شهروندخبرنگاران؛ دست برتر بازتاب رسانه‌ای

شهروندان فلسطینی از هر فرصتی برای اطلاع‌رسانی جهانی استفاده کرده و اتفاقا همین مخابره آن‌هاست که باعث شده ملت‌های سرتاسر جهان از خواب غفلت بیدار شده و نسبت به آنچه در غزه به وقوع پیوسته است، واکنش نشان دهند.

تاریخ انتشار: 13:52 - پنجشنبه 1402/08/25
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
شهروندخبرنگاران؛ دست برتر بازتاب رسانه‌ای

به گزارش اصفهان زیبا؛ در جهانی که از نظر امانوئل کاستلزر به عصر اطلاعات مرسوم است، کارکرد و اهمیت رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست؛ رسانه‌هایی که در دهه‌های آخر قرن بیستم به‌عنوان شگفتی عظیم در عرصه فناوری نمایان شده و بی‌شک بزرگ‌ترین و جدیدترین نسل آن در قرن بیست و یکم، ظهور فضای مجازی بوده است.

اهمیت این رسانه‌های جدید زمانی آشکار می‌شود که ریشه بسیاری از کنش‌های جمعی در دهه‌های اخیر که عمدتا دغدغه‌های مدنی در آن‌ها پررنگ است، به رسانه‌های جمعی بازمی‌گردد.

بر این اساس، امروزه دورافتاده‌ترین و سنتی‌ترین جوامع نیز بر مدار رسانه‌های جمعی و فضای جمعی قرار گرفته، رخدادهای ریز و درشتشان با بازخوردهای جهانی مواجه می‌شود و گاه خودشان نیز جریان‌ساز می‌شوند.

اما آنچه چنین ارتباطی را ممکن می‌سازد، کنشگری است که بر اساس عملکرد انسانی او پیامی منتقل می‌شود. کنشگر در این عرصه جدید با قدرتی بی‌حدومرز مواجه شده است و به‌وسیله آن نقش‌آفرینی می‌کند.

او که پیش‌ازاین وسیله‌ای برای بیان اهداف و مقاصد خود نداشت، حال به گستره‌ای دست یافته که در عین اینکه برای همگان در دسترس است، قدرتی بی‌بدیل به کنشگران اعطا می‌کند.

در این شرایط کنشگران خرد یا همان عامه مردم در میدان کنشگری خود گاهی بالاتر از کنشگران حکومتی قرار گرفته و با قدرتی که به‌دست‌می‌آوردند، در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز تأثیرگذار می‌شوند؛ همان‌طور که در روزهای گذشته یکی از رخدادهای قابل‌توجه در تحولات فلسطین، حضور پررنگ خرده‌کنشگران است.

حال که چهل روز از گسترده‌ترین مقابله مردم نوار غزه با رژیم اسرائیل می‌گذرد، شاهد یکی از اعجاب‌آورترین تأثیرات کنشگری در فضای مجازی هستیم؛ آن هم کنشگری در فضایی که از ابتدا با محدودیت‌های شدید رژیم صهیونیستی مواجه بوده است.

محدودیت‌هایی همچون قطع گاه‌وبیگاه خدمات ارتباطی و اینترنتی نوار غزه، سانسور وقایع مناطق اشغالی اسرائیل، جهت‌دهی به رسانه‌های کلان و مقابله با کنشگرانی که در مخالفت با اهداف رژیم صهیونیستی به تولید محتوا مشغول بودند.

بااین‌حال، آنچه در فضای جهانی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد، تصاویری بود که شهروندخبرنگاران فلسطینی با ابتدایی‌ترین وسیله در دسترسشان به جهان مخابره کردند؛ شهروندانی که بار اطلاع‌رسانی به‌موقع وقایع غزه را به‌وسیله گوشی‌های موبایلشان به عهده گرفته و هرگاه رژیم صهیونیستی مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها، مراکز خدماتی یا اردوگاه‌های غیرنظامیان را موردحمله قرار داده، بلافاصله تصاویر دهشتناک این جنایات فجیع را از طریق فضای مجازی به سراسر جهان مخابره و مردم قاره‌های مختلف جهان را از میزان و حجم گسترده جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه مطلع کرده‌اند.

شهروندان فلسطینی از هر فرصتی برای اطلاع‌رسانی جهانی استفاده کرده و اتفاقا همین مخابره آن‌هاست که باعث شده ملت‌های سرتاسر جهان که روزگاری با داستان‌های موهم صهیونیست‌ها به سر می‌بردند، حال از خواب غفلت بیدار شده و نسبت به آنچه در غزه به وقوع پیوسته است، واکنش نشان دهند.

درواقع همین خرده‌کنشگران فلسطینی با تصاویری که از واقعیت‌های غزه به جهان مخابره کرده‌اند، باعث شده تا حرکتی جهانی صورت گیرد و خیل عظیمی از شهروندان جهان نیز به کنشگرانی حق‌طلب تبدیل شوند.

هرچند که صهیونیست‌ها تاکنون به هیچ آیین، مرام و قانون بشری در رعایت حال افراد بی‌دفاع قائل نبود و خود را نسبت به آنچه در دنیا می‌گذرد، بی‌تفاوت نشان می‌دهند؛ اما آنچه در عصر امروز به‌عنوان سلاحی اثربخش شناخته می‌شود، همین خرده‌رسانه‌هایی هستند که دست به جریان‌سازی‌های کلان می‌زنند؛ رسانه‌هایی که درنهایت در مقابل کشتار بی‌رحمانه جنگ، سخت با برانگیختن احساسات جمعی و تضعیف روحیه دشمن به پیروزی خواهند رسید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 + 1 =