیه استان اصفهان، ارائه می‌شود، توجه کنید.

تاریخ انتشار: 12:29 - شنبه 1402/08/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهبوددهنده بیماری با غذاهای مغذی

به گزارش اصفهان زیبا؛ فکر می‌کنید در زمان نقاهت بیماری با چه غذاهایی سریع‌تر به بهبودی می‌رسید؟ اگر تمایل دارید زمان نقاهت بدانید با کدام غذاها سریع‌تر خوب می‌شوید، به برخی از این غذاها که با نظر حمیدرضا طغیانی، رئیس انجمن تغذیه استان اصفهان، ارائه می‌شود، توجه کنید.

زمانی که دوران نقاهت پس از بیماری یا جراحت و آسیب را می‌گذرانید، غذاهایی که استفاده می‌کنید، تأثیر زیادی بر روند بهبودی شما خواهند گذاشت.

مغزها و دانه‌ها

مغزیجات و دانه‌ها مثل بادام، گردو، فندق، پسته، تخمه آفتاب‌گردان، کدو و… از بهترین انتخاب‌ها برای تغذیه و سوخت‌رسانی به بدن هستند.

این مواد غذایی برای بدن شما پروتئین گیاهی، چربی‌های سالم، ویتامین و املاح مختلف را فراهم می‌کنند و در بهبود سریع‌تر بیماری شما کمک‌کننده هستند؛ مثلا مغزیجات و دانه‌ها منبع بسیار خوبی از روی، منگنز، منیزیوم و ویتامین E هستند.

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که سلول‌های بدن شما را در برابر آسیب محافظت می‌کند؛ به‌علاوه اینکه وجود ویتامین E در بدن برای فعالیت سلول‌های ایمنی ضروری است.

مطالعات مختلف، نقش ویتامین E‌ را در تقویت سیستم ایمنی نشان می‌دهد که مصرف آن می‌تواند به افزایش توانایی بدن شما در برابر مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها و بهبود سریع‌تر بعد از بیماری بینجامد.

سبزی‌های برگ‌پهن

سبزی‌های برگ‌پهن مثل اسفناج، کلم، خردل سبز، سبزی‌خوردن و… حاوی مواد مغذی مختلف هستند که باعث کاهش التهاب، افزایش قدرت سیستم ایمنی و افزایش سرعت بهبود زخم می‌شوند.

سبزی‌های برگ‌پهن حاوی مقدار زیادی ویتامین ث، منیزیوم، منگنز، فولات و ویتامین A هستند که همگی آن‌ها برای افزایش قدرت سیستم ایمنی و سلامت عمومی بدن موردنیاز هستند؛ به‌علاوه، چنین سبزی‌هایی غنی از پلی‌فنول‌های مختلف هستند که نقش آنتی‌اکسیدانی دارند و باعث کاهش التهاب و کمک به سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهد آنتی‌اکسیدانی به نام کوئرستین که در سبزی‌های برگ‌پهن به فراوانی یافت می‌شود، نقش بسزایی در کاهش التهاب‌های بدن دارد. ویتامین C هم در بهبود زخم‌ها پس از اعمال جراحی نقش مهمی را ایفا  می‌کند.

خانواده توت‌ها

توت‌ها شامل توت‌قرمز، شاه‌توت، بلوبری، توت‌فرنگی، رزبری (خانواده تمشک)، تمشک و… دارای ترکیباتی هستند که به کمک سیستم ایمنی می‌آیند و در بهبودی پس از بیماری نقش دارند.

توت‌ها مقادیر زیادی ویتامین C دارند که با تحریک کلاژن‌سازی به بهبود زخم‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده بدن در حین بیماری کمک می‌کنند.

از همه مهم‌تر، توت‌ها حاوی مقادیر بسیار زیادی آنتوسیانین هستند که ایجاد‌کننده رنگ تیره آن‌هاست. آنتوسیانین، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که باعث کاهش التهاب، افزایش قدرت آنتی‌ویروسی بدن و بهبود قدرت سیستم ایمنی می‌‌شود.

