چرایی علاقه مفرط ایرانی‌ها به عمل‌های زیبایی:

زخم‌های زیبایی

میل به جراحی‌های زیبایی در ایران، بسیار است و ایرانی‌ها علاقه خاصی به انجام این عمل‌ها دارند. انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی پلاستیک به‌تازگی یافته‌هایی را منتشر کرده است که به‌خوبی بر این موضوع صحه می‌گذارند که ایرانی‌ها شیفته و دل‌داده جراحی‌های زیبایی هستند.

تاریخ انتشار: 09:58 - دوشنبه 1402/08/29
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
زخم‌های زیبایی

به گزارش اصفهان زیبا؛ حاضرند دست به هر کاری بزنند تا زیباتر به نظر آیند و از قافله روز عقب نمانند؛ از آرایش‌های غلیظ گرفته تا تن‌دادن به انواع و اقسام جراحی‌های صورت و بدن. از تزریق ژل‌ها و فیلرهای مختلف تا پیکراتراشی و هزارو یک راه نرفته دیگر، برای لاغرشدن.

زیبایی حالا و در زمانه کنونی خلاصه ‌شده در اندام‌های باریک و باربی، بینی‌های قلمی و سر بالا، ابروهای پهن و هاشورخورده، لب‌ها و گونه‌های برجسته.

هر روز، یک بهانه جدید برای به دست‌آوردن زیبایی رؤیایی؛ زیبایی که پیچ‌ها و تبلیغات اینستاگرامی نیز بیش‌از پیش به آن دامن می‌زنند و مدام به مخاطب‌ خود القا می‌کنند که زیبایی در گرو انجام عمل‌ها و جراحی‌های زیبایی است؛ صفحاتی که پشت آن‌ها فقط بلاگرها و اینفلوئنسرها نیستند، بلکه پزشکان هم برای جذب مشتری به این تبلیغات روی آورده‌اند و هر لحظه از دستاوردهای خود در حوزه زیبایی رونمایی می‌کنند تا هوادارانشان را بیشتر و بیشتر وسوسه کنند.

آرایشگران و پزشکان عمومی نیز در این گود، کم رخ‌نمایی نمی‌کنند؛ همان‌ها که بدون داشتن مجوز اقدام به تزریق انواع ژل و فیلر و بوتاکس می‌کنند یا پزشکان عمومی که بدون داشتن صلاحیت، برخی از عمل‌های زیبایی مثل ساکشن و بلفاروپلاستی را در گوشه مطب خود به‌راحتی و بی‌پروا انجام می‌دهند.

میل به جراحی‌های زیبایی در ایران، بسیار است و ایرانی‌ها علاقه خاصی به انجام این عمل‌ها دارند. انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی پلاستیک به‌تازگی یافته‌هایی را منتشر کرده است که به‌خوبی بر این موضوع صحه می‌گذارند که ایرانی‌ها شیفته و دل‌داده جراحی‌های زیبایی هستند.

اگرچه بنا به یافته‌های این پژوهش، ایران تا همین سال گذشته در عمل جراحی بینی، رتبه اول را داشت؛ ولی در بررسی مجموعه جراحی‌های زیبایی، در حال حاضر، ایران رتبه بیستم را دارد.

بیشترین جراحی‌های پلاستیک هم به لیپوساکشن مرتبط‌اند. بعد از این نوع عمل، بزرگ‌کردن سینه، جراحی پلک چشم، عمل بینی و آبدومینوپلاستی (عمل برداشتن چربی و پوست اضافه‌ای که ویژگی کشسانی خود را از دست داده)، بیشترین عمل‌هایی است که در کشورها انجام شده است.

از عمل‌های پرطرفدار غیرجراحی هم باید به بوتاکس، اسیدهیالورونیک، اپیلاسیون، سفت‌کردن پوست و کاهش چربی اشاره کرد.

عمل زیبایی، حالا مد شده است و سن و سال هم نمی‌شناسد. کافی است سری به مطب‌ پزشکان این حوزه بزنید تا با سیل عظیمی از جمعیتی مواجه شوید که حاضر هستند دست به هر کاری بزنند تا زیبا و متفاوت از بقیه به‌شمار آیند.

