عدالت ترمیمی جایگزین عدالت تنبیهی شود:

لزوم ایجاد هیئت صلح در مساجد اصفهان

روز گذشته حمید بهرامیان، معاون قضایی دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان به‌عنوان مهمان ویژه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان حاضر شد و بر پایه‌گذاری عدالت ترمیمی و لزوم تشکیل هیئت صلح در مساجد اصفهان تأکید کرد.

تاریخ انتشار: 12:50 - دوشنبه 1402/08/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
لزوم ایجاد هیئت صلح در مساجد اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ روز گذشته حمید بهرامیان، معاون قضایی دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان به‌عنوان مهمان ویژه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان حاضر شد و بر پایه‌گذاری عدالت ترمیمی و لزوم تشکیل هیئت صلح در مساجد اصفهان تأکید کرد.

معاون قضایی دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان گفت:به‌دنبال ایجاد هیئت صلح در هر مسجد هستیم و درصددیم از ظرفیت صلح‌یاران استفاده کنیم؛ چراکه رویکرد نظام این است که مشکلات مردم به دست خود آن‌ها حل شود.

در ضمن دنیا به این نتیجه رسیده که سیاست کیفری و تنبیهی جوابگو نیست؛ بنابراین عدالت ترمیمی پایه‌گذاری شده است. بهرامیان در ادامه اشاره‌ای هم داشت به فعالیت‌های ستاد «صبر» و در این خصوص تصریح کرد: متولیان این ستاد ارکان ثلاثه نظام و سیاست‌گذاران در امور اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی هستند.

او با اشاره به اینکه صلح و سازش از مفاهیم باارزش دینی است که در قانون برنامه سوم توسعه تصویب شد و شوراها کار خود را آغاز کردند، خاطرنشان کرد: در این راستا حجم زیاد پرونده‌ها سبب شد که شورا از هدف اصلی خود باز بماند؛ بنابراین شعب به‌سوی ارائه آرا سوق داده شدند.

معاون قضایی دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه در پیشبرد فعالیت‌های این شوراها از ظرفیت دیگر سازمان‌ها استفاده نشده است، تصریح کرد: ساختمان‌های ما فرسوده یا استیجاری هستند؛ بنابراین در این زمینه نیازمند کمک مدیریت شهری هستیم تا از این ظرفیت در اصفهان استفاده کنیم.

به گفته بهرامیان، اطاله دادرسی در روند رسیدگی به دعاوی، یکی از چالش‌های اساسی برای انجام وظیفه قوه قضائیه بود که رویکرد صلح و سازش برای خروج از آن پیش‌بینی شد و شوراهای حل اختلاف در این راستا در کنار قوه قضائیه قرار گرفتند.

معاون قضایی دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان با اشاره به اینکه علاوه بر صلح و سازش، شیوه‌های جایگزین دیگری نیز ازجمله داوری و میانجی‌گری در امور کیفری داریم، اظهار کرد: در این راستا شورا به مرکز توسعه حل اختلاف تبدیل شد که رویکرد آن ایجاد صلح و سازش و ایجاد شعب صلحی در توده عام و به‌صورت صنفی است.

به بیان او، در بازه زمانی یک‌ساله بیش از ۶۹۰ داور را راستی آزمایی کردیم. برخی از این داوران با آزمون کتبی وارد شدند و برخی نیز قضات بازنشسته و اساتید هیئت علمی هستند که بدون آزمون پذیرفته شده‌اند.

او در ادامه اشاره‌ای هم داشت به آمار شعب حل اختلاف استان اصفهان و دراین‌باره بیان کرد: ۳۲۸ شعبه شهری، ۵۰ شعبه با ۱۱ شعبه اجرای احکام در اصفهان و ۱۸۷ شعبه روستایی درزمینه صلح و سازش فعال هستند و از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به بعد، ۸۵۰صلح‌یار به جامعه معرفی کرده‌ایم که با همکاری شورای حل اختلاف در مجامع مختلف فعالیت می‌کنند.

به گفته بهرامیان، در عدالت کیفری، بزهکار مجرم منفعل است؛ اما در عدالت ترمیمی، مجرم حالت فعال دارد و هدف از این نوع عدالت، تغییر و بازگرداندن مجرم به جامعه است.

به بیان معاون قضایی دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان، دولت در پرداخت حقوق کارکنان شورای حل اختلاف خوب عمل نکرده و امروز حقوق این قشر کمتر از حقوق کارگران است و در این زمینه به کمک نیاز داریم.

او در ادامه اشاره‌ای داشت به آمار پرونده‌های بررسی‌شده در شش ماه گذشته و در این خصوص گفت: ۱۴۸ هزار و ۴۸۰ پرونده به شورای حل اختلاف وارد شده است که از این میزان ۳۲ هزار پرونده قابلیت صلح و سازش داشته و از این میزان ۱۵ هزار پرونده به سازش منتهی شده است.

صحبت‌های دیگر بهرامیان مربوط شد به کمک‌های خیران.

او در این خصوص اعلام کرد: ۴۹ نفر از مشمولان اعدام با کمک خیران از قصاص نجات پیدا کردند و درصددیم که هیئت‌های صلح تشکیل‌شده در زندان که به‌صورت عمده از خیران هستند، در این زمینه نیز فعال شوند.

لازم به ذکر است به گفته پروفسور جان برایت ویت، پژوهشگر حقوق و عدالت کیفری، عدالت ترمیمی برنامه‌ای است که می‌توان برای درمان بزه‌دیده و بازیابی روحیه ازدست‌رفته او انجام داد.

در این حوزه اگر بخواهیم از ارزش‌ها صحبت کنیم باید به همان اندازه که جرم باعث رنج می‌شود، به همان اندازه هم درمان برای بزه‌دیده پاسخ داده شود و توانمندسازی صورت گیرد. عدالت ترمیمی قرار نیست جایگزین عدالت کیفری سنتی شود، بلکه قرار است در کنار آن و مکمل آن باشد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × دو =