سرنوشت جنگ غزه با بهای دولت نتانیاهو در ارتباط است:

انگاره ذهنی صهیونیست‌ها در نبرد با حماس

در پایان موعد آتش‌بس اخیر در غزه و باوجود همه مخالفت‌های غرب و شرق و فشار افکار عمومی علیه تجاوزات نظامی اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین، ادامه مذاکرات برای صلح موقت اما به بن‌بست رسید و روز جمعه صهیونیست‌ها حملات دوباره خود را به غزه آغاز کردند.

تاریخ انتشار: 08:57 - دوشنبه 1402/09/13
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
انگاره ذهنی صهیونیست‌ها در نبرد با حماس

به گزارش اصفهان زیبا؛ در پایان موعد آتش‌بس اخیر در غزه و باوجود همه مخالفت‌های غرب و شرق و فشار افکار عمومی علیه تجاوزات نظامی اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین و درنهایت میانجیگری دوباره مصر و قطر برای تمدید آتش‌بس، ادامه مذاکرات برای صلح موقت اما به بن‌بست رسید و روز جمعه صهیونیست‌ها حملات دوباره خود را به غزه آغاز کردند؛ حملاتی که به نظر می‌آید دلایل مختلفی برای ادامه آن‌ها از سوی صهیونیست‌ها وجود دارد و به تحلیل کارشناسان با سرنوشت دولت بنیامین نتانیاهو هم گره خورده است.

حالا صهیونیست‌ها با این بهانه که حماس توافق را نقض کرد و راکت‌هایی را به سمت اسرائیل شلیک کرد و در تبادل اسرا آن‌طور که توافق شده بود، عمل نکرد، تجاوزات خود علیه غزه را از سر گرفته است و آن‌طور که دفتر بنیامین نتانیاهو در روز جمعه ادعا کرد، به نبرد با حماس بازگشت و در بازگشت به درگیری‌ها، به تحقق اهداف جنگ علیه غزه فکر می‌کند؛ اهدافی که به ادعای صهیونیست‌ها تنها با نابودی حماس محقق خواهند شد.

ارتباط ادامه جنگ غزه با بهای دولت نتانیاهو

علی امیدی، استاد و تحلیلگر روابط بین‌الملل معتقد است شروع جنگ در غزه پس از یک هفته آتش‌بس دلایل مختلفی در بر دارد.

به گفته این عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان، این جنگ و سرنوشت آن با بهای دولت نتانیاهو در ارتباط است.

او دراین‌باره به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «اگر نتانیاهو نتواند افکار عمومی داخل اسرائیل را قانع کند که در این جنگ پیروز شده است، پایان عمر سیاسی او و شاید پایان دولت لیکود سر می‌رسد.»

امیدی با بیان اینکه اگر رژیم اسرائیل نتواند افکار عمومی داخل را قانع کند که در غزه پیروز شده است، نتانیاهو و حزب لیکود هزینه سیاسی بسیار سنگینی متحمل می‌شود، خاطرنشان می‌کند: «از دیگر دلایل ادامه جنگ غزه از سوی اسرائیل این است که بنیامین نتانیاهو می‌خواهد این مأموریت را به انتها برساند. او تمام‌شدن این مأموریت را در کنترل کامل غزه تلقی می‌کند. همان‌طور که در اسناد محرمانه نظامی دولت اشغالگر اسرائیل که افشا شد، آمده است اسرائیل در ابتدا بسیار مایل بود که ساکنان غزه را به مصر منتقل کند و این مهاجرت اجباری را برای فلسطینی‌ها به مصر رقم بزند، اما موفق نشد و مصری‌ها زیر بار این سیاست اسرائیل نرفتند. صهیونیست‌ها قصد داشتند غزه را کاملا پاک‌سازی کنند و در اجرای رویکرد کوچ اجبار این سیگنال را به دولت مصر دادند که ما کمک می‌کنیم اردوگاه‌هایی را در داخل کشور شما برای مردم غزه برپا کنیم. آنچه محقق نشد؛ حالا اما هدف آن‌ها نابودی زیرساخت‌های حماس است که این نیز مستلزم کنترل کامل غزه با نابودی بخش‌های بسیاری از مناطق مسکونی، آموزشی و بیمارستانی غزه است. استراتژی اسرائیل بر این پایه بنا شده است که این هدف را محقق سازد و متأسفانه حمایت غرب را هم در این مسیر به همراه دارد. به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها بخواهند این سیاست را ادامه دهند.»