تب تند زیبایی اگرچه تا چندین سال پیش بیشتر در میان زنان دیده می‌شد، حالا اما مردان نیز به میدان آمده‌اند و آن‌ها نیز طرفدار این جراحی‌ها شده‌اند.

به گفته علیرضا صابری، دبیر انجمن علمی جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به رسانه‌ها، عمل زیبایی بینی نسبت به سایر عمل‌های زیبایی در ایران بیشتر است.

بعدازآن عمل لیفت صورت، تزریق چربی‌های صورت و پلک فوقانی و تحتانی. احتمالا بیشترین عمل بینی دنیا در ایران انجام می‌شود؛ برای همین به پایتخت جراحی بینی جهان معروف است.

او می‌گوید که این روزها تبلیغات اغواکننده در فضای مجازی خیلی‌ها را به فکر زیبایی واداشته و آن‌ها را روانه مراکز زیبایی کرده است: «امروز سیل عظیمی از مراجعه‌کننده داریم که اصلا نیاز به جراحی زیبایی ندارند. از هر ۱۰۰ نفر مراجعه‌کننده ۳۰ نفر آن‌ها به عمل نیاز دارند، ۳۰نفر دیگر واقعا نیازی به عمل ندارند؛ اما به دلیل مسائلی مانند مد روز یا مواردی مانند چشم‌وهم‌چشمی خواستار عمل زیبایی بینی هستند، ۴۰درصد باقی‌مانده هم کسانی هستند که هم می‌توانند عمل کنند و هم می‌توانند عمل نکنند؛ بنابراین به سلیقه خودشان برمی‌گردد.»

به گفته او «نسبت به ده‌سال گذشته مراجعه مردها برای انجام جراحی زیبایی بیشتر شده است؛ مثلا ۱۵ تا ۲۰درصد از مراجعه‌کننده‌ها به خودم مردها هستند.»

میزان چشمگیر قصور پزشکی

همان‌طور که میل به زیبایی در میان مردم بالا رفته و عمل جراحی‌ها در این حوزه نیز آمار بالایی را به خود اختصاص داده، میزان قصور پزشکی نیز در این حوزه چشمگیر است.

آمارهای سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته نشان می‌دهد که بر اساس پرونده‌های شکایت ثبت‌شده در کمیسیون ثبت جراحی پلاستیک،‌ میزان شکایت از این عمل‌ها نسبت به سال گذشته نزدیک به دو برابر شده است.

رسانه‌ها نیز گفته‌اند که بر اساس موضوع کمیسیون جراحی پلاستیک در هفت‌ماهه سال ۱۴۰۰ شکایت از قصور پزشکی که مربوط به همه بخش‌های پزشکی می‌شود، ۳۷۷ پرونده بوده که از این تعداد ۲۲۰ پرونده منجر به محکومیت پزشک معالج و ۱۵۷ پرونده منجر به تبرئه پزشک شده است.

این در حالی است که در هفت‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بر اساس موضوع مشابه، ۶۱۸ پرونده ثبت شده که از این تعداد ۳۵۶ پرونده به محکومیت و قصور کادر درمان منجر شده و ۲۶۲ پرونده نیز منجر به تبرئه پزشک معالج شده است.

این آماری است که دکتر بابک سلحشور، مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی، به جام‌ جم می‌دهد و تأکید می‌کند: «تنوع این شکایت‌ها بسیار زیاد است و می‌تواند شامل جراحی‌های مینور مانند تزریق ژل یا بوتاکس باشد یا اینکه جراحی‌های بزرگ مانند ابدومینوپلاستی و… را شامل شود.  اما در هر حال اگر شکایتی صورت بگیرد، این مرکز شکایت را بررسی و وضعیت را به مراجع قضایی اعلام می‌کند.»

طبق آمار پزشکی قانونی در سال 1400 نیز پرونده هزار و ۳۳۵ نفر هستند که به دلایل مختلف مانند جراحان عمومی، زیبایی و جراحی پلاستیک مورد بررسی قرار گرفت که ۵۸۰ پرونده تبرئه و ۷۶۵ پرونده نیز منجر به محکومیت شد.

