در محضر صحیفه سجادیه:

بررسی موضوع رزق و روزی در بیانات امام سجاد (ع)

صحیفه سجادیه، اثر گران‌مایه منسوب به حضرت سجاد علیه‌السلام و از خانواده قرآن و نهج‌البلاغه است. لذا به آن «اخت القرآن» نیز می‌گویند. شامل پنجاه‌وچهار دعاست و دربردارنده دقیق‌ترین مسائل توحیدی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … است.

تاریخ انتشار: 14:29 - یکشنبه 1402/09/19
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی موضوع رزق و روزی در بیانات امام سجاد (ع)

به گزارش اصفهان زیبا؛ صحیفه سجادیه، اثر گران‌مایه منسوب به حضرت سجاد علیه‌السلام و از خانواده قرآن و نهج‌البلاغه است. لذا به آن «اخت القرآن» نیز می‌گویند. شامل پنجاه‌وچهار دعاست و دربردارنده دقیق‌ترین مسائل توحیدی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … است.

صحیفه برجسته‌ترین کتاب درخصوص دعاست و هیچ کتابی هم‌پایه و هم‌سنگ آن در قالب نیایش نیست.

با توجه به مسائل مبتلابه مردم در امور اقتصادی، موضوع رزق و روزی و کسب‌وکار در صحیفه سجادیه را برگزیدیم به این امید که بیانات حضرت، پاسخ‌گوی بخشی از سؤالات مردم و گره‌گشای برخی از گرفتاری‌های اقتصادی آنان در این راستا باشد.

قسمت دوازدهم:

صدق هدایت منابع مادی و انسانی تحت مدیریت:

حضرت سجاد علیه‌السلام در فراز بیست‌ودو از دعای بیستم صحیفه سجادیه چنین می‌فرمایند:

«وَ سُمْنِی حُسْنَ الْوِلاَیةِ وَ هَبْ لِی صِدْقَ الْهِدَایةِ».

خداوندا! نشان مدیریت خوب را به من ارزانی دار و صداقت در هدایت به من ده.

هدایت به چه معناست؟

هدایت همان رساندن به مطلوب است. رساندن نه آدرس دادن. باید مدیر خوب آنچه تحت ولایت اوست، به نتیجه مطلوب برساند. نه آزمندانه و طمع‌کارانه بلکه با ویژگی کفایت‌گرایی در امور شخصی. یعنی رضایت‌مندی درونی به رزق در حد کفاف.

انگیزه مدیر خوب از رشد سرمایه و پرورش مجموعه تحت سرپرستی: مدیر خوب باید از طرفی اموال و دارایی‌اش را توسعه و رشد دهد تا ابزاری شود جهت توسعه اقتصادی جامعه و از طرف دیگر نسبت به افراد تحت سرپرستی خود باید استعدادها و توانایی‌های آنان را در حیطه کسب‌وکارشان پرورش دهد.

نه صرفا برای مقاصد مادی که این‌ها اهدافی ابزاری و میانی برای رسیدن به هدفی عالی‌تر هستند. بلکه برای آن‌که بتواند در رساندن آن‌ها به قله کمالشان و غایت فلسفه وجودی‌شان نقشی داشته باشد، باید همان‌طور که خود درحال صعود است، زیرمجموعه‌اش را نیز با خود به سوی سعادت و خوشبخت ببَرَد تا آن‌ها هم بتوانند عادلانه، به سهم خویش از این دنیا برسند و در بستری مناسب زندگی و بندگی خدا کنند و این همان مطلوب حقیقی است.

منظور از صداقت در هدایت چیست؟

اگر مدیر آنچه می‌گوید و انجام می‌دهد، قول و رفتارش مطابق با این حقیقت باشد، او صداقت در هدایت دارد و افراد زیر مجموعه او این صداقت را خوب درک می‌کنند؛ چون مطابق با فطرت خداجویشان است.

بازخورد مجموعه تحت سرپرستی، نسبت به صداقت در هدایت مدیر خوب: مجموعه تحت سرپرستی، در ازای صداقت مدیر برای پیشرفت مجموعه کاری از خود مایه می‌گذارند، حتی فداکاری می‌کنند.

سطح بهره‌وری اقتصادی بالا می‌رود، سود خوب و گوارا در بستر فعالیت کاری سالم و بالاخره رشد و کمال دوجانبه روی می‌دهد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

بیست − 18 =