مدیریت حزب‌الله لبنان در جنگ غزه حساب‌شده و دقیق است:

استراتژی چهارمرحله‌ای نصرالله

حزب‌الله لبنان به خاطر مسائل منطقه، شرایط پیچیده لبنان و همچنین موقعیت ویژه‌ای که ما در آن به سر می‌بریم، مدیریت جنگ، مدیریت بحران و مدیریت درگیری‌ها در آینده را به‌گونه‌ای پیش برد تا هیچ بهانه‌ای به دست دشمنان و مخالفان ندهد.

تاریخ انتشار: 08:51 - یکشنبه 1402/08/14
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
استراتژی چهارمرحله‌ای نصرالله

به گزارش اصفهان زیبا؛ سخنرانی روز جمعه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، که به گفته رویترز از 500 شبکه و رسانه خارجی و محلی منتشر شد و بیش از چهارمیلیارد بیننده داشت، سخنرانی بسیار تاریخی و استثنایی بود؛ اظهاراتی که شرایط پس ‌از آن به‌نوعی مرحله چهارم اقدامات و جایگاه حزب‌الله لبنان در جنگ غزه رقم را می‌زند.

مرحله اول به سکوت سیدحسن نصرالله برمی‌گردد که همه مسئولان و مقامات خارجی و غربی در این شرایط بیروت را به خانه زنبور تعبیر کرده بودند و در حرکتی گسترده به‌دنبال رمزگشایی از این سکوت بودند؛ سکوتی استراتژیک و مبهم که به‌ظاهر اتفاق افتاده بود و به‌نوعی همه را سرگردان کرد.

به گفته سیدحسن نصرالله، حزب‌الله لبنان از همان ابتدا در این جنگ غزه حضور داشت؛ آن‌طور که با یک حضور عملیاتی یک‌سوم ارتش صهیونیست را در مرزهای لبنان زمین‌گیر و هزاران آواره صهیونیست را از مرزها دور کرد. این سکوت و استراتژی ابهام نصرالله، خود اقدامی بزرگ بود که درواقع همه را سرگردان کرده بود.

مرحله دوم اما به یک هفته قبل از سخنرانی روز جمعه دبیر کل حزب‌الله لبنان برمی‌گردد؛ همان زمانی که اعلام شد این سخنرانی قرار است در روز سوم نوامبر انجام شود؛ جمعه‌ای که حتی به نام جمعه سیدحسن نصرالله نام‌گذاری شد. کل این یک هفته جنگی روانی و گسترده علیه صهیونیست‌ها بود. در این فضا همه نیروهای صهیونیستی سرگردان و آماده‌باش بودند.

در رسانه‌های صهیونیستی نیز این فضا حاکم بود. برخی از رسانه‌ها عنوان کردند که لحظه ظهور سیدحسن نصرالله در تلویزیون روز قیامت است. برخی دیگر تعبیر کردند که پیش از آنکه سیدحسن نصرالله وارد مرز شود، هزاران آواره بر روی دست ما گذاشته است. برخی روزنامه‌های صهیونیستی هم نوشتند سیدحسن نصرالله با نگاهی تحقیرآمیز نظاره‌گر ماست.

و اما مرحله سوم؛ روز سخنرانی سیدحسن نصرالله…روزی که دبیر کل حزب‌الله لبنان با در نظرگرفتن همه جوانب به صهیونیست و آمریکا در خصوص موضع حزب‌الله لبنان پاسخ داد و عملکرد خود را در آینده مشروط به اقدامات رژیم اشغالگر اسرائیل در ادامه جنگ غزه  دانست.

مرحله چهارم اما به اتفاقاتی که قرار است پس از صحبت‌های سیدحسن نصرالله طی روزهای آینده رخ دهد، مرتبط است. باید دید شرایط پس از اظهارات دبیرکل حزب‌الله لبنان که در قالب تهدیدها، شرط‌ها و همچنین پاسخ‌هایی به پیام‌های آمریکایی عنوان شد، چگونه پیش می‌رود.

عملیاتی بدون دخالت ایران و حزب‌الله لبنان

نگرش رسانه‌های رژیم صهیونیستی از همان ابتدا به این سمت بود که تصمیم حماس برای انجام عملیات طوفان الاقصی یک قیام فراگیر فلسطینی است که بدون دخالت ایران و بدون دخالت حزب‌الله امکان‌پذیر نیست؛ موضوعی که البته سید حسن نصرالله در روز جمعه به آن پاسخ داد؛ اینکه این قیام صد درصد فلسطینی بوده است.

جمهوری اسلامی ایران نیز از همان ابتدا و در همه مراحل این جنگ در غزه اعلام کرد که علی‌رغم حمایت همه‌جانبه از همه مظلومان فلسطینی و مظلومان جهان، در این عملیات حماس نقشی نداشته و این عملیات کاملا فلسطینی‌بوده است و رهبر معظم انقلاب نیز در 8 اکتبر بر این موضوع تأکید داشتند.