نکته‌ای که درباره پرونده‌های قصور پزشکی در جراحی زیبایی و پلاستیک اهمیت دارد، این است که این نوع پرونده‌ها می‌تواند شامل هر اقدامی که برای زیبایی انجام می‌شود، باشد؛ حتی اقداماتی مانند تزریق ژل و صرفا در این نوع پرونده‌ها تنهاجراحی‌های بزرگ مدنظر نیست.

به گفته مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور به رسانه‌ها نیز در مواردی که افراد به دلایلی همچون پایین‌تربودن هزینه و یا تحت تأثیر تبلیغات نامعتبر، برای دریافت خدمات زیبایی به مراکز و یا افراد غیرمتخصص مراجعه می‌کنند و پس از اقدام زیبایی دچار عوارض و نواقصی در چهره یا سایر اعضای بدن خود می‌شوند.

چرا جراحی؟

آمار جراحی‌های زیبایی، حاکی از میل بالای ایرانی‌ها به انجام این عمل‌هاست؛ عمل‌هایی که برخی‌شان حتی ممکن است به مرگ منجر شوند. همین چندروز گذشته بود که سه زن در سه مرکز درمانی حین عمل جراحی زیبایی، جان خود را از دست‌ دادند.

آمار عمل‌های جراحی در ایران به حدی است که بابک نیکومرام، رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران نیز چندی پیش در نشست خبری خود در این باره هشدار داد: «اینکه مردم دنبال عمل زیبایی هستند و مدام چهره افراد تغییر می‌کند و با سختی هزینه جراحی زیبایی را تأمین می‌کنند، یک زنگ خطر جدی است. اگر جلوی سونامی افسارگسیخته جراحی زیبایی را نگیریم، به مراکز درمانی و نیروهای شاغل در حوزه درمان آسیب وارد می‌شود؛ درحالی‌که دنیا با این موضوع برخورد دیگری کرده است. »

نزدیک به شش‌هزار صفحه اینستاگرامی در حال تبلیغ در حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی هستند.

به گفته او، نزدیک به ۴۷ درصد تخلفات پزشکی در سازمان نظامی پزشکی مربوط به قصور پزشکی است. سالانه ۹۰۰میلیون مراجعه به پزشک در ایران شده است که یک‌دهم میزان تخلف و مراجعه برای قصور پزشکی است.  ۱۶۰۰ متخصص داریم که نه متخصص گوش و حلق و بینی است و نه جراح پلاستیک؛ اما کار جراحی پلاستیک را انجام می‌دهند.

با این وجود، اما جراحی‌های زیبایی برای خیلی‌ها جذاب‌اند و به‌رغم گران‌بودن آن، جزو پرطرفدارترین عمل‌هاست.

رضا اسماعیلی، جامعه‌شناس در این ‌باره به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «جراحی‌های زیبایی به افراد در درجه اول، احساس متفاوت و پذیرش مطلوب‌تر از سوی سایر گروه‌های دیگر می‌دهند. حال این احساس می‌تواند زمانی رخ دهد که افراد خود را در آیینه نگاه می‌کنند یا ناشی از ذهنیتی باشد که دیگران نسبت به آن‌ها دارند. درواقع جراحی‌های زیبایی، باعث افزایش اعتمادبه‌نفس افراد می‌شود؛ چرا که برخی از انسان‌ها نمی‌توانند با خود واقعی‌شان کنار بیایند و معمولا خود را نمی‌پذیرند؛ اما این جراحی‌ها سبب می‌شوند تا خود مطلوب‌تری به دست آورند و ارتباطات آن‌ها نیز به‌مراتب با سایرین بیشتر شود.»

به گفته او، برخی از افراد نیز با عمل جراحی، موقعیت اجتماعی و اقتصادی بهتری را از آن خود می‌کنند؛ چراکه به دلیل گران‌بودن این جراحی‌ها هرکسی توان انجام آن را ندارد. پس آن‌هایی که به سمت‌وسوی این عمل‌ها می‌روند، موقعیت بالاتری نسبت به بقیه دارند و از کلاس و طبقه بالاتری برخوردار هستند!

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 3 =