گفت‌وگو با سومین کارگردان برتر جشنواره تئاتر اصفهان:

کارگردان‌های جوان؛ امید تئاتر اصفهان

بدون شک یکی از چیزهایی که می‌تواند تئاتر صحنه‌ای اصفهان را در ادامه مسیر دیده‌شدن و رسیدن به بلوغ محتوایی یاری کند، تداوم جوان‌گرایی و بازکردن راه برای ورود تازه‌کارها به این حوزه است.

تاریخ انتشار: 11:06 - سه شنبه 1402/09/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
کارگردان‌های جوان؛ امید تئاتر اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ پس از پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر اصفهان، واکنش‌ها به آثار صحنه‌ای حاضر در این رویداد متفاوت بود. در این میان، حضور جوانان و کاراولی‌ها در جشنواره یکی از نکته‌های مهم بود که تحسین استادانی همچون هوشنگ جمشیدیان و شهرام نوشیر را در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» به‌دنبال داشت.

در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر اصفهان نیز تعداد زیادی از کارگردانان و هنرمندان جوان توانستند به جوایز و تقدیرنامه‌های متعددی دست پیدا کنند.

بدون شک یکی از چیزهایی که می‌تواند تئاتر صحنه‌ای اصفهان را در ادامه مسیر دیده‌شدن و رسیدن به بلوغ محتوایی یاری کند، تداوم جوان‌گرایی و بازکردن راه برای ورود تازه‌کارها به این حوزه است.

با توجه ‌به حضور استادان پرشمار و پیش‌کسوت‌های خوش‌نام تئاتر در استان اصفهان، ورود جوان‌ترها به عرصه تولید می‌تواند زمینه‌سازی انتقال نسل موفق را به‌دنبال داشته باشد، انتقال نسلی که دستاورد آن می‌تواند حفظ مسیر روشن تئاتر در اصفهان و آغاز محبوبیت دوباره آن باشد.

علاوه بر این، کارگردان‌های جوان اصفهانی با درخشش در آخرین جشنواره تئاتر استان نشان دادند که شایسته توجه و اعتماد بیشتری هستند؛ موضوعی که می‌تواند مسئولیت متولیان تئاتر استان را سنگین‌تر از همیشه کند.

چیزی که واضح است، استقبال مردمی از نمایش‌ها هنوز هم جای کار زیادی دارد و یکی از راه‌های بهبود آن، نوآوری و تولید آثار جدید است. طبیعتا حضور جوان‌ها و کاراولی‌ها درزمینه کارگردانی تئاتر، می‌تواند گام مهمی در مسیر تغییروتحول این هنر قدیمی باشد.

نمایش «داستان آن کلات» یکی از آثار برگزیده جشنواره تئاتر اصفهان بود که توانست مخاطبان خوبی را به صحنه‌های نمایش بکشاند. موضوع کلی این نمایش صحنه‌ای، درباره نقش زنان در عرصه مقاومت است و به ماجرای حمله مغول‌ها به ایران و مقاومت ایرانی‌ها در برابر این هجوم می‌پردازد.

حسنعلی عرب، کارگردان این نمایش صحنه‌ای است که توانست در اختتامیه جشنواره سی‌وپنجم تئاتر اصفهان، رتبه سوم برترین کارگردان بخش صحنه‌ای را به‌دست بیاورد. او در این مدت توانست اولین‌اثر نمایشی خود را در جایگاه کارگردان روی صحنه ببرد و واکنش‌های خوبی را از سوی داوران و مخاطبان تئاتر استان اصفهان دریافت کند.

حسنعلی عرب به‌همراه بیژن نمکی‌زاده، علی عابدی، مهدیس قابضی، یاسین عروجی، حمیدرضا فلاورزی، محمد سعیدی و مژده زارعی بازیگران نمایش «داستان آن کلات» هستند. برای آشنایی با «حسنعلی عرب» و بررسی بیشتر اولین‌اثر او «اصفهان‌زیبا» مصاحبه‌ای را با این کارگردان اصفهانی تئاتر ترتیب داده است.

از انگیزه خود برای انتخاب موضوع «مقاومت تاریخی ایرانیان» بگویید.

واژه مقاومت از دیرباز با ایران و ایرانی عجین بوده است. سراسر تاریخ ما پر از دست‌درازی‌ها و هجوم بیگانگان و ابرقدرت‌هاست. من همیشه این جمله را در سینه خود نگه داشته‌ام که می‌گوید: «چو ایران نباشد، تن من مباد».

وقتی تاریخ را مرور می‌کنم، می‌بینم که چه روزهای سختی را مردم ایران پشت سر گذاشته‌اند و بیگانه‌ها چه خنجرهایی را  بر پیکر خاک ما وارد کرده‌اند. چیزی که وطن عزیز ما را نگه داشته، اتحاد و همدلی مردم ما با هر دین و آیینی است.

نام نمایش «داستان آن کلات» از کجا می‌آید؟

اگر بخواهیم از نظر تاریخی بررسی کنیم، هجوم مغول‌ها و جنایت‌های آن‌ها در خراسان قدیم یکی از دردناک‌ترین رخدادهاست. کلات منطقه‌ای در همان ناحیه است؛ اما اگر از نظر لغوی بررسی کنیم، این واژه معنای دژ و قلعه می‌دهد.

از سوی دیگر، کسانی که اهل تاریخ باشند، با شنیدن نام کلات به یاد کلات نادری و داستان نادرشاه افشار می‌افتند. اولین‌باری که ایرانی‌ها توانستند برابر مغول‌ها بایستند، برمی‌گردد به 599 هجری‌قمری که سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه در نزدیکی این منطقه و در نیشابور مغول‌ها را وادار به عقب‌نشینی می‌کند.