خانواده کلم‌ها

خانواده کلم‌ها شامل کلم‌بروکلی، گل‌کلم، کلم‌برگ، کلم‌بروکسل و… به خاطر خواص ویژه‌ای که دارند، شناخته‌شده هستند. این سبزی‌ها به‌خاطر ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری که دارند، کمک زیادی به افزایش سلامت شما می‌کنند.

کلم‌ها حاوی ماده‌ای به نام گلوکوزینولات هستند که در بدن به ایزوتیوسیانات تبدیل می‌شود و خاصیت ضد‌التهابی دارد؛ علاوه بر این، باعث فعال‌شدن سیستم‌دفاعی بدن می‌شود و از مرگ سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.

این سبزی‌ها حاوی مواد دیگری ازجمله ویتامین C و ویتامین‌های گروه ب هستند که در دوره بیماری در بدن شما مورداستفاده قرارگرفته‌اند و ذخیره آن‌ها در بدن کاهش پیدا کرده است.

تخم‌‌مرغ

بعد از به پایان رسیدن دوره اوج بیماری یا پس از عمل‌های جراحی، نیاز بدن شما به پروتئین به مقدار زیاد نسبت به حالت عادی افزایش پیدا می‌کند.

در حالت عادی بدن شما به حداقل ۰.۸ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نیاز دارد که این مقدار در دوران نقاهت پس از بیماری به ۱,۵ تا ۲ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می‌رسد.

تخم‌مرغ نه‌تنها یکی از بهترین منابع غذایی پروتئین است و کیفیت و جذب بالایی دارد، بلکه حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌ها و املاح ازجمله ویتامین A، ویتامین B‌۱۲، آهن، روی و سلنیوم است که نقش بسزایی در افزایش قدرت سیستم ایمنی شما و افزایش سرعت بهبودی دارد.

ماهی سالمون

ماهی سالمون، منبع بسیار خوب پروتئین و سرشار از ویتامین‌های گروه ب، سلنیوم، روی، آهن و امگا‌۳ است.مطالعات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب‌ امگا۳ می‌توانند باعث بهبود سریع‌تر زخم‌ها شوند، پاسخ سیستم ایمنی را افزایش دهند و التهاب بدن را کم کنند.

استفاده روزانه ۹۰ گرم ماهی سالمون می‌تواند باعث شود ۷۰درصد از نیاز روزانه خود به سلنیوم را تأمین کنید و نقش بسزایی در افزایش قدرت سیستم ایمنی شما دارد.

توجه داشته باشید که تأمین امگا‌۳ بدن از طریق مصرف خوراکی یا همان ماهی سالمون می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم‌ها و بهبود بیماری کمک کند؛ اما اگر قصد دارید از مکمل امگا‌۳ استفاده کنید، حتما با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید؛ زیرا می‌تواند خطر خون‌ریزی را در شما افزایش دهد.

گوشت مرغ و پرندگان

گوشت پرندگان، به‌خصوص گوشت مرغ و بوقلمون، حاوی مقدار زیادی آمینو‌اسیدهای گلوتامین و آرژنین هستند که نقش زیادی در بهبود وضعیت بدن در دوران نقاهت بیماری دارند.

گلوتامین از سلول‌های بدن در زمان‌هایی که بدن تحت استرس و فشار قرار دارد، محافظت می‌کند؛ در همین حین آرژنین به کلاژن‌سازی و بهبود بافت‌های آسیب‌دیده و زخم‌ها کمک می‌کند.

نکته مهم در باره آرژنین این است که میزان این آمینو‌اسید در زمان بیماری یا آسیب به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و بنابر تأمین آرژنین موردنیاز بدن برای بهبود بیماری یا آسیب بسیار ضروری است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × دو =