طوفان الاقصی در تاریخ مبارزات مردم فلسطین با رژیم اشغالگر بی‌سابقه است

نسل‌کشی کنونی صهیونیست‌ها در غزه ادامه نسل‌کشی‌های سابق این رژیم از سال 1948 تاکنون است؛ رویکردی که درواقع پوششی برای شکست صهیونیست‌ها و یک نوع ارضای افکار عمومی داخل این رژیم است؛ اینکه صهیونیست‌ها با این اقدامات جنایتکارانه این پیام را به خارج از مرزها ارسال کنند که هیمنه این رژیم همچنان پابرجاست و صهیونیست‌ها همچنان قدرتمند هستند؛ در حالی که این‌گونه می‌توان تفسیر کرد که حملات رژیم اسرائیل با همه شدت که به گفته کارشناسان نظامی دو برابر بمباران اتمی هیروشیما اندازه‌گیری شده است، باز هم نشانه پیروزی نیست، بلکه نشانه ضعف و شکست اسرائیل و در عوض پیروزی حماس و ملت فلسطین است؛ پیروزی که قابل‌ترمیم نیست و در تاریخ مبارزات مردم فلسطین با رژیم اشغالگر اسرائیل بی‌سابقه است و مقدمه‌ای برای پیروزهای دیگر در آینده است.

آن‌طور که سیدحسن نصرالله عنوان کرد، جنگ فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها با صهیونیست‌ها جنگی نقطه‌به‌نقطه است که برجسته‌ترین تاریخ مبارزاتی مردم فلسطین برای استقلال، برای رهایی و آزادسازی کشورشان به‌شمار می‌رود.

برنامه‌ریزی محور مقاومت برای روزهای آینده

در پیش‌بینی جنگ غزه باید منتظر ماند و دید چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؛ چراکه صحبت‌های سیدحسن نصرالله بسیار سنگین، شفاف و پیام‌ها نیز کاملا روشن بود.

یک نوع پاسخ‌گویی حزب‌الله لبنان به پیام‌های مخفیانه، غیردیپلماتیک و غیرعلنی آمریکایی‌ها و قدرت‌های غربی و همچنین واسطه‌ها در اینکه اگر بناست توقف و آرامشی در غزه ایجاد شود، ابتدا باید بمباران‌های مردم غزه و این نسل‌کشی اسرائیلی‌ها پایان یابد؛ اما اگر این شرایط ادامه داشته باشد، طبیعتا شرایط عوض خواهد شد و پاسخ مردم به صهیونیست‌ها از جای‌جای لبنان و محور مقاومت در صنعا، دمشق، بغداد و… (با عنوان وحدت ساحات به معنای وحدت میدان‌ها در ادبیات محور مقاومت) شنیده می‌شود.

نکته دوم اینکه هرگونه تعرض به جنوب لبنان یا هر نقطه‌ای از لبنان طبیعتا با پاسخ جانانه‌ای روبه‌رو خواهد شد؛ تهدیدی جدی که به اسرائیل مخابره شد تا مبادا دچار حماقت جدی شود و این حماقت، پاسخ بزرگی در پی خواهد داشت.

اگر صهیونیست‌ها بزرگ‌ترین حماقت تاریخ را انجام دهند…

جنگ 33روزه قدرت حزب‌الله لبنان را به صهیونیست‌ها نشان داد؛ آنچه باعث شد طی این مدتی که از جنگ اخیر غزه می‌گذرد، مرتب پیام‌های نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی به حزب‌الله لبنان مخابره شود؛ اینکه ما (اسرائیل) به دنبال فراگیرشدن جنگ نیستیم؛ شرایطی که نشان داد صهیونیست‌ها حزب‌الله لبنان را بی‌طرف قرار داده‌اند.

اما بر اساس صحبت‌های دبیر کل حزب‌الله لبنان در روز جمعه، حزب‌الله از همان ابتدا وارد این جنگ شده و نزدیک به 57 شهید هم داده است و این روند ادامه خواهد داشت تا اینکه رژیم صهیونیست نسبت به توقف کشتار مردم غزه اقدام جدی در پی گیرد.

درعین‌حال حزب‌الله لبنان این آمادگی برای اقدام علیه اسرائیل را با تخریب تمامی تجهیزات و امکانات جاسوسی نصب‌شده این رژیم در طول مرز با لبنان طی این سال‌ها نشان داده است؛ فضایی که همگی یک تمهید و آماده‌سازی و پیش‌دستی در مقابل هرگونه تعرض از سوی رژیم صهیونیست در آینده قلمداد می‌شود.

مدیریت حزب‌الله لبنان در جنگ غزه

حزب‌الله لبنان به خاطر مسائل منطقه، شرایط پیچیده لبنان و همچنین موقعیت ویژه‌ای که ما در آن به سر می‌بریم، مدیریت جنگ، مدیریت بحران و مدیریت درگیری‌ها در آینده را به‌گونه‌ای پیش برد تا هیچ بهانه‌ای به دست دشمنان و مخالفان ندهد و با یک برخورد حساب‌شده و دقیق پیش‌بینی کرد اگر بناست وارد یک جنگ فراگیر شود، با مدیریتی کلان همراه محاسبات دقیق وارد جنگ شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت + 10 =