کارگردان فیلم‌کوتاه «نابومی» از تجربیاتش می‌گوید:

فیلم‌کوتاه، یک سینمای مستقل است

فیلم‌کوتاه «نابومی» یکی از آثار راه‌یافته به بخش رقابت ملی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران بود که فیلمساز اصفهانی، سعید قندهاری، آن را تولید کرده است. داستان فیلم درباره یک زوج کهن‌سال روستایی است که اتفاقی باعث ایجاد چالش در روابطشان می‌شود.

تاریخ انتشار: 13:29 - شنبه 1402/08/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
فیلم‌کوتاه، یک سینمای مستقل است

به گزارش اصفهان زیبا؛ فیلم‌کوتاه «نابومی» یکی از آثار راه‌یافته به بخش رقابت ملی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران بود که فیلمساز اصفهانی، سعید قندهاری، آن را تولید کرده است. داستان فیلم درباره یک زوج کهن‌سال روستایی است که اتفاقی باعث ایجاد چالش در روابطشان می‌شود.

قندهاری پیش از این، سابقه تولید هفت فیلم‌کوتاه مستند و داستانی همچون «معادله دومجهولی»، «از خاک تا خاک»، «عطش»، «کفش‌های آقاتقی»، «لورک» و «مکتب علم» و یک فیلم تلویزیونی بلند را با عنوان «عینک پردردسر» در کارنامه دارد.

او از سال 1388 فعالیتش را با آموزش در انجمن سینمای جوان نجف‌آباد اصفهان آغاز کرد. در همان سال، موفق به تولید یک فیلم مستند شد که در بخش پرسش مهر کشوری، رتبه اول را آورد و وارد بخش رقابتی دانش‌آموزی جشنواره رشد شد.

سپس امتیاز پخش فیلم به شبکه دو سیما واگذار شد و به‌نوعی برای او مشوق ساخت آثار بعدی شد. او درخصوص دنیای فیلم‌کوتاه گفته است که در ادامه می‌خوانید.

چه هدفی از ساخت فیلم‌کوتاه دارید؟ آیا می‌خواهید حرفی را با فیلم‌کوتاه مطرح و منتقل کنید؟

هدفم از ساخت فیلم‌کوتاه، بیان مسائل و دغدغه‌های ذهنی‌ام است و دوست دارم در قالب‌های تصویری و فیلم با مخاطب به اشتراک بگذارم.

فیلم‌کوتاه در ایران تا چه حد توانسته به ارائه و حل مسائل و معضلات اجتماعی و فرهنگی کمک کند؟

جایگاه فیلم‌کوتاه در ایران در منطقه غرب آسیا و حتی در دنیا جایگاهی شناخته‌شده است.

در داخل خود ایران هم فیلم‌کوتاه جایگاه ویژه‌ای دارد و قطعا بازخورد خوبی برای مخاطبان و تولیدکنندگان دارد؛ به‌خصوص جشنواره فیلم‌کوتاه تهران که متولی‌اش انجمن سینمای جوان است و جایگاهی بین‌المللی در دنیا دارد، به‌خوبی توانسته بازنمود این موضوع باشد.

فیلم‌کوتاه در ایران چون معضلات بسیاری را مطرح می‌کند و از این نظر تنوع زیادی دارد؛ به‌خصوص در این جشنواره، کمک شایانی کرده است به بازتاب مسائل اجتماعی و دغدغه‌های شخصی فیلمسازان که این کمک‌کننده است در جهت دیده‌شدن و طرح این دغدغه‌ها و حل معضلات و مسائل اجتماعی.

درمجموع این تکثر و تنوع آثاری که در فیلم‌کوتاه وجود دارد و مطرح‌کردن دغدغه‌ها با مخاطبان و گاه مسئولان می‌تواند در حل مسائل و معضلات اجتماعی کمک شایانی کند و جایگاه مؤثری در این خصوص دارد.

انجمن سینمای جوان چقدر در موفقیت شما سهم داشته و انتظارتان از این انجمن چیست؟

خودم از انجمن سینمای جوان نجف‌آباد کارم را آغاز کردم و در روند فیلمسازی‌ام خیلی مؤثر بوده است. انجمن سینمای جوان ایران درمجموع در چند سال اخیر از تولیدات کوتاه حمایت‌های خوبی کرده است.

اگر انتظاری هم باشد، ادامه این روند با قدرت بیشتر و همچنین حمایت از فیلمسازان غیرتهرانی است؛ چون استعدادهای بسیار درخشانی در اقصی‌نقاط ایران وجود دارد.

