بازنشر آثار رویداد هنری «مکتب مازوت» به مناسبت تشدید آلودگی هوای اصفهان:

پوسترهای دودی!

یکی از امتیازهای هنر گرافیک پایبندبودن به اتفاق‌های روز جامعه است. گرافیست‌ها بدون توجه به رخدادها و مناسبت‌ها نمی‌توانند آثاری را تولید کنند که به چشم مخاطبان بیاید.

تاریخ انتشار: 11:58 - سه شنبه 1402/09/21
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
پوسترهای دودی!

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از امتیازهای هنر گرافیک پایبندبودن به اتفاق‌های روز جامعه است. گرافیست‌ها بدون توجه به رخدادها و مناسبت‌ها نمی‌توانند آثاری را تولید کنند که به چشم مخاطبان بیاید.

یکی از موضوع‌هایی که همیشه با شروع فصل سرما زندگی مردم اصفهان را تحت‌تأثیر قرار داده، پدیده تاریک «آلودگی هوا» است. به‌هرحال وقتی مردم یک جامعه احساس خطر می‌کنند، هنرمندان زبان گویای آن‌ها هستند و با خلق آثار اجتماعی به اتفاق‌های پیرامون خود واکنش نشان می‌دهند.

در چند روز اخیر با شدت‌گرفتن آلودگی هوا در نصف‌جهان، هنرمندان گرافیست اصفهانی واکنش‌های فراوانی به این اتفاق داشتند. بسیاری از این هنرمندان تصمیم به بازنشر آثار گذشته خود با موضوع «آلودگی هوای اصفهان» گرفتند و تعدادی نیز پوسترهای تازه‌ای را با این موضوع به اشتراک گذاشتند.

دراین‌بین، مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی آثار برگزیده رویداد «مکتب مازوت» را در فضای مجازی بازنشر کرد.

مهدی جهانبخش، نعیمه فاضلی، حسین یساری، راضیه زارعی، محمدهادی مهدوی‌کیا، منصوره حضوربخش، مسعود زمانیان، محمدمهدی قربانی، سمانه بندی و… ازجمله گرافیست‌هایی بودند که آثار و طراحی‌های آن‌ها در این چند روز موردتوجه مخاطبان قرار گرفت.

گرافیست‌های اصفهانی در طراحی آثار خود با محوریت آلودگی هوا، به عناصری همچون دود، کارخانه، ماسک، خودرو، ریه و… پرداختند.

در این میان، تعدادی از گرافیست‌ها با ترکیب نشانه‌های تاریخی شهر اصفهان و علائم آلودگی هوا، تا حدود زیادی به مسئله ریشه‌داربودن این پدیده در نصف‌جهان اشاره کردند.

محمدهادی مهدوی‌کیا، خالق پوستر «اصفهان؛ شهر گنبدهای خاکستری»، واکنش جالبی به این اتفاق در سال‌های متوالی داشته است.

مهدی جهانبخش، کارتونیست و تصویرساز اصفهانی نیز با طراحی پوستر «لطفا از این شهر پاک شود» به موضوع کارخانه‌ها و دود حاصل از آن‌ها پرداخته و به‌نوعی راه‌حل این مشکل بزرگ را هم در طرح گرافیکی خود بیان کرده است.

یکی دیگر از طراحی‌های بازنشرشده در این چند روز، اثر نعیمه فاضلی است که با کمک یکی از سبک‌های نگارگری مکتب اصفهان، یعنی نگارگری گل و مرغ و تصویری از ریه انسان، به‌نوعی حیاتی‌بودن این دغدغه مهم مردم اصفهان را بیان می‌کند.

حامد تیموری و محمدمهدی قربانی، دو گرافیست اصفهانی دیگر نیز با کمک خوراکی‌های ویژه اصفهان، به موضوع آلودگی هوا واکنش نشان دادند. «تحفه هوای اصفهان» و «دود و گوشفیل» ازجمله تصاویری بود که موردتوجه مخاطبان فضای مجازی قرار گرفت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 + 7 =