نام این نمایش نیز توسط نویسنده ما انتخاب شد و من با توجه به دانسته‌های تاریخی این نکته‌ها را بازگو کردم.

درباره انتخاب مهدیس قابضی به‌عنوان سومین بازیگر برتر خانم جشنواره تئاتر بگویید.

او با بازی در نقش «زلفا» موفق به کسب این عنوان شد. به نظرم شایستگی خانم قابضی می‌توانست بیشتر از این هم دیده شود؛ البته در جشنواره‌ها صلاحدید داوران و سلیقه آن‌ها همواره برای ما ستودنی است.

من معتقدم این دستاورد حاصل تلاش و زحمت‌های تیم نمایش است. ما در جشنواره مقاومت جایزه طراحی لباس و موسیقی را کسب کردیم؛ همچنین در جشنواره استانی مقام‌های سوم کارگردانی و سوم بازیگری زن و رتبه برتر طراحی، موسیقی و چهره‌پردازی را به‌دست آوردیم.

این دستاوردها نشان می‌دهد ما تیمی هستیم که دست در دست یکدیگر برای موفقیت‌ها تلاش کرده‌ایم. من معتقدم تک‌تک بچه‌ها شایسته تقدیر و کسب جایزه هستند.

مهم‌ترین چالش موجود در روند تولید این اثر نمایشی چه بود؟

ما به‌عنوان یک گروه جوان وقتی تصمیم گرفتیم در اصفهان کار هنری انجام دهیم، چیزی که نیاز داشتیم، حمایت بود. من در شهرستان برخوار و شهر دولت‌آباد چندین اثر را کارگردانی کردم؛ البته در اصفهان من را بیشتر به‌عنوان یک بازیگر می‌شناسند.

چندین اثر را در کنار استاد محمدرضا رفیعی به‌عنوان دستیار کارگردان دنبال کردم و داستان آن کلات، اولین نمایشی است که من کارگردانی کردم. چیزی که متأسفانه خیلی کم شامل حال تیم ما شد، حمایت بود. ما در بحث پلاتو برای تمرین چالش داشتیم.

اگر حمایت‌های آقای سعید رضوانی در آموزشگاه فنی‌حرفه‌ای مهر سیما نبود، احتمالا کار ما خیلی سخت‌تر می‌شد. ببینید گرفتن پلاتو برای تمرین هزینه‌بردار است. توجه کنید که یک اثر نمایشی ترکیبی از هنرهای گوناگون است. هنر طراحی لباس، هنر طراحی صحنه، موسیقی و دکور نمونه‌هایی از این هنرها هستند.

وقتی این هنرها کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، با هنر بازیگران ترکیب می‌شوند و یک اثر نمایشی را ترتیب می‌دهند. متأسفانه برخی مواقع نمی‌توانستیم این ملزومات را کنار هم داشته باشیم. ما برای پلاتو، نور و دکور چالش داشتیم. اگر نمایش ما در مسیر جشنواره تئاتر استان قرار نمی‌گرفت، شاید نتیجه‌ای نامطلوب را به‌دنبال ‌داشت.

نمایش شما جایزه برترین موسیقی تئاتر صحنه‌ای را نیز به خود اختصاص داد. رمز این موفقیت را چه می‌دانید؟

حضور هنرمندی مانند محمد نادری در کنار ما و درک بالای او در خصوص نمایش به این دستاورد کمک بسیاری کرد. نادری به‌خوبی موسیقی و تئاتر را می‌شناسد و حس یک اثر نمایشی را درک می‌کند.

برای موسیقی نمایش ما یک آهنگ‌سازی اتفاق افتاد و یک اثر کاملا نو تولید شد. درکل حضور او در تیم داستان آن کلات برای همه اعضای گروه مایه مباهات است.

بازخورد استادان و تماشاگران درباره این نمایش را چگونه ارزیابی کردید؟

بعد از دیده‌شدن کار، در جشنواره تئاتر اصفهان، بازخوردهای مثبت زیادی را دریافت کردیم و خدا را شکر کار به‌خوبی از سوی بزرگان تئاتر دیده شد. من از همه این عزیزان تشکر می‌کنم که انرژی خوبی را به من و تیم نمایش منتقل کردند.

کسانی که من را می‌شناسند، می‌دانند که نقد برایم بسیار اهمیت دارد. من از استادان خواهش کردم که اصطلاحا تبر دست بگیرند و به جان اثر ما بیفتند! من نمی‌خواهم در یک مرحله باقی بمانم و دنبال پیشرفت هستم. این نظرها و پیشنهادها خیلی به من کمک می‌کند.

به‌عنوان کارگردانی که اولین‌اثر خود را تولید کردید، چه انتظاری از مسئولان تئاتر استان دارید؟

مسئولان لطف کنند و به جوان‌ها میدان بدهند. یک جوان پر از توانمندی و فکر است که اگر به او میدان داده شود، می‌تواند نتیجه خوبی را رقم بزند. درخواستم این است که به جوان‌ها فرصت بیشتری داده و بعد نتیجه کار آن‌ها قضاوت شود.

متأسفانه این مشکل وجود دارد که برخی با شنیدن نام‌های کمتر شناخته‌شده، آثار آن‌ها را نمی‌بینند و به‌دنبال نام‌های بزرگ می‌روند. این یک چالش برای همه ما کاراولی‌هاست.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هشت − سه =