همان‌طور که در این سال‌ها دیده‌ایم، باید زمینه حضور افراد با تنوع فکری مختلف بیشتر فراهم شود و در سال‌های آینده این روند ادامه یابد.

وضعیت و جایگاه فیلم‌کوتاه را در ایران و کشورهای خارجی مقایسه کنید.

جایگاه فیلم‌کوتاه ایران در سینمای جهان به واسطه آثار برجسته و فیلمسازان و نگاه‌های نویی که فیلمسازان ایرانی دارند، یک جایگاه شناخته‌شده است. در گذشته‌ها ثابت شده که فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی حضور پررنگی داشته‌اند و فکر می‌کنم این حضور بیشتر هم بشود.

با اینکه فیلم‌کوتاه هزینه‌های کمتری دارد، تولیدکنندگان کمتر به سراغ این سبک می‌روند. چرا؟

اصلی‌ترین دلیلش این است که سینمای بلند به سینمای تجاری نزدیک‌تر است و تهیه‌کنندگان اغلب به‌نوعی به دنبال کسب درآمد از این سینما هستند. سینمای کوتاه فعلا به اندازه سینمای بلند نمی‌تواند مثل فیلم‌های بلند بازگشت سرمایه داشته باشد.

امیدوارم روزی زمینه‌های تجاری برای فیلم‌کوتاه نیز فراهم شود و سازندگان روی فیلم‌کوتاه هم سرمایه‌گذاری کنند.

چالش‌های تولید فیلم‌کوتاه در ایران چیست؟

یکی از چالش‌ها مسائل مالی و اقتصادی است و کمتر روی این سبک سرمایه‌گذاری می‌شود. از سوی دیگر وضعیت اقتصادی و تورم خیلی اسفناک است و برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی کمتری دارد؛ به همین دلیل کمتر به سراغ این قالب از فیلم می‌آیند.

گاهی بحث‌ برخوردهای سلیقه‌ای با فیلم‌های کوتاه هم مطرح می‌شود و بسیاری از این فیلم‌ها از بخش‌های رقابتی و حضور در جشنواره‌های مختلف کنار گذاشته می‌شوند و این باعث سرخوردگی می‌شود.

در این چند سال اخیر این معضل کمی بهبود یافته است و امیدوارم باز هم این موضوع حل شود و شاهد تنوع آثار و باز شدن مسیر برای فیلم‌هایی با نگاه‌های مختلف و حمایت ارگان‌های دولتی از فیلمسازان جوان باشیم.

آیا می‌شود فیلم‌کوتاه را دروازه ورود به سینمای ایران دانست؟

بله؛ فیلم‌کوتاه چنین قابلیتی دارد؛ اما این اشتباه نشود. فیلم‌کوتاه یک سینمای مستقل است و جایگاه خودش را دارد. این نیست که جزو سینمای ایران محسوب نشود؛ اما به هر حال بسیاری از فیلمسازان فیلم‌کوتاه وارد صنعت سینمای بدنه ایران شده‌اند.

علت استقبال فیلمسازان جوان از فیلم‌کوتاه چیست؟

هزینه‌های کمتر و آزمون و خطا، بخشی از دلایل این استقبال است. دلیل دیگر جذابیتی است که حتی گاهی باعث ایجاد سختی می‌شود که داستانی را با ایجاز و به‌صورت کوتاه ارائه کنی و با مخاطبان خاص خود آن اثر و فیلم‌کوتاه رو‌به‌رو هستیم.

ارتباط مردم جامعه با فیلم‌کوتاه چگونه است؟ آیا این سبک از فیلم در حد نخبگانی باقی نمانده؟

در سال‌های اخیر، این از حد نخبگانی فراتر رفته است. امسال هم خیلی از مردم را می‌دیدم که به نظر می‌رسید مخاطب فیلم‌های بلند سینمایی باشند؛ اما برای تماشای فیلم‌کوتاه آمده بودند و بازخوردهای بسیار خوبی هم می‌دادند.

اخیرا استقبال مردم جامعه از این نوع سینما خیلی بیشتر شده. کما اینکه دنیا دارد به سمت ایجاز در قصه‌گویی و سرعت در داستان پیش می‌رود و آن را موضوع مهم و مؤثری می‌داند. در آینده نیز این استقبال ادامه خواهد یافت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده − هشت =