اسرائیل برای پیشبرد اهداف خود از کشتن کودکان نمی‌گذرد

این استاد روابط بین‌الملل در ادامه به دلیل دیگر نتانیاهو برای تداوم جنگ در غزه نیز اشاره کرد و افزود: «آبروی اسرائیل ریخته شده و در کنار آن، آبروی غرب هم از بین رفته است. درست است که مردمِ برخی کشورهای غربی ازجمله آمریکا در مقابله با این مسئله به پا خاستند و در قالب تظاهرات، اعتصاب و حتی خودسوزی اعتراض خود را به حملات رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین نشان دادند، اما اسرائیل معتقد است که آبروی ما دیگر رفته است و حالا دستمان برای انجام هر اقدامی در غزه باز است.»

او خاطرنشان می‌کند: «اسرائیل طی این دو ماه آن‌چنان جنایات شنیعی در غزه انجام داد که افکار عمومی را به مرز اشباع رساند. صهیونیست‌ها برای پیشبرد اهداف خود حتی حاضر نیستند از کشتن کودکان هم خودداری کنند و حالا که آبروی آن‌ها ریخته و هزینه اخلاقی داده‌اند، بر این باور هستند که حداقل امتیاز سیاسی را برای خود به دست آورند و امتیاز سیاسی به تصور صهیونیست‌ها نابودی حماس است.»

حماس نابود نمی‌شود

امیدی با اشاره به صحبت‌های روز گذشته امانوئل ماکرون در حضور امیر قطر در دوحه که عنوان کرد حماس نابود نمی‌شود، می‌گوید: «اگر این جنگ ادامه یابد، حماس نیز ادامه خواهد داشت؛ چراکه حماس نتیجه این وضعیت فلسطین است.»

به گفته عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان صهیونیست‌ها انتظار داشتند با مذاکراتی که در قطر صورت گرفت، تمام اسرای اسرائیلی آزاد شوند.

او می‌افزاید: «انگاره ذهنی اسرائیل این است که هرچقدر حملات در غزه سنگین باشد و خسارات بمباران‌ها نیز بیشتر باشد، می‌تواند امتیاز بیشتری از طرف مقابل خود (حماس) بگیرد. صهیونیست‌ها تا به امروز برای خانواده‌های افراد دستگیرشده اسرائیلی این‌طور تبلیغات کردند، که اگر اسرای ما آزاد شدند، به خاطر حملات و فشار‌های ما به غزه بوده است و با ادامه حملات، حماس را وادار می‌کنیم تعداد باقی‌مانده اسرای اسرائیلی را به ما تحویل دهند.»

آیا افکار عمومی  رژیم نامشروع اسرائیل بر ضد حماس است؟

استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تنها مقاومتی که طی 30 سال اخیر علیه اسرائیل صورت گرفته، از سمت حماس است، می‌گوید: «صهیونیست‌ها به تصور خود می‌خواهند کار را یکسره کنند و با تبلیغات وسیع در اسرائیل این‌طور وانمود کردند که این نبرد در غزه سرنوشت‌ساز است و ما می‌توانیم خیال مردم اسرائیل را راحت کنیم که با پیروی در غزه دیگر راکتی به سمت شهرک‌های اسرائیلی پرتاپ نخواهد شد؛ رویکردی که بخش زیادی از افکار عمومی داخل اسرائیل را با نتانیاهو همسو کرده است.»

تا پایان جنگ غزه راه بسیار است

به اعتقاد امیدی مذاکرات قطر برای پایان جنگ غزه در حال انجام است؛ اما این مذاکرات برای راه‌حل نهایی و پایدار نیست.

او خاطرنشان می‌کند: «شاید بار دیگر آتش‌بس موقتی برای رساندن کمک‌های غذایی و دارویی به مردم غزه صورت گیرد و تعدادی از اسرا هم مبادله شوند؛ اما راه پایدار در این مذاکرات دیده نمی‌شود. به نظر بنده استراتژی اسرائیل این است که پرونده حماس را ازنظر خود ببندد.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 4 =